Annons

Problem med PS och hög skärmupplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

b1967

Aktiv medlem
Hej!

Har precis skaffat en ny laptop med en skärm på 13,3 tum med en upplösning på hela 3200x1800 pixlar. Det är verkligen en superbra skärm.
Men jag har ett problem med photoshop. Alla menytexter och reglage etc i photoshop är nu så små så att det är väldigt svårt att använda i högsta upplösning. I andra program är inte detta ett problem, men i PS är det löjligt småttigt.
Man tycker det borde gå att ställa i så att PS är användbart även i denna höga upplösning. Jag har redan kollat runt i PS inställningar och satt fontstorleken på största, men det hjälper inte ett dugg.

Någon som har en lösning på detta problemet?
Förutom då att ändra upplösningen på skärmen...

Hej Björn.
Du skriver att du redan testat att ändra Font size. Har du testat att ändra UI Font Size?
Om inte så testa genom att gå till: (Engelsk språkversion på PC):
Edit > Prefereces > Interface > Text > UI Font Size: och ändra till Large.
Starta om Photoshop.

// Jani

Den har jag redan satt till största storlek, men det är ändå alldeles för smått. Klickar man ner en meny så är texten i den större och läsbar, men huvudmenyvalen i PS grundbild är ändå pyttesmå. Typ en tredjedel så stora som i övriga program...

Den har jag redan satt till största storlek, men det är ändå alldeles för smått. Klickar man ner en meny så är texten i den större och läsbar, men huvudmenyvalen i PS grundbild är ändå pyttesmå. Typ en tredjedel så stora som i övriga program...

Det var precis det här som fick mig att överge retinaupplösningen.

Windows kanske gick att ställa om men många program följde inte inställingarna.

Vanlig situation var att texten blev rätt medans ikonerna blev pytte.

Här har Apple gjort ett bättre jobb som MS misslyckats adressera på flera år.

Synd att jag inte kan köra "apple".

Det är tyvärr bara PS som inte klarar hantera upplösningen i så fall. Alla andra program är fullt användbara i högsta upplösning.
Om detta inte går att justera är det ju uselt, om något så borde ju photoshop vara ett program som man skall kunna använda på höga upplösningar....

Jag har hittat ett sätt att lura PS dock, kanske inte så praktiskt.... jag minskar upplösningen och startar om datorn, startar PS som nu har lagom stora menytexter, knappar och reglage, sen ändrar jag upplösningen till max igen medans PS är igång.... då har fortfarande PS kvar sina större reglage etc....
Men startar jag om PS blir det pytte igen.. inte direkt det mest praktiska sättet att starta PS på...

Det var precis det här som fick mig att överge retinaupplösningen.

Windows kanske gick att ställa om men många program följde inte inställingarna.

Vanlig situation var att texten blev rätt medans ikonerna blev pytte.

Här har Apple gjort ett bättre jobb som MS misslyckats adressera på flera år.

Synd att jag inte kan köra "apple".

Det är irriterande, men problemet ligger faktiskt i huvudsak utanför Microsofts direkta inflytande - själva Windows skalar rätt ok sedan Vista ungefär. Medan en hel del program från andra tillverkare envisas med att använda gamla grafikbibliotek som inte går att skala på ett snyggt sätt. Lättja och kanske framför allt snålhet från deras håll ligger bakom problemen. I Windows-världen har det ju alltid bakåtkompabilitet prioriterats rätt högt dvs att det går att köra äldre program också i nyare Windows-versioner. Sådana här problem är en sidoeffekt av den ambitionen.

I Apple-världen har man ju vid flera tillfällen genom historien gjort ganska drastiska ändringar av den underliggande arkitekturen och då övergett bakåtkompabiliteten vilket tvingat programtillverkare att skriva om programmen så att de helt använder moderna programmoduler - som till exempel skalbara grafikkomponenter. Det här är ju bra på flera sätt, men innebär också bland annat att man inte har samma möjligheter att köra äldre program i en Mac.

Det är irriterande, men problemet ligger faktiskt i huvudsak utanför Microsofts direkta inflytande - själva Windows skalar rätt ok sedan Vista ungefär. Medan en hel del program från andra tillverkare envisas med att använda gamla grafikbibliotek som inte går att skala på ett snyggt sätt. Lättja och kanske framför allt snålhet från deras håll ligger bakom problemen. I Windows-världen har det ju alltid bakåtkompabilitet prioriterats rätt högt dvs att det går att köra äldre program också i nyare Windows-versioner. Sådana här problem är en sidoeffekt av den ambitionen.

I Apple-världen har man ju vid flera tillfällen genom historien gjort ganska drastiska ändringar av den underliggande arkitekturen och då övergett bakåtkompabiliteten vilket tvingat programtillverkare att skriva om programmen så att de helt använder moderna programmoduler - som till exempel skalbara grafikkomponenter. Det här är ju bra på flera sätt, men innebär också bland annat att man inte har samma möjligheter att köra äldre program i en Mac.

Ok, förstår det som att det inte är mycket att göra då än att vänta på att PS skall vakna och inse att detta är något de måste fixa. Med tanke på vad programmet kostar så borde man kunna förvänta sig att de var lite snabbare på att hänga med i utvecklingen...

Ok, förstår det som att det inte är mycket att göra då än att vänta på att PS skall vakna och inse att detta är något de måste fixa. Med tanke på vad programmet kostar så borde man kunna förvänta sig att de var lite snabbare på att hänga med i utvecklingen...

Jag håller med dig.

Sedan är faktiskt detta med riktigt högupplösta skärmar i konsumentdatorer ett rätt nytt fenomen. Fram till när Retina-skärmarna först dök upp för ungefär fyra år sedan så var så här högupplösta skärmar extremt sällsynta. Det är först senaste två åren de blivit vanligt förekommande.

Fast, samtidigt har möjligheten till sådana skärmar faktiskt diskuterats i över tio år - tekniken att göra dem har funnits länge. IBM gjorde en riktigt högupplöst 22-tumsskärm för mer än tio år sedan, om jag minns rätt krävde den fyra grafikkort, hade en uppdateringsfrekvens på typ 22 eller 25 Hertz och kostade runt 100 000 kronor :)

Hej!

Har precis skaffat en ny laptop med en skärm på 13,3 tum med en upplösning på hela 3200x1800 pixlar. Det är verkligen en superbra skärm.
Men jag har ett problem med photoshop. Alla menytexter och reglage etc i photoshop är nu så små så att det är väldigt svårt att använda i högsta upplösning. I andra program är inte detta ett problem, men i PS är det löjligt småttigt.
Man tycker det borde gå att ställa i så att PS är användbart även i denna höga upplösning. Jag har redan kollat runt i PS inställningar och satt fontstorleken på största, men det hjälper inte ett dugg.

Någon som har en lösning på detta problemet?
Förutom då att ändra upplösningen på skärmen...

Vad är det för super-laptop du äger egentligen?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto