Annons

Problem med programval på D7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Berbo

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen börjat få problem med att min 7D "hoppar" mellan olika programinställningar! Idag verkar den ha stora problem eftersom den efter tagen bild stänger av förhandsgranskningen och börjar byta mellan A och P3 (inte radiokanalen)! Det händer inte hela tiden, men jag tänkte ändå kolla om det är nån som haft liknande problem och vet vad som är fel! Om jag inte misstar mig så uppkommer det framförallt när man aktiverar "smooth focus"-inställningen, men jag kan ha fel på den punkten...

MVH: Matte

Det var mycket underligt. För att byta till P3 från A måste man väl vrida ratten på ovansidan... kan inte tillföra nåt, men bevakar tråden som höken utifall det är nåt man råkar ut för en vacker dag.

Hehe! Ja normalt så måste man ju vrida på ratten, men den hoppar liksom fram och tillbaka utan att man gör det! Jag testade att skifta mellan P3 och A genom att vrida på ratten några gånger och nu verkar det ha lugnat ner sig! Det som var extra drygt var att A hade MF, medan P3 hade AF, så det blev ett jäkla klickande i gluggen!

Alltså nu kanske jag är dum, men jag fick ett Tamron SP 90 Di idag och jag har funderat på om det kan ha att göra med den AF/MF inställning den gluggen har! Jag har inte haft nåt objektiv med sådan tidigare och klurade lite på om det kan ha med den att göra... Vad tror ni?

Jag tror inte det har med objektivets MF/AF. Tror inte omkopplaren gör mer än att koppla loss själva fokuseringsringen från mekaniken i objektivet så den är still vid AF. Har dock själven konstig erfarenhet av just 7D och det objektivet. Om jag laddar över bilder direkt från kameran med det objektivet på plats så ställs bländaren på 32 när jag är klar med överföringen. Den kan sen endast ställas på ännu mindre värden (vilket objektivet inte ens klarar av rent fysiskt). Om jag slår av och på kameran så står den kvar på 32 men nu kan jag dra den ner till 2.8 och allt funkar som vanligt. Detta hände varje gång med just det objektivet och efter det så kör jag konsekvent med minneskortsläsare. I övrigt är Tamron 90 ett läskigt bra objektiv.
Mvh, Oskar

Har en 5D med 90mm-gluggen och själva "knappen" på objektivet ändrar inget för mig utan det är bara AF/MF på huset som bestämmer vad som ska gälla, men har man AF på så slipper man att ringen rör sig.. Så att det har med objektivet att göra tror jag inte men va det inte innan så låter det ju lurigt.

Okay, det känns ju både bra och dåligt om det nu inte är gluggen som jäklas! Hade ju annars varit lätt att skicka tillbaka den...

Har varit med om problemet en gång tidigare, då med ett Tamron SP 24-135! Men då var det ingen skillnad mellan AFn på de båda inställningarna, så då märktes det inte lika väl! Nu började den leta fokus och en halv sekund senare släppte den AFn medan den en halv sekund senare började leta igen! Men som sagt, nu har den funkat perfekt sedan jag skrev inlägget...

Tänkte bara uppdatera den här tråden! =) Kameran fortsatte att strula, men efter att Zieger snabbt och smidigt omprogrammerat mjukvaran, vilket gick på garantin, så funkar den nu finfint! Skönt att kunna andas ut... MVH: Matte

ah, alltid kul med uppföljning. Trevligt att det löste sej relativt enkelt då. Klurar på att låta min ta genvägen över verkstaden för att korrigera ständig underexponering. Å andra sidan har jag vant mej vid att ratta på kompensationen så...

Nu ska jag vara tråkig och meddela att felet INTE löst sig och att kameran måste tillbaka tillverkstan igen! Fru Fortuna var lustig och lät felet komma tillbaka ca tio minuter efter att jag skrivit inlägget igår! Väldigt roligt...

Kontaktade Zieger nu, och den alltid lika glada Roy trodde felet var ett kretskort vid prismat, så nu ska jag skicka in kameran och sen skulle han ta hand om den direkt! =) Hoppas att det fixar sig den här gången!!!

Oj, har glömt att uppdatera den här tråden! Felet var iaf ett litet kretskort som kallas "0-1 flexen" eller liknande och det är nu utbytt! Så får ni liknande problem i framtiden så vet ni vad som kan vara fel... MVH: Matte

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto