Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Polfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140916

Avslutat medlemskap
Jag köpte ett hakuba polfilter från japanphoto som jag inte har fått att funka....
Dock så har jag testat era tips i tidigare inlägg så som att fota med 90graders vinkel mot solen mm utan att få en fin mörkare himmel eller skarpa kontratser...
Gör jag något fel eller är filtret kass?
Jag använder Fuji superia 200 film om det kan göra något?

///Mats

Du roterar filtret för att hitta rätt polarisationsläge? Och fokuserar inte om efteråt om ditt objektiv har roterande frontlins? Och himlen har blått i sig från början? I så fall låter det skumt. Effekten skall synas tydligt i kamerasökaren.

Jag gjorde så men det funkade ändå inte. I sökarn blev himlen mörkare men efter framkallningen så var den ljus...

//M

Vad innehöll motivet i övrigt och hur såg dessa objekt ut på kopiorna? Tog du bilder av samma motv med och utan pol?

Negfilm går ju genom ett labb och färg och intensitet påverkas ju av det. Om man som extremfall tar en bild som bara innehåller himmel utan moln och ingenting annat så kommer labbet att justera printningen så att bilder med och utan pol ser identiska ut.

Vad var det för ljus? Himlen kanske var så ljus så den brändes ut ändå. En molnfri dag med dis längs horisonten men blå himmel ovanför är t ex fruktansvärt ljus.

Det var en gul kran och lite delar av ett hus.Himlen var ganska ljus men vid justeringen med filtret blev den mörk.
Kranen blev aldeles ljus...kanske labbet har varit och grejat?
///M

Förmodligen Ja....Kör med dia istället så kommer du att se skillnaden. Alternativt be labbet stänga av Automatiken vid framkallningen.

Japp, om kranen är för ljus på kopian så indikerar det att labbets maskin haft fel beslutskriterier. Förutsatt att din exponering inte är helt fel förstås. Be dem kopiera om bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar