Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med piratbatteri

Produkter
(logga in för att koppla)

qatesh

Avslutat medlemskap
Jag fick ett extrabatteri till min Nikon D40x i julklapp 2007 och det fungerade finfint i nästan 2 år. Men i höstas började min kamera protestera och menade på att jag bara kunde använda originalbatteriet. Vid ett senare försök i höst fungerade extrabatteriet igen men nästa gång jag hade laddat det så var det åter obrukbart...
Någon som vet vad detta beror på?

M

Jag har också dåliga erfarenheter av piratbatterier. Köper bara original vad gäller batterier numera.

Jag fick ett extrabatteri till min Nikon D40x i julklapp 2007 och det fungerade finfint i nästan 2 år. Men i höstas började min kamera protestera och menade på att jag bara kunde använda originalbatteriet. Vid ett senare försök i höst fungerade extrabatteriet igen men nästa gång jag hade laddat det så var det åter obrukbart...
Någon som vet vad detta beror på?

M

Kan bero på flera saker: Det är olika kvalitet och kapacitet på cellerna i batterier (batteripackar), så är det även om man jämför seriösa pirater med rena sjörövare, om man säger så... Tyvärr kan man inte veta så noga vilka tillverkare som använder ordentliga celler och vilka som köper sekunda vara.

Sedan slits batterier ner efter hand. Man brukar ange ett visst antal laddningscykler och sedan är det "slut". Här är det viktigt att man inte kör t ex LiIon-batterier (det är det för det mesta i nyare utrustning) alltför mycket i botten, utan det är bra att ladda ofta. Om orginalbatteriet har bättre styrelektronik kommer det att signalera "tomt, byt mig" på ett bättre (säkrare) sätt än ett pirat, som kanske är ställt att visa "tomt" litet senare, kanske för att kunna visa samma nominella kapacitet. Ett sådant batteri håller inte lika många laddcykler.

Tips: Om du köper "piratbatteri" igen, ladda det direkt efter användning och vänta inte tills det är tomt - ladda även om det är kvar kapacitet. Det är bra för ditt originalbatteri också. Här skiljer sig de här batterierna åt från gamla typer av laddningsbara, som man brukar tömma rejält innan man laddar dem.

Ang Li-ion

Hittade detta intressanta på Batteriexpertens hemsida (www.batteriexperten.com):

"Li-ion batterier

Batterier är skyddat mot överhettning och överladdning. Ofta laddas batteriet nästan fullt på 80 minuter men för att få full laddning måste laddningen ske i 180 minuter. Anledningen till detta är för att batteriet inte laddas linjärt utan logaritmiskt. (det tar längre tid för batteriet att ladda från 80-100 procent) Dessa batterier försämras av två anledningar; (1) aktivt användande och (2) naturligt åldrande.

Enkla regler för lång livslängd gällande li-ion batterier.

* Undvik många fulla urladdningar eftersom det innebär extra belastning på batteriet. Flera små urladdningar och uppladdningar är bättre för li-ion än en full urladdning. Små urladdningar och uppladdningar skadar inte batteriet eftersom det inte har något minne. Dålig livslängd i ett batteri till en bärbar dator är främst orsakad av värme och inte pga laddningsmönstret, se nedan. Normalt håller ett li-ion batteri för ca 300-500 laddningar.
* Förvara li-ion batteriet svalt. Undvik exempelvis en varm bil. För en längre lagring bör batteriet förvaras laddat till ca 40 % och så kallt som möjligt. Dock inte så att de fryser.
* Överväg att ta bort batteriet när man ansluter en laddare till datorn. Detta eftersom temperaturen stiger (till ca 45 °C) i batterier, se nedan. (Tänk på att damm och fukt kan tränga in i datorn på vissa modeller när batteriet tas ur.)
* I vissa datorer bör man kalibrera batteriet genom en full urladdning i datorn var 30:e gång. Detta för att datorn ska känna av kapaciteten och inte stänga av i förtid.
* Köp ett så nytillverkat batteri som möjligt eftersom kapaciteten försämras med åldern.
"

Förtydligande

Att batterier blir sämre med tiden tar jag för självklart. Det jag reagerar på är att kameran helt plötsligt inte vill acceptera batteriet. Men varför det är så verkar ingen ha ett bra svar på...?!

Men tack för engagemanget :D

Gissningsvis så ligger det precis på gränsen för vad kameran accepterar. En temperaturskillnad eller någon annan liten förändring gör att det ena gången ratas och nästa kan godkännas. Hur som helst kan du ju inte längre lita på batteriet så det är nog dags att mata batteriholken med det.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto