ANNONS
Annons

problem med panoramaskapande

Produkter
(logga in för att koppla)

ixxy

Aktiv medlem
Har sökt och googlat och hittat lite olika program som jag har provat men får inte till det.

har tre bilder på ett motiv som jag vill lägga ihop i ett panorama så jag får en väldigt lång smal bild men photoshop klarar inte av det säger bara "pictures can't be align"

kan det ha att göra med att jag har 3 olika fotograferings punkter. motivet är en disk i en butik där jag inte kunnat fotografera hela från samma plats utan fått flytta mig och tagit 3 bilder parallelt från tre olika platser.
men jag har överlapp med minst en meter i verkligheten och ca 15% av bild ytan är överlappande på varje bild.

något som har något bra tips på hur jag kan läsa det ?

har använt PS väldigt framgångs rikt förut men nu vill den inte.

Har sökt och googlat och hittat lite olika program som jag har provat men får inte till det.

har tre bilder på ett motiv som jag vill lägga ihop i ett panorama så jag får en väldigt lång smal bild men photoshop klarar inte av det säger bara "pictures can't be align"

kan det ha att göra med att jag har 3 olika fotograferings punkter. motivet är en disk i en butik där jag inte kunnat fotografera hela från samma plats utan fått flytta mig och tagit 3 bilder parallelt från tre olika platser.
men jag har överlapp med minst en meter i verkligheten och ca 15% av bild ytan är överlappande på varje bild.

något som har något bra tips på hur jag kan läsa det ?

har använt PS väldigt framgångs rikt förut men nu vill den inte.

Har använt Microsoft ICE med framgång.
Fast jag tar mina panoraman från samma punkt och vrider kameran mellan bilderna.
Tror att det är den vanligaste utgångspunkten.
Om man istället parallellförflyttar sig mellan bilderna passar väl inte algoritmerna som används.

Har använt Microsoft ICE med framgång.
Fast jag tar mina panoraman från samma punkt och vrider kameran mellan bilderna.
Tror att det är den vanligaste utgångspunkten.
Om man istället parallellförflyttar sig mellan bilderna passar väl inte algoritmerna som används.

det är lite det som är problemet och jag brukar också ha kameran på samma punkt men det gick inte denna gången så jag försöker lösa det ändå

Att flytta sig så långt mellan bilderna blir nästan alltid problematiskt. Perspektivförskjutningarna blir mycket stora och programmen hittar helt enkelt inte rätt. Det optimala är (som redans sagts) att hålla sig till samma punkt för alla delbilderna.

Att ta linjära panoraman är extremt svårt. Jag provade i somras att fota en 85 lång båt från andra sidan hamnen (100m från båten). Jag följde en brygga och kunde sätta stativet helt parallellt var bild och med samma avstånd mellan bilderna var gång. Jag tog ca 20 bilder med 5m mellanrum, ca 80% överlappning.

När jag först försökte med Autopano Giga gick det inte alls. Efter ett tag testade jag med att klippa ur den mittersta tredjedelen av varje bild och använda de bitarna, fortfarande med bra överlappning. Då gick det på APG att hitta panorama men det var helt kaos på bilderna. Då började jag sätta kontrollpunkter manuellt och det blev bättre. Men efter ett par timmars arbete och jag bara hade kommit knappt halva båten och det fortfarande inte var helt bra så gav jag upp.

Vill någon ha bilderna för att experimentera med så kan jag skicka dom.

Det är djupet i bilden som blir problemet. I TS exempel var det en disk, om man då tänker sig att det står en blomkruka på disken och tar en bild. Sedan flyttas kameran parallellt med disken och då kommer ju plötsligt bakgrunden bakom krukan med. Hur ska den passas ihop med något som inte fanns i den förra bilden?

Det är lätt att tro att exakt förflyttning av kameran parallellt med motivet skulle vara optimalt, men det går inte så länge motivet har djup. En tavla eller annat 2d objekt går utmärkt. Så länge kameran roterar kring sin nodpunkt får man inte dessa problem eftersom ingen perspektivförändring sker i det fallet. Om man måste stå nära motivet får man förvisso en ganska kraftig förvrängning så att motivet ser runt ut, men i APG finns ganska bra verktyg för att räta ut förvrängningen.

APG har uppdaterat och en av de nya sakerna är en funktion som sägs kunna sy ihop stora 360° gigapixelpanoraman där man har tvingats flytta kameran till olika positioner eftersom man nästan aldrig kan få fri sikt i 360° från en och samma plats från hög höjd. Har inte testat om det fungerar.

Intressant. Det är ju egentligen omöjligt att få ihop om man flyttar kameran parallellt. I exemplet med husfasaderna kommer ju gavlarna att synas i ena kanten och när man kommer till andra sidan kommer den andra kantens gavlar att synas. De verkar ha löst det genom maskning och annat, men som skribenten sa i slutet återstår många timmars arbete efter sömnaden.

"Conclusion
Reaching this advanced stage in the image creation process was relatively easy with Hugin. Now, depending on your level of perfectionism and intended purposes, there are still hours of editing ahead before the file can be declared good to print. I don’t have enough wall space available for this 3.5m / 11 feet long mosaic. If you have and are interested in this or similar commissioned work, I’d like to hear from you."

Klart körigt med såna bilder.

Jag provade just Hugin på en 180 graders bild med 3 bilder på höjden, inte helt lätt att få till.

Tror att just den kan funka där om något, relativt enkelt att skapa fixpunkter manuellt vilket behövs.

Och så här kan det bli om man råkar välja fel perspektiv, undre bilden rätt.... Holmhällar, Gotland, 25 bilder.

/Leif

Bilagor

• pano1.jpg
    pano1.jpg
    9.3 KB · Visningar: 143
  • Holmhällar_1024_fix.jpg
    Holmhällar_1024_fix.jpg
    3.3 KB · Visningar: 173
Den här togs från 4 olika platser från Kärnans topp i Helsingborg. Det finns stora fel i bilden men det gick ändå hyggligt på grund av avståndet till motivet. Det blir mindre perspektivfel ju längre i från man står, men ändå uppträder felen pga förflyttning av kamerapositionen. 760 bilder användes sammanlagt och när varje delpanorama var sammansatt sattes de ihop till en bild. Processorn glödde :)

http://www.prepix.se/hbg_360_prepix/360_karnan.html

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar