Annons

Problem med panorama, Photomerge, CS3

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Har suttit hela kvällen och försökt få till ett panorama med hjälp av File -> Automate -> Photomerge i CS3 men jag får det inte att fungera. Har testat med udda antal bilder, jämnt antal bilder, bilder i jpg, bilder i tif, små bilder, stora bilder, men inget tycks hjälpa.

Jag väljer Auto, hämtar upp bilderna, trycker ok. Programmet börjar jobba, lagren skapas, jag får upp en "Progress bar" och sen .... ingenting! Det skapas aldrig nåt panorama.

Nån som har tips om vad som kan vara fel och hur jag åtgärdar problemet?

Nån vänlig själ kanske till och med kunde ta emot mina 5 nedminskade jpg-bilder per mail, ca 250-300 kB/st, och testa?

Har du överlappat bilderna med typ 25% på varje sida?
Det krävs i regel för att programen skall kunna sy ihop bilderna.
Annars kan jag rekommendera PTGui som är ett bra program för att stitcha ihop bilder.
Finns ju även som Trial version så att man kan prova innan man eventuellt handlar.

Jo. jag har det själv och är mycket nöjd med det.

Jag kan testa dina bilder om du vill.

Försöker komma ihåg, vad det var som gjorde att vissa "Automate" Funktioner i PS inte fungerade i svenska windows? Var det inte något med temp-mappen?

Bilderna har testats nyss av en annan medlem. han körde visserligen Mac och jag PC och för honom funkade det utmärkt....
Fattar inget...

Nu fick jag testbilder från en annan medlem. Bilder som han använt för att göra panorama i sin mac-burk där de funkat problemfritt. Nån som tror att det funkade hos mig? Inte alls!

Hoppas på fler teorier och tips tills i morgon. Jag går o lägger mig nu....

HA! Vilken jäkla bugg! Googlade på "photomerge cs3 windows problem" och hittade följande i en diskussion på Luminous landscape forum:

If units and rulers is set to percentage (my normal preference) not inches Photomerge does not work????

Ställde om från percent till inches och... tadaaa!!

Det funkar!

Jag tror att det kan ha med min fundering om temp-mappen att göra.

Jag har för mig, att temp-mappen på engelska windows heter "TEMP" och på svenska "TMP", eller om det var tvärtom.
I vilket fall som helst, skapa den av dom som du inte har, och kolla ifall det hjälper. Starta om imellan.
Annars kan det vara inställningarna i PS som det blivit fel i, dom återställer man till fabriksinställningar, genom att hålla nere ALT+CONTROL+SHIFT medans programmet startar. Obs, alla inställningar återställs.

Fint panorama!
Vill tipsa om "Zoomify" som finns i CS3. Om man har en webbplats är det ett bra sätt att visa högupplösta bilder. Man kan förstora och panorera bilden och se den i full upplösning.

exempel: http://prepix.se/Panorama1

Bilden väger ca 97 mb okomprimerad, (originalfilen vägde 310 mb) lite överdrivet kanske :) men det är en bra teknik att presentera högupplösta bilder.

/Mats

ANNONS