Annons

Problem med panorama med shiftoptik

Produkter
(logga in för att koppla)
erro_67 skrev:
http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html

Autostitch är ett ganska suveränt program som helt automatiskt sätter ihop panoraman, även från halvtaskigt handhållna delbilder.

Jag får väl fylla i här. Jag tycker att resultatet är förbluffande bra, utan minsta handpåläggning.
Jag körde några bilder för att hjälpa en kille på dpreview häromdagen. Han hade ett gäng bilder tagna på 19mm, handhållna, i höjdformat som han vill ha hjälp med. Han kunde, tyvärr, inte köra autostich själv då det inte finns i mac-version men...

Tråden finns här. Bilderna finns postade i tråden.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=17486857

Inte ens några problem med "kullerstenarna" närmast kameran...

Hej
Ursäkta min okunnighet men jag har alltid trott att ett parallaxfel upstår när du gör en panorama med kameran fast monterad på ett panoramahuvud.
Uppstår inte parallaxfelet när du vrider kameran utan att objektivets brytningspunkt ligger över stativcentrum?
Hur skulle man i så fall få ett parallaxfel med ett tilt/shiftobjektiv där brytningspunkten enbart flyttas i sidled?
Hälsningar
G

Gomer skrev:
Hej
Ursäkta min okunnighet men jag har alltid trott att ett parallaxfel upstår när du gör en panorama med kameran fast monterad på ett panoramahuvud.
Uppstår inte parallaxfelet när du vrider kameran utan att objektivets brytningspunkt ligger över stativcentrum?
Hur skulle man i så fall få ett parallaxfel med ett tilt/shiftobjektiv där brytningspunkten enbart flyttas i sidled?
Hälsningar
G

Har du kameran på ett korrekt inställt panorama-huvud så får du inga parallaxfel.

Med jag tycker att det är ganska givet att det blir parallaxfel om man kör med ett shiftobjektiv där man inte shiftar kameran, i.o.m. att man då ändrar perspektivet mellan bilderna. Perspektivet ändras så fort objektivets nodpunkt förflyttas. Om man däremot shiftar den bakre delen av objektivet+kameran, medans den främdre delen är fast, så förflyttas inte nodpunkten, och därmed så får man exakt samma perspektiv.

Oj, den lilla bilden som Autostitch skapar blev inget vidare. Den stora är skarp så det blir bättre om man själv förminskar den i Photoshop:

Bilagor

• pano400ps.jpg
    pano400ps.jpg
    48 KB · Visningar: 89
Supersimpelt program. Behöver inte ens installeras, bara att köra exe-filen direkt. Vissa inställningar kan göras via Edit/Options som t.ex. storlek på slutliga bilden, crop, blandnings- och matchningsfunktioner.

ANNONS