Annons

Problem med panorama med shiftoptik

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag tänkte att jag skulle testa att göra högupplösta panorama med shiftoptik.

Jag har använt Nikkor PC 85/2.8. Med den har jag tagit 3 bilder. En bild med optiken shiftad till vänster, en bild med oshiftad optik och en tredje bild med optiken shiftad till höger. Alla tre bilder exponerades lika och hade samma vitbalansinställning i kameran.

När bilderna läggs ihop med PS Photomerge ser man snea linjer i himlen i bildskarvarna. Hur uppkommer dom? Är det så att jag måste justera exponeringen när jag shiftar gluggen? Varför blir linjerna snea?

Tacksam för tips om någon har en förklaring.

Högupplöst bild finns
här

Bilagor

• merge.jpg
    merge.jpg
    14.9 KB · Visningar: 560
Har samma problem och vill också gärna ha en lösning. PS är det bästa program för att montera ihop bilder som jag provat. Klarar t o m en orolig vattenyta, men dom snea skarvarna drar ner betyget.

Jag har inte provat detta själv ännu, men vad gäller kamerainställningarna så ska allt vara på samma sätt i alla bilderna. Dvs allt ska vara manuellt inställt.
Fokus, tid, bländare, ISO och vitbalans ska vara låst till ett värde som passar helheten av de 2-3 bilderna.

Janne, har du stativfäste på optiken? Jag har inte själv gjort panoraman med shiftoptik, men jag har läst att man helst ska ha stativfästet på den främre delen av shiftoptiken, för att undvika parallaxfel.

När jag gör panoraman använder jag mig av PanoTools (gratis) med ptAssembler (inte gratis) , i kombination med insticksprogrammen autopano (gratis) och enblend (gratis). Ut får jag en tiff-fil med ett lager för varje delbild, och lagermasker som justerar skarvarna. Enblend lyckas inte alltid göra perfekta skarvar, därför är det bra att man erbjuds att själv justera skarvarna genom att modifiera lagermaskerna.

Möjligt är din programvara bättre.

Jag har inte stativfäste på gluggen, utan är piskad att fästa stativet i huset :( men det kan väl inte vara orsaken till de tonade snea linjerna, eller?

Senast ändrad:
Jag har kört både med stativ och panoramahuvud och på fri hand och får i båda fallen problem med sneda linjer.
Dom syns nästa bara på himlen.
Använder bara manuella inställningar som inte ändras under bildserien.

Jag tror att det är ett litet programfel.
Så här maskas bilderna och då blir det superkänsligt med rena ytor, min bild är tagen med hendhållen kamera på auto, men det gick att fixa till när man sparade bilden i separata lager.

Bilagor

• pano.jpg
    pano.jpg
    23.7 KB · Visningar: 478
eon skrev:
Jag har inte provat detta själv ännu, men vad gäller kamerainställningarna så ska allt vara på samma sätt i alla bilderna. Dvs allt ska vara manuellt inställt.
Fokus, tid, bländare, ISO och vitbalans ska vara låst till ett värde som passar helheten av de 2-3 bilderna.

Detta gäller inte om man har gjort som Janne säger eller rättare sagt jag tror inte det finns något givet sätt att fixa det?

Enligt mig i allfall (och optik lagarna så vitt jag vet) så när du tar bilden oskiftad så har allt ljus lika lång väg mellan objektiv och filmplan (dvs jämn exponering), vid skiftning så kommer ena sidan ha längre väg och den andra lite kortare väg, alltså bör den bli lite överexponerad på ena sidan och lite under exponerad på den andra. När du monterar ihop dem så får du denna lilla skillnad som ser ut som ränder men du borde kunna fixa det med en graderad tonings mask och levels.

Problemet är kanske att du använder Photomerge? På denna länk finns en kort beskrivning av panoraman med TS-E 90: http://www.fredmiranda.com/TS-E90/#Panoramas

En del hävdar att man med fördel kan använda en inställningssläde för att undvika parallaxfel. När optiken skiftas åt vänster så flyttas kamerahuset lika mycket åt höger så att frontlinsen behåller sitt läge hela tiden.

Det här måste jag testa mer. Det kan ju bli jätteläckra landskap i ungefär 24 MP :) Tack för länken!

niklasl skrev:
Just så, och mittenbilden i översta lagret.

Ah, tänkte inte på det...

Huvudbilden tar förstås ut de största skillnaderna efter som de just kommer till höger för vänster bilden och till vänster för höger bilden och mittbilden täcker upp ända till eller längre än mitten på de två sidobilderna. Skulle man ta mot en helt enfärgad yta så skulle man om man mäter finna en svag övergångstoning till höger och vänster och rätt färg endast i mitten givet en idial avbildning förstås, knappast märkbart för ögat så som när mitt bilden inte ligger överst.

Janne, bara en liten liten kommentar om själva bilden ger känslan "det är då det stora vemodet rullar in" klart uttalat!
Temat finns i en "nowords"-tråd jag startat. Skulle uppskatta din (mycket bra) bild där.
Us

ANNONS