Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med oskärpa på bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)

macgunde

Aktiv medlem
Har en D70 som jag har tagit lite proträttbilder med. Problemet är tycker jag att bilderna blir oskarpa överlag. Detta beror säkerligen på mig. vet att man får skärpa upp bilderna efteråt oxå.

* Jag tar kort med läge P
* Vilken 'meetering' ska jag ha?

Tacksam för alla förslag

--
Daniel

Hej

Om ögonen inte är skarpa upplevs i regel ett porträtt som oskarp.

Så ställ fokus i ögonen, komponera om och prova.

Men varför P läge? Bevaka i så fall att tiden inte blir för lång så du får oskärpa pga skakningar.

Roine

macgunde skrev:
Har en D70 som jag har tagit lite proträttbilder med. Problemet är tycker jag att bilderna blir oskarpa överlag. Detta beror säkerligen på mig. vet att man får skärpa upp bilderna efteråt oxå.

* Jag tar kort med läge P
* Vilken 'meetering' ska jag ha?

Tacksam för alla förslag

--
Daniel

Jag skulle föreslå (för utomhusporträtt):
Läge A
Nått steg över den största (minsta värdet i kameran) på bländaren för att få fram objektivets bästa egenskaper.
Lägg skärpan på ögat närmast kameran.
Beroende på om du fotar inne eller ute, med blixt eller ej, så får du ta ett lämpligt metering mode. Jag föreslår centrumvägt, om det är ute.

Tack för tipsen... Har kännt mig lite osäker, så det är därför jag kört på P. Enkelt när allt ställs in automatiskt, men nu vill jag ha bättre kontroll å utveckla mig mera.

Tack för tipsen :)

macgunde skrev:
Tack för tipsen... Har kännt mig lite osäker, så det är därför jag kört på P. Enkelt när allt ställs in automatiskt, men nu vill jag ha bättre kontroll å utveckla mig mera.

Tack för tipsen :)

Håller med om att det är viktigt att hålla reda på slutartiderna så du inte får skakningsoskärpa. Glöm inte det ;)

Jo absolut, dock så använde jag stativ för de senaste poträttfotona jag tog :)

Man lär så länge man lever sägs det jue :)

Föreslår också att du kör i RAW läge om du vill ha ut bästa skärpa. Tycker för egen del att det blir vassare då och du kan köra upp oskarp högre utan att få randeffekt runt linjer.

Lycka till!

Man skall inte underskatta kamaerans automatik.

Jag använder den ofta framförallt tillsammans med ett kort vrid på ratten för att korta ner tiden och minska skärpedjupet.

Erik Schalin skrev:
Man skall inte underskatta kamaerans automatik.

Jag använder den ofta framförallt tillsammans med ett kort vrid på ratten för att korta ner tiden och minska skärpedjupet.

Jag håller fullständigt med dej Erik, P-läget är mycket användbart eftersom det bara ger en utgångspunkt för exponeringen. Friheten är ju endast begränsad map längsta tid.

P-läget är absolut den läge jag använder mest. A, S & M bara när speciella skäl finns typ blixt eller givet skärpedjup (bländare).

/AnWi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar