Annons

Problem med ny hårddisk (Mac/SanDisk)

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordsater

Ny medlem
Hej, när jag försöker starta en ny katalog med ny hårddisk får jag upp följande felmeddelande.

"Det gick inte att skapa en låst fil i mappen: Min LRC-katalog 2023.lrcat-data.

Processen kan inte komma åt mappen eftersom den används av en annan process."

Hur kan jag lösa detta? Jag har en MacBook Pro 2020 och disken är en SanDisk Extreme SSD 2TB.
 
Det är inte så att disken är formaterad så att den inte går att skriva på från en Mac? (FAT32 el. NTFS)
Har för mig att den måste vara formaterad med ”exFAT” för att det ska funka.
 
Ifall det är en NTFS disk så är det vad jag vet som Torbjörn skriver att Mac inte kan skriva till den (men läsa). Det finns programvara som löser detta t.ex NTFS for Mac från Paragon ifall du inte vill / kan ha disken formaterad för Mac
 
Alltså hur det funkar vet jag inte i detalj.
Men en Mac behöver tillåta LRC att skriva på diskarna.
Du kan gå med o fråga här:
 
Hej, när jag försöker starta en ny katalog med ny hårddisk får jag upp följande felmeddelande.

"Det gick inte att skapa en låst fil i mappen: Min LRC-katalog 2023.lrcat-data.

Processen kan inte komma åt mappen eftersom den används av en annan process."

Hur kan jag lösa detta? Jag har en MacBook Pro 2020 och disken är en SanDisk Extreme SSD 2TB.
Det ser ut som att felmeddelandet refererar till en Lightroomkatalog. Var det när du körde Lightroom som felmeddelandet dök upp?

Fungerar det att skapa nya filsystemsmappar med Finder?
Kan du spara filer i filsystemet (t.ex. med TextEdit)?
 
Hej, när jag försöker starta en ny katalog med ny hårddisk får jag upp följande felmeddelande.

"Det gick inte att skapa en låst fil i mappen: Min LRC-katalog 2023.lrcat-data.

Processen kan inte komma åt mappen eftersom den används av en annan process."

Hur kan jag lösa detta? Jag har en MacBook Pro 2020 och disken är en SanDisk Extreme SSD 2TB.

Hej igen!

Hur gick det - har det löst sig?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.