Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)

jenis

Medlem
Hej, har problem med min Nikon D50, upptäckte en suddig fläck när jag tog med 18mm verkar som det syns mest när man tar bilder med vidvinkel. Någon som vet vad det kan vara? Bifogar ett utsnitt av en bild

Bilagor

• oskarp fotosidan +.jpg
    oskarp fotosidan +.jpg
    28.4 KB · Visningar: 702
Det vore grymt om det hade varit sensorn, för då är det en ordentlig fetavtryck eller liknande.
Jag gissar på objektivet.
/Fred

Slowfinger skrev:
Kan vara imma på sensorn också. Det börjar bli dags för det nu. Varm kamera ut i kall luft. En klassiker...
??? Jag kanske sov på lektionen när detta behandlades....men....är det inte tvärt om ??
Kall kamera in i värme ger imma/kondens ??

mvh/ Lasse

Jag är dålig på fysik. Jag vet bara att den enda gång jag har råkat ut för det var under en skridskoåkning efter att jag kommit ur en varm bil.
Irriterande "fläck" på alla bilder under första 20-30 minuterna.

Nåt som är så just bara på ett ställe måste väl ligga rätt nära sensorn?

Ställ kameran på bulb och håll nere avtryckaren och kolla så det inte är märken på glasbiten( läs sensorn)

Eveningstar skrev:
Nåt som är så just bara på ett ställe måste väl ligga rätt nära sensorn?

Ställ kameran på bulb och håll nere avtryckaren och kolla så det inte är märken på glasbiten( läs sensorn)
...med varningar att inte pilla på sensorn (filterskivan) och inte få in eventuellt damm.
Läs de otaliga inlägg om sensorrengöring här på FS.
/Fred

Nu är problemet löst. Det var något fel på objektivet, har fått ett nytt.
Tack för intresset!

Mvh Markus

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto