Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med min Nikon F801

Produkter
(logga in för att koppla)

Juhlia

Medlem
Jag har förmodligen för många frågor för att de ska kunna besvaras i detta forum .... För drygt 1 månad sedan köpte jag min första, egna systemkamera; en begagnad Nikon F801 med blixt och två olika objektiv. Jag hade ingen koll och litade på försäljaren + att alla sakerna var i mycket fint skick. Det har dock inte varit annat än problem med denna kamera från första början ...

Först fick jag problem med överexponering av bilderna när jag använde blixten. Det visade sig senare att det fanns en lös sladd inne i blixten som min händige pojkvän lödde fast igen (OBS! han kan ingenting om fotografering!). När sladden väl var fixad fungerade exponeringen i kameran tillsammans med blixten och jag fick bättre blixtbilder!

Men så kom nästa problem .... Kameran började haka upp sig när jag skulle ta bilder, dvs den fastnade. Först förstod jag ingenting men upptäckte snart att bara man höll avtryckaren nere tillräckligt länge så gick den vidare till nästa bild (den hoppade alltså över en bild). Jag har provat med olika filmrullar men kameran har hittills hakat upp sig minst en gång på varenda en och oftast fler ....

Jag har väl tagit ca 8-10 rullar med kameran den senaste månaden (pga intensiv fotokurs) och tänkte att man kanske kunde leva med ovanstående problem - ja, men då dök näste fel upp! Tidigare i veckan skulle jag fotografera med det något längre teleobjektivet (inte för att jag vet om det har någon betydelse). Jag har tagit väldigt fina bilder med det tidigare. Den här gången kunde jag dock inte ställa in slutartiden högre än 1/250 sek på manuellt läge. Detta har även inträffat vid ett tillfälle tidigare. I normala fall ska man kunna ställa in slutartider upp till 1/8000 sek med den här kameran! Bländare gick att ställa in precis som vanligt. Idag provade jag att ställa in slutartiden manuellt igen med telezoomen - fast utan film - och då fungerade det alldeles utmärkt.

Jag fattar ingenting!! Är det jag som gör någonting fel eller har jag helt enkelt blivit grundlurad? Snälla, hjälp! Ni får gärna maila.
 
Senast ändrad:
Hej.

Det är alltid svårt med sådana här saker när man handlar av privatpersoner. Vad står där i kvittot? Står där någonting om kamerans funktion kan du ju hävda att han (eller hon :)) ljugit när personen sålde den till dig och kräva att köpet hävs. Står där nånting i likhet med "säljes i befintligt skick" kan du inte göra ett dugg. När du handlar begagnat av en privatperson tar du alltid en liten kalkylerad risk. Du har säkerligen fått kameran billigare än motsvarande i en butik, men sen så var den ju också trasig och du har ingen garanti.

Kan du försöka låna en nikon av någon för att se om det är objektiven det är fel på? Funkar de med en annan kamera är det alla gånger ditt hus som är trasigt och då är det bara att köpa ett nytt.


Hoppas att jag hjälpte dig och att jag inte var för pessimistisk. Alltid tråkigt när saker går sönder. Jag fick nyligen köpa en ny Tv av ungefär samma anledning :-(


//Uffe
 
När du bara kunde ställa in 1/250 sek, hade du då blixten monterad på kameran? Då maximal blixtsync-tid är just 1/250 sek.

När den hakade sig, vilket AF-läge hade du ställt in, continuous servo AF mode, eller single servo AF mode? För står den i singel måste kameran först hitta fokus innan den kan ta en bild, då kan den liksom haka sig. I continuous läget fotar kameran på så länge knappen är nedtryckt oavsett om den hittat fokus eller inte.

/Dan
 
Ett tillägg till ovanstående: Har du köpt din kamera av en näringsidkare (fotoaffär) har du automatiskt garanti på grejerna i 6 månader.

Nu har ni varit och lödat i blixten, så just den kan ju bli svår att få reparerad. Å andra sidan verkar det ju vara just den som fungerar...

Förresten: Har du kollat att alla tänder på upprullningsspolen ser fräscha ut?
 
Jo ....

Tänderna på upprullningsspolen är OK. Blixten är det nog inget fel på längre men jag hade den faktiskt fastmonterad och aktiverad på kameran när jag försökte att ställa in snabbare slutare än 1/250 sek. Då har jag fått den saken utredd! Tack! "AF-läget" har alltid varit inställt på enbildstagning när det har krånglat MEN det har hänt att det har tagit stopp trots att jag haft fokus. Mycket lustigt .... Jag köpte kamera + objektiv av en privatperson för 4000 kr. Det står ingenting om "befintligt skick" på kvittot utan bara exakt vilka grejer det var. Hoppas jag gjort er lite klokare och tack för alla svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.