Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med min D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Hlidskjalf

Medlem
Har haft ett problem nu i några veckor med min Nikon D80. Det är så att bilden inte blir skarp längre, som den blev förr, utan allt i bilden blir obehagligt oskarpt. När jag hade den första veckan tog den väldigt skarpa och fina bilder, den fångade upp nästan alla detaljer, osv, och numera går det bara inte längre. Jag får inte skarpa bilder hur jag än gör. När jag tittare i sökaren innan jag knäpper bilden så ser det bra ut, fokuserar tills det är som allra skarpast, men slutresultatet (dvs, när bilden är inlagd i datorn) så ser det bedrövligt ut. Min gamla kompaktkamera, Canon Ixus 55 tar bättre bilder nu. :(

Har kitobjektivet Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5G. Tror ni att det kan ha blivit något fel på kameran, eller kan det möjligtvis vara objektivet? Kan tillägga att jag har fått ut post-avi och RMA-nummer från Cyberphoto för att skicka in kameran på service, men vill gärna höra med er först. Har ett bildexempel, så att ni kan se vilken "typ" av oskärpa i bilden jag menar: http://www.freewebtown.com/designersguild/samples/Picture-129.jpg

Tack på förhand!
Alexander

Ah, glömde skriva det, men tyckte att jag skrivit så mycket att jag var rädd för att det skulle skrämma bort de som eventuellt skulle svara. ;) Jag har testat både och, men bilden som jag använde som exempel här är manuellt fokuserad, men jag har som sagt testat både och. När jag tittar i sökaren och använder autofokus så blir det skarpt, men inte på bilden sen när jag lägger över det i datorn.

Usch, har ju bara haft kameran i ett par månader. :(

Vet inte hur man på det mest tillförlitligaste sättet kollar det, men enligt Picasa så ser det ut såhär ungefär:

Focal length: 50mm
Exposure time: 0.017s (1/60)
Aperture: f/5.6
ISO: 100

Kan tillägga ytterligare att jag testat i olika ljusförhållanden. Vet ju givetvis att det är svårt att fotografera handhållet när det börjar skymma, och har testat med högre ISO-värden om ISO 800, har även testat olika bländare. Har haft störst problem i vidvinkellägen kanske är värt att nämna också. Där är fokuseringen omöjlig (oavsett om man sköter det manuellt eller med AF). Såhär har det inte varit förr, jag lärde känna kameran på en eller ett par dagar.

En långsökt gissning:

Om du bara använder mittersta fokuspunkten så kan det ha hamnat nåt skräp på AF-sensorn för denna. Om du plockar av objektivet och försiktigt lyfter på spegeln (utan att tumma på den förstås), så sitter AF-mojängen i botten av spegelhuset. Har du en blåsbälg så kan du blåsa rent lite där och prova igen.
Prova även om du får samma usla resultat med andra AF-punkter.
Jobbar fokusmotorn när du fokuserar på olika avstånd?

Och så finns förstås möjligheten att du råkat ställa om till manuell fokus på kamerahuset;-) Kika på knappen nere till höger om objektivet, framifrån sett.

Edit: Att det inte går att fokusera manuellt är inte så konstigt, för det är enormt svårt att se var fokus ligger om man inte har ett rejält ljusstarkt objektiv.

Jodå, givetvis är kameran inställd på M. Har lusläst manualen innan jag kastade mig över grejorna (har blivit duktigare på att läsa manualer de senaste två åren). Förresten, spelar det någon roll vilken autofokuspunkt man har inställd om man ändå fokuserar manuellt? Har haft den inställd på den mittersta hela tiden. Läste på Nikons hemsida i supportsektionen att man kan nollställa kameran till fabriksinställningar, fast jag har ju å andra sidan inte pillat bland inställningar så mycket. Har även testat hur det blir genom att vrida lite på funktionsratten (t.ex mellan auto, manuell, porträtt, osv, dock utan resultat). Alla bilder blir mer eller mindre suddiga. Får väl ta och köpa en blåsbälg, men jag tror inte att det är skräp på sensorn, då brukar det väl bli mörka fläckar och så? Har haft det förut, och det var enkelt att åtgärda.

Problemet jag har nu har liksom kommit sakta efterhand. Tack för svaret annars!

Hlidskjalf skrev:
Jodå, givetvis är kameran inställd på M.
Öhm, då får du förstås ingen AF! ;-)

Har lusläst manualen innan jag kastade mig över grejorna (har blivit duktigare på att läsa manualer de senaste två åren). Förresten, spelar det någon roll vilken autofokuspunkt man har inställd om man ändå fokuserar manuellt? Har haft den inställd på den mittersta hela tiden.
Nej, det spelar absolut ingen roll. Men att du inte kan fokusera manuellt med ett så ljussvagt objektiv som 18-70 är helt normalt. Skärpedjupet i sökaren blir helt enkelt så stort att det är för svårt att avgöra var fokus ligger.

Får väl ta och köpa en blåsbälg, men jag tror inte att det är skräp på sensorn, då brukar det väl bli mörka fläckar och så?
Jag syftade på AF-sensorn, som sitter i botten på spegelhuset. Den har inget med bildsensorn att göra.

Edit: Som sagt; arbetar autofokusen när du kör AF? Om inte så kan det vara så att du avaktiverat AF-låset för avtryckarknappen.

Alexander, det var bedrövligt vilken oskärpa. Har provat ett par olika D80 i affären, men har inte köpt någon ännu, men tyckte också det var lite oskärpa i bilderna, men dom var ju betydligt bättre än den som du länkade till.
Gör ett nytt försök att "reseta" kameran till "defaultläge" på nytt.
Hur är det med en Dslr-kamera ?, är det inte som så att autofokusen arbetar genom att ljuset mäts uppe i prismahuset ?
Spegeln speglar upp ljuset till prismahuset, genom mattskivan, det bör väl vara där som skärpan ställs INNAN kortet tas och spegeln fälls upp.
Efter att spegeln fällts upp så dröjer det ju bara några hundradels sekunder innan ridån går upp och sensorn exponeras av ljuset.

Kan det vara spegelns placering i "viloläge", eller mattskivans läge som har rubbats i ditt fall ?

Mats

SE6M skrev:
Hur är det med en Dslr-kamera ?, är det inte som så att autofokusen arbetar genom att ljuset mäts uppe i prismahuset ?
Spegeln speglar upp ljuset till prismahuset, genom mattskivan, det bör väl vara där som skärpan ställs INNAN kortet tas och spegeln fälls upp.
Efter att spegeln fällts upp så dröjer det ju bara några hundradels sekunder innan ridån går upp och sensorn exponeras av ljuset.
Nä, det funkar så att spegeln är halvgenomskinlig, och bakom den sitter en till mindre spegel. Den reflekterar ljuset (en del av det) nedåt mot botten av spegelhuset, där AF-sensorerna sitter.
Kika på bilden här:
http://www.leongoodman.com/d70focus.html

OK Martin !

V'a käckt. Kände inte till det alls. (Det fanns inget sån´t på den tiden då jag körde med mina gamla Nikon 135-hus F, FE m.m.)
Bara en stor spegel, inget annat. AutoFokus var inte ens påtänkt på den tiden.
Jisses, ja det verkar vara känsliga saker det där med AF på moderna kameror.

Tack för enormt fin beskrivning !

(Man lär så länge man leverxxxxx / är uppkopplad till Fotosidan.se)

Mats

Makten skrev:
Öhm, då får du förstås ingen AF! ;-)

Nej, det spelar absolut ingen roll. Men att du inte kan fokusera manuellt med ett så ljussvagt objektiv som 18-70 är helt normalt. Skärpedjupet i sökaren blir helt enkelt så stort att det är för svårt att avgöra var fokus ligger.

Jag syftade på AF-sensorn, som sitter i botten på spegelhuset. Den har inget med bildsensorn att göra.

Edit: Som sagt; arbetar autofokusen när du kör AF? Om inte så kan det vara så att du avaktiverat AF-låset för avtryckarknappen.

Jag använder det manuella läget när jag fotograferar huvudsakligen, men jag har även testat AF. Det blir suddiga resultat med båda. Om nu objektivet är så ljussvagt så undrar jag hur jag har kunnat ta så bra bilder förr? Jag letar efter det skarpaste läget när jag fokuserar manuellt och håller kameran så stadigt som det bara går och sen kramar jag avtryckaren mjukt och trycker av. Sen som jag beskrev tidigare så spelar det ingen roll fokuserar dåligt eller noggrant, för bilderna blir lika dåliga i slutändan, så kan man verkligen skylla på fokuseringen då? Bara undrar.

Ja, autofokusen arbetar (om du menar att fokuseringen ändras beroende på avståndet). Allt ter sig normalt. Känner nog kameran så pass väl.

SE6M skrev:
Alexander, det var bedrövligt vilken oskärpa. Har provat ett par olika D80 i affären, men har inte köpt någon ännu, men tyckte också det var lite oskärpa i bilderna, men dom var ju betydligt bättre än den som du länkade till.
Gör ett nytt försök att "reseta" kameran till "defaultläge" på nytt.

Kan det vara spegelns placering i "viloläge", eller mattskivans läge som har rubbats i ditt fall ?

Mats

Har testat att återställa kameran till fabriksinställningar nu, testade att fotografera lite olika saker i köket, men utan resultat. Det blir fortfarande såna där konstigt utsmetade bilder där avsaknaden av detaljer är rätt stor. Jag kan uppenbarligen inte utesluta varken objektivet eller kameran ännu som den felande länken. Har tänkt tanken att kanske testa med ett annat objektiv (äger dock inget extra själv), och känner ingen kamera-entusiast direkt, så där sprack väl det.

Kan man rengöra kameran utan blåsbälg tro och testa igen? Kan man t.ex använda en dammsugare lite försiktigt på reducerad effekt? Tror jag läste det här på fotosidans forum eller någonannanstans... Nåja, tack för svaret!

Hoppas att jag inte spammar med inlägg nu, men jag kom tänka på en sak till. Jag har dålig syn, och jag använder linser. Fast om jag använder linser ska det väl inte påverka hur jag fokuserar? Linser gör ju trots allt att man får "normal" syn, inte sant? Jag har aldrig fotograferat utan linser.

Fast å andra sidan så har jag ju tagit bra bilder tidigare. Om ni vill ha fler exempel på de bilder den tar numera så säg till bara. Kan även ge exempel på bilder på hur den/jag BRUKADE ta bilder förr? Säg till i sådana fall. Det är inte precis så att några bilder blir bra och några dåliga, utan numera blir de flesta påverkade av denna mystiska utsmetade oskärpa. Förr blev i princip alla bra, förutom de jag tog handburet med lite väl lång slutartid, fast då är det ju skakningsoskärpa, vilket är något annat. Det är ju som om bilden är tagen med en ovanligt högupplöst webkamera! Suck.

Om ni har fler idéer så fram med dem! Även om det inte hjälper mig alla gånger så kanske ni ger mig nya idéer. :) Om jag kan lösa detta själv utan att på något sätt tära på garantigränserna så vill jag göra det. Skickar jag in kameran nu så får jag den antagligen inte förräns efter jul, vilket ju vore synd.

Tack för alla inlägg hittills! Eloge till er. :)

EDIT: En annan idé som for upp i mitt huvud var dioptrijustering. Vad exakt är detta? Om jag inte missminner mig så gäller detta just folk med diverse ögonfel, t.ex närsynthet och långsynthet? Min har alltid varit i default-läget. Är detta något att spinna vidare på?

Jag fattar ju fortfarande inte varför i hela friden du vill fokusera manuellt alls!? Autofokusen är ju hundra gånger snabbare och mer exakt, oavsett hur bra syn man än har. Att du får knasiga bilder med manuell fokus är alltså något som jag ser som helt normalt. Frågan är varför du får det med AF däremot, och varför du inte fått det förut.
Troligen har något ändrats med kameran. Antingen har du själv gjort det omedvetet, eller så är det nåt fel. Men det är högst osannlikt att kameran med ett och samma objektiv plötsligt börjar fokusera helt åt helvete.
Det går heller inte riktigt ihop att både AF och MF slutar fungera samtidigt. Det skulle i så fall endast kunna bero på att spegeln av nån anledning hamnar fel i nedfällt läge.

Edit: Dioptrijusteringen bör inte påverka var du lägger fokus manuellt antar jag, eftersom det bara borde avse hur bra du kan fokusera på mattskivan.

Senast ändrad:
Makten skrev:
Jag fattar ju fortfarande inte varför i hela friden du vill fokusera manuellt alls!? Autofokusen är ju hundra gånger snabbare och mer exakt, oavsett hur bra syn man än har. Att du får knasiga bilder med manuell fokus är alltså något som jag ser som helt normalt. Frågan är varför du får det med AF däremot, och varför du inte fått det förut.
Troligen har något ändrats med kameran. Antingen har du själv gjort det omedvetet, eller så är det nåt fel. Men det är högst osannlikt att kameran med ett och samma objektiv plötsligt börjar fokusera helt åt helvete.
Det går heller inte riktigt ihop att både AF och MF slutar fungera samtidigt. Det skulle i så fall endast kunna bero på att spegeln av nån anledning hamnar fel i nedfällt läge.

Edit: Dioptrijusteringen bör inte påverka var du lägger fokus manuellt antar jag, eftersom det bara borde avse hur bra du kan fokusera på mattskivan.

Fokuserar manuellt för att det är det jag gjort sen start. Tycker det ger mer kontroll, då autofokusen (även om den är riktigt bra på D80:n) kan fokusera på fel saker ibland, fast jo, du har väl rätt antar jag. Vet inte om det är korkat, men jag tycker även att det blir roligare att fotografera när man gör det manuellt. Kom på ytterligare en sak när jag satt och "brainstorm:ade; kan fukt eller kondensation ha orsakat något fel? Kanske är fukt inuti objektivet eller något? Å andra sidan har jag förvarat kameran i min fotoväska, och jag har aldrig packat upp kameran direkt när jag varit ute. Frågan är hur länge en kamera bör vara i en väska/påse innan man kan packa upp den?

Återstår kanske bara att lämna in den på service (snyft)... Tack för svaret, ännu en gång.

Hlidskjalf skrev:
Fokuserar manuellt för att det är det jag gjort sen start. Tycker det ger mer kontroll, då autofokusen (även om den är riktigt bra på D80:n) kan fokusera på fel saker ibland, fast jo, du har väl rätt antar jag.
Då är det nåt fel på autofokusen, eller så använder du den på nåt konstigt sätt. Det finns ju en anledning till att det i princip inte existerar kameror utan AF längre;-)

Vet inte om det är korkat, men jag tycker även att det blir roligare att fotografera när man gör det manuellt.
Jo, det kan man ju tycka. Men då är det klart fördelaktigt att skaffa en mattskiva som är gjort för manuell fokus. Den som sitter i ger ungefär motsvarande 3-4 bländarsteg större skärpedjup än på bilden, vilket ofta gör det helt omöjligt att se var skärpan egentligen ligger. Det kan se jättebra ut i sökaren, men sen ligger fokus i alla fall helt åt helvete på bilden.

Kom på ytterligare en sak när jag satt och "brainstorm:ade; kan fukt eller kondensation ha orsakat något fel? Kanske är fukt inuti objektivet eller något? Å andra sidan har jag förvarat kameran i min fotoväska, och jag har aldrig packat upp kameran direkt när jag varit ute. Frågan är hur länge en kamera bör vara i en väska/påse innan man kan packa upp den?

Återstår kanske bara att lämna in den på service (snyft)... Tack för svaret, ännu en gång.
Det är helt uppenbart om man kollar på din bild att det är fokus som ligger fel, troligen i nåt av ändlägena. Alltså vid närgränsen eller bortom oändligheten. Vad det beror på vete fan, men det vore intressant att veta om du får samma resultat med autofokus.
Ta en bild med AF på något relativt nära, så att man kan se om fokus hamnar hitom eller bortom, vilket är ett väldigt vanligt fel. Hur det skulle kunna uppstå efter ett tag kan jag dock inte begripa.

Hur har du ställt in AF? Ställ den på AF-S och använd mitt sensorn den är korsformad och mest känslig. Använd inte motivprogrammen utan använd något av P,A,S. Hur har du ställt AF område? Välj specifikt område, under AE-L/AF-L har du rört något där så att du har låst AF/AE?
Ja några tankar, min nyinköpta D40 låste sig för att jag hade mixtrat med AF/AE.
Men åter igen Välj AF specifikt område och mitt sensorn som är korsformad och sikta på något som inte är likformigt. Om du nu inte får mittsensorn att lysa så måste det vara något som är fel.

Hans Östberg, vad menar du med att din D40 "låste sig" efter att du hade grejat med "AF/AE" ?
Något kamerafel, eller var det "handhavandefel" ?
Kan du förklara närmare ?

SE6M skrev:
Hans Östberg, vad menar du med att din D40 "låste sig" efter att du hade grejat med "AF/AE" ?
Något kamerafel, eller var det "handhavandefel" ?
Kan du förklara närmare ?
Förmodligen handhavande fel allt utom manuellt läge även M/A på objektiven var låst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar