Annons

Problem med min D300

Produkter
(logga in för att koppla)

dzing

Aktiv medlem
Hej

Jag har fått problem med min Nikon D300
Kameran köpte jag ny för lite mera än ett år tillbaka.
Senaste gångerna jag varit ute för att fotografera så lägger kameran av.Först så blinkar batterimätaren att batteriet är snart slut och så läger den av. Men när man sätter på den så ser man på display att batteriet är fullt.

Första gången det hände trodde jag att jag glömt att ladda batteriet.Laddade batteriet , ut igen och fotat och samma sak.
Sätter på kameran och på display så ser man att batteriet är fullt.
Tar några kort och så lägger den av.

Jag trodde att det var mitt batteri som det var knass.Gick till Mediemarkt och sa vad som hänt.Dom tycket det var konstigt ,men sa att jag borde testa och köpa ett nytt batteri . Gjort det nu .Var ute idag för att prova ,men samma sak ...


Blir så arg när det strular med kameran.Någon som vet vad kan bero på? Vart kan man vända sig för att göra en koll på kameran?

Köpte den genom en butik på nätet. Ska man vända sig till Nikon i Solna ? Eller någon annan bra ställe ? vad kan det kosta ?

Väldigt tacksam för eran hjälp..

mvh Putte
 
Om kameran är mer än ett år så kan du yrka reklamationsrätten. Vänd dig till den butik du köpte kameran av.

mvh
cf
 
Har du uppgraderat firmware till 1.10? Ser även att du har 70-200:an som kan vara känslig för dålig kontakt med huset. Om så är fallet så kan skumma fel uppstå som bland annat falsk batterivarning.

Händer det oavsett glugg så låter det mer som att det behövs en firmwareuppgradering.
 
Jag har haft exakt samma problem, men dock med D80 och med mitt 70-300 glugg.
Det är bra nu men det verkar som att det är med ett batteri så jag har märkt dem för att kolla.
Men det kanske är så att det är gluggen som spökar .........
Ändå får jag känslan att det är ett av batterierna.

Jaja....får se vad som händer.
 
Jag har haft exakt samma problem, men dock med D80 och med mitt 70-300 glugg.
Det är bra nu men det verkar som att det är med ett batteri så jag har märkt dem för att kolla.
Men det kanske är så att det är gluggen som spökar .........
Ändå får jag känslan att det är ett av batterierna.

Jaja....får se vad som händer.

Problemen med min kamera började när jag köpte mitt nya 70-200 Nikon objektiv.Hade inte haft några problem tidigare.
 
Se mitt tidigare inlägg #3. Misstänker att ditt 70-200 har dålig kontakt med huset. Ta den och kameran med dig till Lasses Kameraservice och beskriv dina problem. Eventuellt får dom justera kontakterna på huset. Det skall vara konstnadsfritt/garantijobb.

Ang Firmware så bör du absolut uppgradera. Det är inte säkert att det hjälper men man skall alltid ha senaste versionen (tycker jag). I synnerhet när det finns en särskild fix för problem som liknar ditt.
 
Se mitt tidigare inlägg #3. Misstänker att ditt 70-200 har dålig kontakt med huset. Ta den och kameran med dig till Lasses Kameraservice och beskriv dina problem. Eventuellt får dom justera kontakterna på huset. Det skall vara konstnadsfritt/garantijobb.

Ang Firmware så bör du absolut uppgradera. Det är inte säkert att det hjälper men man skall alltid ha senaste versionen (tycker jag). I synnerhet när det finns en särskild fix för problem som liknar ditt.

Tack så mycket . Ska fixa nya firmware idag .Blir försäkerhets skull ett besök till Lasses.Hade inte haft problem med mina andra gluggar tidigare,utan allt började med 70-200 objektivet. Åter igen tack för hjälpen ... väldigt tacksam .
mvh Putte
 
Tack så mycket . Ska fixa nya firmware idag .Blir försäkerhets skull ett besök till Lasses.Hade inte haft problem med mina andra gluggar tidigare,utan allt började med 70-200 objektivet. Åter igen tack för hjälpen ... väldigt tacksam .
mvh Putte

Felet är välkänt på de forum jag brukar läsa, Nikonians och DPR. DBS - Dead battery syndrome. Har inte drabbats lyckligtvis så jag kan tyvärr inte hjälpa till.
 
Det är ett välkänt Nikon Fel.
Hade D80 med ett sigma 150-500 som jag fick det med flera ggr...
Trro du har otur och fått en dålig kamera eller vad det nu kan vara, kankse gluggen som inte är helt 100..
 
Dålig kamera? Det är ju (troligen) ett känt firmware-fel. TS: Prova att uppdatera firmware först, jag gissar att det fixar problemet.
 
Har själv haft dessa problem till och från med kombon D200 och 70-200:an. Enligt Nikon så hade/har(?) den gluggen lite strul med jordningen, vilket åtgärdas kostnadsfritt.

Har man desutom ett batteri/vertikalgrepp påmonterat, kan strulande kontakt mellan grepp och hus ge upphov till samma fel. Åtgärdas oxå gratis.

/Oscar
 
Mina erfarenheter är liknande även om jag inte drabbats speciellt hårt.

Hade noll problem med batteriet på min D300 före uppgraderingen av mjukvaran. Däremot fick jag en släng av "Dead battery syndrome" direkt efter uppgraderingen som skulel åtgärda problemet :-(. Det är tack o lov första och sista? gången det dök upp.

Min 70-200 har varit felfri förutom felfokus. Dock vet jag att Lasses kameraservice nämnde jordproblemet vid någon av gångerna jag har varit inne för justering av felfokus och åtgärdat det i förebyggande syfte.
 
Jag hade exakt det där fenomenet med min D80 och 70-200, men det försvann när jag gick upp till senaste firmware. Så min röst ligger på att uppgradera först och se ifall det försvinner.
 
har nu uppdaterat firmware.När 70-200 linsen sitter på ensam så verkar kameran fungera som vanligt utan batteristrul. Men när jag sätter på telekonvertern Nikon TC-17E II Så blir det samma visa som förut.

Får bli en resa till Lasses imorgon eller finns det något ställe på norra sidan av stan där man kan lämna in den ??
Tack till alla som svarat.

mvh Putte
 
har nu uppdaterat firmware.När 70-200 linsen sitter på ensam så verkar kameran fungera som vanligt utan batteristrul. Men när jag sätter på telekonvertern Nikon TC-17E II Så blir det samma visa som förut.

Får bli en resa till Lasses imorgon eller finns det något ställe på norra sidan av stan där man kan lämna in den ??
Tack till alla som svarat.

mvh Putte

Du har ju Nikon i Solna annars.

/Oscar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.