Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hejsan.

Har nu skaffat Lightroom 3 istället för 2 och har stött på problem.

Minneskorten från mina kameror 1D Mark II N och 5D Mark II fungerar som det ska att importera till Lightroom med, men när jag ska öppna dem igen ifrån hårddisken syns de inte.

Oavsett om det är cr2 eller Tiff filer kan inte Lightroom hantera dessa, om man nu inte importerar direkt från minneskortet vill säga.

Har uppdaterat med camera raw 6 efter att läst lite på nätet men det fungerar inte i alla fall.

När jag försöker importera en fil i Lightroom står det att fäljande filer stöds:
.lrcat, .lrdb, .ablid.

När jag försöker öppna filen i utforskaren med hjälp av högerklick finns inte Lightroom som alternativ.

Någon vänlig människa som kan hjälpa mig med detta, återinstallerar ver 2 snart ;-)

MVH Julle.

Låter som att du försöker öppna eller importera från ett bibliotek istället för att importera bildfiler från disk eller kort (?)

EDIT: Min metod är vanligen att först kopiera filerna från kortet till en mapp på disk och därefter importera in bilderna från disken till Lightrooms bibliotek. Finns inte dina bilder på din disk så har du kanske lagt till dom till LR-biblioteket men på plats på korten så att säga istället för att samtridigt kopiera dom till en ny plats på disken (?)

Senast redigerad av en moderator:
Precis, det låter som att du försöker göra en "Import from catalog" istället för en vanlig "Import".

Att högerklicka i utforskaren för att öppna med Lightroom funkar inte eftersom man inte kan "öppna" bilder med lightroom. Bilder måste först importeras inifrån Lightroom, sen kan man hantera dessa bilder, återigen inifrån Lightroom.

Hejsan och tack för era svar.

Jag gör som jag alltid gjort i LR2, men LR3 kanske är annorlunda.
Får kolla upp det ni säger och fortsätta därifrån.

Däremot att högerklicka på en bild och välja öppna med Lightroom har alltid fungerat innan med LR2.
Då har LR2 funnit i menyn bland program som stödjer formatet, i mit fall cr2 och tiff.

Tackar för era svar och hoppas på en lösning.

MVH Julle.

Där ser man, jag testade själv nu, och visst finns där ett val vid högerklick för att "Öppna med > Lightroom". Vilket i sin tur öppnar importdialogen i Lightroom. Så hos mig funkar det som du vill, med LR3.

Nu har det delvis löst sig i alla fall, kan öppna bilder genom att importera, och som ni
sa så hade jag valt importera från katalog.

Hade den engelska varianten tidigare på 2,3 och nu svensk, måste lära mig svenska ;-)

Men jag kan tyvärr fortfarande inte högerklicka på en fil och välja öppna med Lightroom.
Lite synd då jag jobbade mycket så tidigare.

Lite annorlunda arbetssätt nu men man vänjer sig väl.

1000 tack för er hjälp och era tips.

MVH Julle.

Kan vara samma problem ändå kanske, symptomen verkar ju vara samma med att du inte har någon "Öppna med..." i menyn.

Men jag kan tyvärr fortfarande inte högerklicka på en fil och välja öppna med Lightroom.
Lite synd då jag jobbade mycket så tidigare.

MVH Julle.

1 Högerklicka på bilden
2 Välj "öppna med"
3 Välj "Välj program..."
4 Bläddra till Lightroombiblioteket
5 Markera och öppna med "lightroom.exe"

Därefter kommer Lightroom att finnas med som ett alternativ under "Öppna med" när du högerklickar på en bild.

Ha det!
Anders W

Hej.

Detta har jag gjort, samt valt att ALLTID använda det programmet att öppna filtypen med.
Men det går inte, lik förbaskat så är inte Lightroom med i menyerna.

Haft datorer sedan 1992 eller så och har aldrig råkat ut för detta tidigare.

Var mindre krångel förr med 8086 datorerna och pappdisketterna tror jag ;-)

Uppskattar era försök till hjälp, tack!

MVH Julle.

Hade den engelska varianten tidigare på 2,3 och nu svensk, måste lära mig svenska ;-)
MVH Julle.

Det finns ett enklare sätt :)

Öppna menyn Redigera
Välj Inställningar
Överst i fliken Allmänt har du en lista där det står Språk
Välj Engelska
Starta om Lightroom

Tillbaka i det trygga originalspråket

(hälsar en som arbetat med översättning åt just Adobe :)

Så du har fotat i råformat och kört Lightroom sedan 1992?
Damn. Jag som trodde jag var tidigt ute som varit med sedan version 1.0.
Suck, jag hamnar alltid efter :)

Var inte Lightroom lite segt med 8086? ;)

(Jag tycker det är illa nog med en ett par år gammal fyrkärnig processor, 16 gig minne och databasen på en SSD-disk ...)

Så du har fotat i råformat och kört Lightroom sedan 1992?
Damn. Jag som trodde jag var tidigt ute som varit med sedan version 1.0.
Suck, jag hamnar alltid efter :)

Var inte Lightroom lite segt med 8086? ;)

(Jag tycker det är illa nog med en ett par år gammal fyrkärnig processor, 16 gig minne och databasen på en SSD-disk ...)

Ja, he he, det låter korkat nu när jag läser det, men det bjuder jag på ;-)

MVH Julle.

Hej.

Detta har jag gjort, samt valt att ALLTID använda det programmet att öppna filtypen med.

Uppskattar era försök till hjälp, tack!

MVH Julle.

I XPkan du i Utforskaren/Explorer gå in i menyn Verktyg/Tools och välja sistavalet/Folder options...
Klicka på fliken Filtyper/File types.
Leta reda på de fil ändelse du vill associera med ett program och markera det.
Klicka på knappen Ändra/Change och välj det program du vill ska öppna filen.

Finsn inte filtypen med i listan så kan du användaknappen Ny/New för att lägga till den.

Jag importerar rawmapp till hårddisken, sen drar jag mappen och släpper den på ikonen för genvägen till lightroom på skrivbordet. Lightroom öppnar sig och du behöver bara klicka på importera, vips... Så är allt klart för urval o redigering.

I XPkan du i Utforskaren/Explorer gå in i menyn Verktyg/Tools och välja sistavalet/Folder options...
Klicka på fliken Filtyper/File types.
Leta reda på de fil ändelse du vill associera med ett program och markera det.
Klicka på knappen Ändra/Change och välj det program du vill ska öppna filen.

Finsn inte filtypen med i listan så kan du användaknappen Ny/New för att lägga till den.

Hejsan.

Har testat detta också, och när jag väljer Lightroom och klickar OK
så är det fortfarande PS som är valt som standardprogram.

LR2 gick att välja som standardprogram för mina bilder men inte LR3.

Det går att öppna bilderna via LR men jag är inte van att arbeta så, men det går.

Tack för era tips gällande mitt lilla problem.

MNVH Julle.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar