Annons

Problem med lagringsutrymme

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Jag har läst ett antal trådar här på PS om lagringen. Olika folk har olika uppfattningar om hur man ska spara sina bilder. Jag skulle vilja fråga dem som sparar i TIFF: hur är det med lagringsuttrymmet på era diskar/skivor?

Mina TIFF bilder blir cirka 35 MB/bild. Det innebär att en DVD skiva rymmer "bara" 134 bilder. Hur går det till för er? Fylls inte era hyllor med kartonger med DVD-skivorna?

Jag har lagt en viss tid för att "framkalla" varje bild och sedan justera den tills jag är nöjd. Därför vore det synd att bara kasta TIFF bilderna tycker jag. Just nu har jag ingen tillgång till DVD brännare heller. Några förslag?
 
En extern hårddisk. 200Gb kostar ungefär 2000:- och ger dig plats för ungefär 5000 bilder.

-- MW
 
Hmmm, egentligen tycker jag att en hårdisk borde inte användas som permanent lagringsmedia. Men det verkar vara det enda sättet om man ska spara i TIFF.

Jag har börjat arbeta i RAW och spara i TIFF efteråt ganska nyligen och har svårt att vänja mig vid de stora storlekarna. Det är alltså en något oväntat baksida av att det nya arbetsfödet.
 
timofej skrev:
Hmmm, egentligen tycker jag att en hårdisk borde inte användas som permanent lagringsmedia.
I ettor-nollor-världen har jag förstått det som att det inte finns något "permanent lagringsmedia". Alltså borde en av de viktigare egenskaperna hos en lagringsplats vara hur enkelt det är att flytta datat från den till en annan - och då är ju en hårddisk inte fel.
 
Hmm, jag skulle börja med att titta på alla bilder med jämna mellanrum, kolla om de verkligen var något att ha, och ta bort de som inte håller måttet, jag slänger t.ex mina negativbilder som jag inte tycker är något vidare.

Storleksproblemet kan du ju lösa genom att fixa ett logiskt "katalogsystem" och helt enkelt komprimera bilderna till ".rar" eller ".ace".

Plus att om jag var du skulle jag slänga in allt på en backup-dvd.
 
Hej alla lagrare

Var noga när ni gör backup till CD/DVD och framförallt snåla inte vad gäller priset på CD/DVD ofta brukar namnet på mediat stå för kvaliteten. En skiva som heter Platinum är vanligtsvis inte lika bra som en från t.ex. Maxell el. Verbatim.
Ni skulle väl aldrig köpa en rulle "vanlig" film bara för att den var billig? Det finns åtskilliga exempel på just dessa fantastiska mögelangrepp på CD/DVD-media. (Trooda faktiskt inte att det var sant innan jag fick se det första gången skiva som var mindre än ett år gammal var oläsbar och den såg minst sagt underlig ut)

Kolla gärna detta: http://www.cdreparatoren.se/pdf/adf09_014.pdf
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.