Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

problem med låg slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

ebbaklasa

Medlem
Hej
Här kommer en nybörjar fråga igen, jag skulle fota en kompis som åkte skateboard häromdan, körde på läget "S" och ställde slutartiden lågt. Men då upp i högra hörnet på kameran där bländarvärdet står så stod istället "LO" när jag sänkte slutartiden, och kameran ville knappt ta några bilder alls !!
Vid typ 200 så kom bländarvärdet fram igen, men då blev bilderna suddiga :/ (och även väldigt mörka)

Så jag undrar, vad betyder "LO" ? Där står ibland "HI" också, och varför blir bilderna så mörka trots jag ökat ISOt till max?

Jag fick en fransk manual till min kamera, och på nikons hemsida finns endast en engelsk.
Kameran är en D80

Tacksam för hjälp

Skateboard = rörelse, du bör nog ha 1/500s på tiden. Sedan får du förmodligen höja ISO till (ex) 400 eller mer och testa om du får något bländarvärde i sökaren.
Ljusstyrka på objektivet? Testbild?

/Arne

Kameran talar om att slutartiden är för lång (dvs låg)med hänsyn till ljusförhållandet.(Lo= low, Hi= high)
Var det ordinära dagsljusförhållanden så kunde du haft som det påpekas här, en snabbare tid.
Var du ute efter en avsiktlig "diffus" fartbild så måste du reducera ljuset,antingen genom att välja annan tidpunkt med sämre dagsljus eller använda speciella filter.
Om du mailar mej din postadress så kan jag skicka info om ljusets betydelse vid exponering.

Föreslår begreppet lång eller kort slutartid. Jag funderade en stund över vad en låg tid skulle innebära. Lågt siffervärde, eller?

För att förstå varför det står Lo och Hi (som står för Under resp. överexponering) rekommenderar jag artiklarna om fototeknik som finns här på fotosidan. Bra för både nybörjare och andra att läsa. En systemkamera blir så mycket roligaqre att använda om man förstår varför saker och ting blir som de blir.
fototeknik
Om du tittar på Nikons hemsida så finns det manualer på engelska som är lite mer lättlästa. Tror till och med att man kan få köpa en svensk. Har du köpt kameran från en svensk handlare har du rätt till en svensk bruksis enligt konsumentköplagen, en utländsk manual är att betrakta som ett fel på kameran och kan reklameras.

ebbaklasa skrev:
du har inget svar på min fråga?
S betyder shutter priority vilket innebär att du ställer in tiden och kameran ställer in bländaren. Om du då valt en tid som är kortare än vad ljuset medger på objektivets största bländare kommer det att stå Low på kameran vilket alltså betyder att ljuset inte räcker till. Det du kan göra för att slippa dessa problem är att i stället välja A som betyder aperture, då ställer du in bländaren och kameran tiden, om du då väljer största bländaröppningen så kommer du automatiskt få den kortaste tiden för det iso du valt. Ett tips om du vill ha kortare tider är att du skruvar upp isot på kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar