Annons

Problem med kingston elite pro 8gb minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Inhandlade 3 st nya 8gb 133x Kingston CF kort för nån dag sen och tyckte jag gjorde en bra affär (drygt 200 :-/st), visst förstår jag att det är budget kort och tänkte att det kanske bilr aningen långsammare än ett 133x kort från välkända sandisk men inte mer...

Provade det först i min gamla d70s å det funkade fint så länge man tog singelbilder men tog man i serie så svimmade kortet efter 5-6 bilder och "CHA" blinkade i top displayen sen vart all data på kortet korrupt och dom bilderna man hade tagit innan gick inte att visa så det var bara att formatera.

Då fick jag tanken att det kanske var d70s som var problemet då 8gb kort kanske inte va så vanligt 2004 och att dom helt klart skulle funka i min d300 men icke sa nicke precis samma problem i den så nu sitter man här med 3 värdelösa kort och har skickat en returföfrågan till företaget och hoppas på att man får lämna tillbaks dom trots att 1 av 3 förpackningar är bruten, nån som har nån ide om det ens går att lämna tillbaks det som är brutet?

Nästa fråga är: Nån annan som haft problem med Kingston minnen?
Nån som provat Transcend minnen, dom verkar vara i samma prisklass?

/Christian

Typ av minnen och kamera spelar roll ibland. Jag köpte först Kingston Elite Pro till min Konica Minolta 7D för 4 år sedan när den kameran var ny. Det kunde jag ju låtit bli, för det visade sig att samtliga varianter av Kingston-minnen funkade uruselt ihop med KM 7D vid seriebildstagning. Vid tester på nätet anmärkte man på dålig prestanda vid just seriebildstagning.

Sedann släppte KM en fixad firmware som skulle ordna detta och visst blev det sprutt med en del kort, företrädesvis Sandisk och Lexar då men samtliga tre typer av Kingston jag testat har alla presterat i total botten. Det har inte ens varit den minsta skillnad mellan det sämsta och bästa kortet i 7D. Det handlade inte om några små skillnader. Med Ett Sandisk Extreme III kunde det gå typ 8-9 ggr snabbare än med ett Kingston. Dessutom märkte man att kameran aldrig storknade på samma sätt som med ett Kingston. Med Sandisk Extreme kunde kameran fortsätta ta bilder när bufferten var full även om farten gick ner markant. Med Kingston var det bokstavligen tvärnit och KM-kamerorna har aldrig lyckats utnyttja den potential som Kingston-korten faktiskt visat sig ha med andra kameramärken än KM. Det var en nyhet för mig att dessa problem även drabbat Nikon-användare.

Kolla gärna http://www.dyxum.com/reviews/cfcard/index.asp så ser ni vad jag menar. Det kan vara en liten tankeställare även om dessa siffror strikt gäller KM och Sony-modeller. Notera även att Kingston alltid har funkat hyffsat ihop med Sony-kamerorna. Så man ska inte helt döma ut Kingston, det tycker jag är fel men man bör kolla och testa innan köp för att slippa bli alltför besviken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.