Annons

Problem med kingston elite pro 8gb minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

C-nord

Aktiv medlem
Hej!

Inhandlade 3 st nya 8gb 133x Kingston CF kort för nån dag sen och tyckte jag gjorde en bra affär (drygt 200 :-/st), visst förstår jag att det är budget kort och tänkte att det kanske bilr aningen långsammare än ett 133x kort från välkända sandisk men inte mer...

Provade det först i min gamla d70s å det funkade fint så länge man tog singelbilder men tog man i serie så svimmade kortet efter 5-6 bilder och "CHA" blinkade i top displayen sen vart all data på kortet korrupt och dom bilderna man hade tagit innan gick inte att visa så det var bara att formatera.

Då fick jag tanken att det kanske var d70s som var problemet då 8gb kort kanske inte va så vanligt 2004 och att dom helt klart skulle funka i min d300 men icke sa nicke precis samma problem i den så nu sitter man här med 3 värdelösa kort och har skickat en returföfrågan till företaget och hoppas på att man får lämna tillbaks dom trots att 1 av 3 förpackningar är bruten, nån som har nån ide om det ens går att lämna tillbaks det som är brutet?

Nästa fråga är: Nån annan som haft problem med Kingston minnen?
Nån som provat Transcend minnen, dom verkar vara i samma prisklass?

/Christian
 
kan ju tänka mig att d70 inte klarar 8gb
d50 klarar bara 2gb, den kom ju efter d70, fast det är iofs sd kort
har haft kingston på 2 el 1 gb, fungerade felfritt

jag skulle nog dock aldrig köpa annat än erkända bra kort på 8gb
som sandisk
 
Jo, D70 - D50 - D80 - D40 - D40x - D60 - D90
kronologiskt
en mycket bra kamera, har haft 2 st.
inte så bra iso dock
vart mycket förvånad när de gick ner till d40
minikameran
 
Har några äldre Kingston kort, 1GB och 2GB, som jag har använt i D70 och D300 utan några problem.

Vad jag föstår så har du bara testat ett av korten, så det skulle kunna vara det kortet som är defekt. Förstår iof om du inte vill bryta flera av förpackningarna innan du rett ut returfrågan.

Har du provat att använda hela kortet med en dator, dvs med kortläsare?
 
En del, särskilt äldre minnen verkar inte funka så bra i dagens kameror.
Jag slängde ett billigt 4GB-minne för ett tag sedan för att det inte sparade allt som kameran fångade.

Trancends 300X har funkat utan problem hittils, liksom Sandisk Extreme4 ( +Ducati ).
 
Man handlar kamera & objektiv för 10 tusentalskronor men försöker att spara pengar på minneskort!!! E de smart???
 
Tja, jag har ett par relativt billiga kort som fungerar alldeles utmärkt så länge jag inte kör 8-11/bps.

Vilka är de vi som sett detta förresten?

Om Kungen och Lill Lindfors skulle hångla och du inte skulle få detta på bild så gissar jag att jorden inte går under för det.
 
Det har vi nog sett nu att det inte gör!!!! Det räcker att ett kort pajar (murphys lag säger att det är där jag har bilden när kungen hånglar med lill lindfors) och hur glad blir jag då????

Kungen och Lill Lindfors tror jag blir i alla fall glada då.

Michael - Förvånas fortfarande att folk tycker det är något spektakulärt när andra hånglar -
 
Man handlar kamera & objektiv för 10 tusentalskronor men försöker att spara pengar på minneskort!!! E de smart???

Allvarligt, försöker inte du spara pengar om du kan?
Om jag kan få 24 gb och och ca 20mb/s eller 8 gb och 25 mb/s för samma peng, å dessutom spelar dessa hastigheter inte så stor roll då kamerans buffert är flaskhalsen. Mina bilder blir inte sämre eller bättre för att det står ducati på minneskortet.

Även om kortet hade kostat 1 kr hade jag förväntat mig att det skulle fungera men inte med samma prestanda som motsvarande märkeskort.

Hur som helst så har firman svarat på min returförfrågan och säger att jag inte får lämna tillbaks det kortet som har bruten förpackning... så jag svarade med förljande citat från deras produktbeskrivning:

No matter how fast you work, the Elite Pro can keep pace with its ultra-fast transfer rates. With up to 16GB capacity* means you can capture more continuous, high-resolution images in less time with the Elite Pro than with traditional CompactFlash memory cards.

Det är just i continuous low/high som kortet svimmar så med andra ord håller inte produkten vad den lovar... oavsett pris.

Hoppas på svar från kundtjänst imorrn och uppdaterar med utvecklingen här!
 
Ja du...

10/11 fick jag detta mail:

Hej Christian,

Nu är vi klara med din returansökan.

Vi såg att du skulle vilja ett annat kort dock har vi upptäckt att du väljer samma typ av kort fast av en annan tillverkare.

Innan du gör ett nytt köp ber vi dig kolla med tillverkaren av ditt kamerahus vilket kapacitet klarar dina kameror.

Har lite svårt att förstå svenskan men jag har alltså inte beställt nånting efter returen, D300 klarar 8gb galant men inte kingston tydligen.

Mailar tillbaka och förklarar att returen tog sån tid att jag köpte nytt kort på annat håll och skulle därför vilja ha pengarna tillbaka.

18/11 får jag svar:

Tack dör ditt mail.

Vi återbetalar order enligt Kreditnotan.

Jag blir nöjd och väntar på återbetalning, idag svarar du på forumtråden och jag påminns om detta så jag går in och kollar kontot men blir förvånad då jag inte fått några pengar än.

Loggar in på deras hemsida och kollar min retur, den ligger fortfarande som "väntar på behandling" vilket känns slappt.
Tittar vidare på infon om returen och ser att dom skojarna har snott 50 :- i returavgift av mig vilket jag inte tänker acceptera så jag mailar följande till dom:

Hej!

Har inte fått mina pengar tillbaka än och undrar vad som händer, fick returen godkänd den 18/11?
Pengarna drogs från kortet på sekunden vid beställning så det kan ju inte ta mycket längre tid att kreditera dom?

Det gäller Retur# *** order: ******

Sen såg jag nåt annat och det är att ni har tagit ut en returavgift på 50 :- och det kan ni ju inte göra då ni har levererat en bristfälligt beskiven produkt,
skillnad är det om jag ångrar mig eller liknande då får jag ju stå mitt kast helt klart men känns inte som att det här var mitt fel att det blev som det blev.

Mvh
/Christian

Får väl se vad dom säger :-/, man kanske borde nämna vilken firma det är så andra slipper strul... fast kanske bara jag som är snål haha
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.