Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med kameran eller CF-korten?

Produkter
(logga in för att koppla)

riotsurfer

Aktiv medlem
Jag har sprungit på ett mystiskt problem. Jag kan inte föra över mina bilder till datorn. När jag stoppar i CF-kortet i kortläsaren och ansluter till datorn så verkar allt ok, men när jag försöker öppna mappen med bilderna i får jag följande felmeddelande:

F:\DCII är inte tillgänglig. Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas.

Jag provade då istället att koppla in kameran (350d) direkt till datorn via den medföljande usb-sladden. Då får jag veta att kameran är tom och inte innehåller några bilder trots att jag har massor av bilder på kortet.

Det går utmärkt att ta bilder och att titta på dom i kameran, men alltså inte att föra över dom eller komma åt dom via datorn.

Jag antog först att det var CF-kortet som det var fel på och provade med ett annat. Det visade sig dock att det blev exakt samma sak med det andra kortet. Bägge korten har tidigare fungerat bra.

Provade även på en annan dator med samma resultat.

För mig verkar det lite väl osannolikt att två CF-kort ska gå sönder på samma sätt samtidigt. Det verkar inte vara kortläsaren det är fel på eftersom jag inte kommer åt bilderna via USB-sladd direkt till kameran. Kvar återstår kameran, kan det bero på den? Kan jag av misstag ha gjort någon inställning som orsakar detta?

Mycket tacksam för alla tips!

Jag gissar på att det är kameran som det är fel på. Det kan vara så attt någon av de kontakter som är till CF-kortet kan vara förstörda. Jag tycker du ska kontakta någon av Canon verkstäderna.

/Carl

Det verkar som att det var kortläsaren som var boven i dramat. Grävde fram några gamla CF-kort som jag hade till min gamla Ixus och som jag aldrig har bemödat mig med att stoppa in i systemkameran eftersom de var så små. Det blev samma problem med allihopa, det yttrade sig lite olika beroende på märket på kortet, men gemensamt var att det inte gick att "komma in" i kortet via datorn.

Köpte en ny kortläsare och problemet kvarstod, men alla bilder gick att rädda med det fantastiska lilla programmet http://objectrescue.com/products/photorescuepro/ som jag fick tips om från en annan tråd.

Efter omformattering av korten så verkar de fungera normalt igen. Jag misstänker att den gamla kortläsaren helt enkelt sabbade korten.

Liknande problem kan uppstå om man inte formaterar korten i kameran.
Vet inte hur du gjort med dina minneskort, men generellt kan man säga att om man tar för vana att formatera i kameran istället för att formatera/radera via kortläsaren så försäkrar man sig mot sådana problem.
Tydligen beror det på att om man raderar via kortläsare så blir det "minnesrester" kvar och dessa leder till störningar därefter.

/Fredrik

Hmmm, de flesta av korten har iofs varit formaterade redan från start, men sedan har jag gjort precis som du skrev, dvs tömt kortet via kortläsaren. Så det kan ju vara anledningen. Minst ett av korten var dock nyligen formaterat med kameran.

Och det märkliga var nog att alla fem korten strejkade precis samtidigt.

Ska hur som helst se till att formatera med kameran regelbundet. Det verkar vettigt!

Om det är så att alla kort strejkar samtidigt så kan det mycket väl bero på kortläsaren.

Att det dock lönar sig att formatera korten i kameran kan du se bl.a. i denna tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=66085

Jag har på jobbet varit med om att där de raderat korten via kortläsare inte har kunnat tanka ur bilder annat än via kabel direkt från kameran efteråt. Formatering i kameran har löst problemet så numera är alla instruerade där att formatera i kameran och problemen är borta...

Själv vågar jag inte chansa utan när korten är överförda till datorn så formaterar jag kortet i kameran. Går faktiskt snabbare än en radering och allt fungerar klockrent.

/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar