ANNONS
Annons

Problem med kameran !? Behöver hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Roswall

Medlem
Har en fundering angående bländaren på min kamera, en Pentax ME-Super. Oavsett vilken bländaröppning jag väljer (och oavsett objektiv), så står bländaren öppen på max, när jag kikar in i linsen. Tyckte att det verkade konstigt, så när jag precis tagit ut en film, testade jag att ställa in bländaren på 11, och använda bulb-funktionen. När jag tryckte in avtryckaren åkte ridån upp och bländaren stod i läget 11 (antar jag iaf). När jag så släppte avtryckaren for bländaren tillbaka till max-öppet. Låter som att det funkar som det ska kanske, men jag vet att när jag vridit bländaren tidigare någon gång så har jag sett att den blivit större/mindre!!! Fungerar kameran som den ska eller är det något som inte är som det ska?

Oroa dig inte!
Det du märker av är något som marknadsfördes som "fullöppningsmätning" eller något i den stilen.
Om du tar loss ditt objektiv så ser du en liten pinne stickandes ut i bakkant på gluggen, om du rör på den försiktigt så kommer objektivet att stänga bländaren till ditt förvalda värde.
Det är det som händer när du fotograferar, kameran stänger bländaren åt dig o öppnar igen så att du alltid har max ljus i sökaren.
En del kameror har en knapp på huset så man kan blända ner o se vilket skärpedjup man får.

kom just på att bländaren nog stänger när du tar loss objektivet så funktionen på "pinnen" blir att den öppnar bländaren när du har gluggen i handen.
Det var så länge sedan jag hade en sådan glugg så minnet svajar lite.

Kan ingenting om Pentax ME, men genrellt så är moderna kameror helt öppna tills man trycker ned avtryckaren för att man skall få så ljus sökarbild som möjligt. Många har dock en nedbländningsknapp så att man kan kolla skärpedjup mm. Om bilderna blir som du tänkt dig fungerar säkert kameran.

/Ingo

ingo skrev:
Kan ingenting om Pentax ME, men genrellt så är moderna kameror helt öppna tills man trycker ned avtryckaren för att man skall få så ljus sökarbild som möjligt

Om man med moderna menar kameror mindre än 30 år gamla så, ja...
En Pentax ME har jag haft. En finfin kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar