Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

TheQuo

Aktiv medlem
Jag använder mig av två skärmar när jag redigerar (HP LP2475w), två ips paneler, och jag vill kunna kalibrera bägge skärmarna. Jag använder bland annat Photoshop & Premiere CS6 och känner att det är viktigt att skärmarna visar rätt färger och så.

Grafikkortet är det här: http://www.dustinhome.se/product/5010550627/gigabyte-geforce-gtx-580-1536mb-pci-e-dvi-hdmi/

Det går inte att kalibrera via NVIDA panelen eftersom det verkar att som att något annat i datorn bestämmer färgerna. Så det blir att när jag har varit inne i NVIDA panelen och ändrat färgerna så ändras de tillbaka efter en stund

Jag har även en Spyder 3 också för kalibrering men den verkar inte få till bra färger, det känns alltid som att färgerna drar åt något håll. Sen så verkar som att jag kan inte spara 2 profiller utan antingen till den ena eller den andra.

Som sagt vad krävs för att jag ska kunna kalibrera dessa skärmar rätt? Behövs det något mer i datorn? Dubbla grafikkort? Måste jag köra SLI med ett till GTX 580 kort eller kan jag köpa ett billigare kort? Eller ska det fungera med bara ett kort?

Sen skulle det vara roligt att kunna koppla in en extra monitor, vad behövs för att kunna göra det?

Här är delarna jag har i datorn:
5010589564 WD GREEN 3.5" 2TB SATA/600 64MB
Serienummer: WMAZA5764301
Recensera 1 0 639,00 639,00
5010601234 LG BLURAY BD-R 12X RETAIL INTERNAL BLACK
Recensera 1 0 952,18 952,18
5010544373 INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155
Recensera 1 0 2 599,00 2 599,00
5010603302 TRACKMANIA 2 / ROXIO PC GAME CAPTURE #BUNDLING INTEL
Recensera 1 0 0,00 0,00
5010550627 GIGABYTE GEFORCE GTX 580 1536MB PCI-E DVI/HDMI
Recensera 1 0 4 399,00 4 399,00
5010596437 GIGABYTE GA-Z68X-UD7-B3 Z68 S-1155 ATX
Recensera 1 0 2 895,00 2 895,00
5010484625 FRACTAL DESIGN FULLTOWER DEFINE XL BLACK
Recensera 1 0 1 173,98 1 173,98
5010314588 CORSAIR HX 750W NÄTDEL ATX12V 2.3 / EPS12V
Recensera 1 0 1 199,00 1 199,00
5010456803 CORSAIR 8GB DDR3 DOMINATOR DHX+1600MHZ CL9 (2X4GB)
Recensera 2 0 941,45 1 882,90
5010610470 SAMSUNG 830 SERIES 256GB SSD SATA/600 MLC DESKTOP KIT
Recensera 1 0 3 090,00 3 090,0
 
Ett modernt grafikkort såsom ditt GTX580 har dubbla Lookup-tabeller (LUT:s), vilket gör det möjligt att ladda in en profil per skärm kopplad till det. Du behöver således inga fler grafikkort för att möjliggöra en fullgod kalibrering av båda.

Hur man sedan går tillväga är en lite jobbigare historia - att matcha två skärmar vitbalansmässigt kan vara lite knivigt, men att du har två stycken av samma modell bådar gott i alla fall. Vilken version av Spyder 3 har du? Elite-versionen har såvitt jag vet en funktion som heter "StudioMatch", där du ges möjlighet att fintrimma vitbalansen på båda skärmarna parallellt för att få dem att matcha. Har du endast en basic-version skulle jag nästan rekommendera dig en Spyder 4 Elite, då hårdvaran i denna klarar av skärmar med så bred färgrymd som LP2475W producerar lite bättre. Detsamma gäller säkerligen för de bättre i1-lösningarna och allt vad de heter, men dem är jag inte inläst på.

Att bara feppla i grafikdrivrutinen är inte att rekommendera eftersom detta inte ger någon som helst möjlighet till faktiskt kalibrering av skärmens egenskaper såsom en Spyder kan göra genom grafikkortets LUT.
 
Ett modernt grafikkort såsom ditt GTX580 har dubbla Lookup-tabeller (LUT:s),

Det skall man inte vara helt säker på. Mitt Gigabyte GTX570 hade bara en. (Jag hade en dialog med både Gigabyte och DataColor om det där) Svaret från Gigabyte indikerade att nVidia tar ut ett högre pris för sina chip om man vill använda denna eller vissa andra "premiumfunktioner".
 
Det skall man inte vara helt säker på. Mitt Gigabyte GTX570 hade bara en. (Jag hade en dialog med både Gigabyte och DataColor om det där) Svaret från Gigabyte indikerade att nVidia tar ut ett högre pris för sina chip om man vill använda denna eller vissa andra "premiumfunktioner".

Okej var ser jag om det är 1 eller 2 LUT min kort har? Om kortet nu har bara 1 hur går jag då tillväga?
 
Ok då går det kalibrera bägge skärmarna? Vad blir det för effekt om jag kopplar den ena skärmen till ett annat grafikkort i det här fallet ett mycket billigare, jämför med att ha båda i samma grafikkort? Tappar jag bort viktig prestanda när jag är i program som Premiere CS6 där grafikkortets prestanda är viktigt? Många frågor men jag är riktigt förvirrad :)
 
Ok då går det kalibrera bägge skärmarna? Vad blir det för effekt om jag kopplar den ena skärmen till ett annat grafikkort i det här fallet ett mycket billigare, jämför med att ha båda i samma grafikkort? Tappar jag bort viktig prestanda när jag är i program som Premiere CS6 där grafikkortets prestanda är viktigt? Många frågor men jag är riktigt förvirrad :)

Egentligen ingen skillnad alls, sålänge du i berörda program talar om vilket kort som skall användas för GPU-beräkningar.
 
Det här var spännande! Jag kör nämligen själv ett GTX570 med två skärmar och blir lite fundersam om jag missuppfattat något. Jag har alltså inga som helst problem att ladda in en unik profil för varje skärm, såväl manuellt som med hjälp av Datacolors loader. Om kortet endast hade en singel-LUT, borde väl den primära skärmens profil tillämpas på båda skärmarna, eller har jag missuppfattat det hela?
 
det är väll de att man måste kalibrera skärmarna var för sig, eller? Om jag sätter båda skärmarna på fabriksinställningen så liknar de ju inte varandra.
 
Det här var spännande! Jag kör nämligen själv ett GTX570 med två skärmar och blir lite fundersam om jag missuppfattat något. Jag har alltså inga som helst problem att ladda in en unik profil för varje skärm, såväl manuellt som med hjälp av Datacolors loader. Om kortet endast hade en singel-LUT, borde väl den primära skärmens profil tillämpas på båda skärmarna, eller har jag missuppfattat det hela?

Hur har duy gått tillväga för att kalibrera? om det fungerar på ett GTX570 borde det ju rimligen fungera på ett GTX580.
 
Man tycker ju det, men att verkligen förstå det här med färgprofilering är inte det enklaste.

Personligen har jag en situation där jag har en ganska fin NEC PA-skärm bredvid en enklare Dell IPS-historia, varför jag gått till väga som så att jag profilerat NEC:en utifrån en vitpunkt på 6500K med hjälp av min Spyder 4 Pro. Därefter har jag rättat mig efter hur den ser ut och manuellt ställt vitbalansen med hjälp av Dell-skärmens OSD för att matcha NEC:en så gott det går. Därefter har jag kört en profilering med Spydern även på denna (som känns igen som en unik skärm) med "native whitepoint" (dvs profilering där Spyder-mjukvaran inte försöker korrigera vitpunkten till något specifikt värde). Då dessa båda skärmar har helt olika förutsättningar gällande färgrendering (framför allt då det rör sig om en wide gamut-CCFL mot en W-LED) blir matchningen aldrig helt hundra, men tillräckligt bra för mitt arbetsflöde (där Dell:en huvudsakligen visar blandade paneler).

I ditt fall har du dock bättre förutsättningar för en klart användbar matchning, men det kräver lite manuellt pill. En colorimeter som Spydern är inget vidare exakt i sin uppmätning av framför allt vitpunkt (och det är inte heller dess främsta uppgift i profileringen). Vårt öga kommer alltid att acceptera det ljusaste/"vitaste" i dess synfält som "vitt", varför detta egentligen är en relativ term. Har du bara en skärm spelar detta egentligen ingen större roll, och du behöver främst bara se till att du har en vitpunkt på skärmen som känns neutral för dig i ett rum så fritt från färgstick som möjligt. Har du däremot två får ögat helt plötsligt möjligheten att jämföra två vitpunkter och vi blir helt plötsligt väldigt duktiga på att se små skillnader - här är det alltså manuella inställningar som gäller som grund. Profilera en skärm som du tycker om den, och justera sedan den andra att vara så lik den som möjligt med hjälp av knapparna på skärmen. Profilera därefter även den andra med din Spyder utan att ändra vitpunkten och du borde få ett hyfsat resultat.

Har du som sagt "Elite"-modellen av någon Spyder finns det en funktion för detta inbyggt i programmet, som hjälper dig med referensvisning och mätvärden medan du matchar skärmarna, kallad "StudioMatch" eller något i den stilen.
 
Såg förresten att du hade lekt lite med tanken att lägga till en tredje skärm, och ser samtidigt att du har en i7:a och ett moderkort med Z68-chipset - då kan du, precis som jag gjort, aktivera den integrerade GPU:n i i7:an genom UEFI:t och på så sätt få tillgång till ännu en skärmutgång. Med lite meck ska du kunna köra även fullskärms 3D-applikationer på den, men t ex förhandsvisningsfönstret i Premiere ska funka direkt. I mitt fall är min tredje skärm en TV, och det fungerar utmärkt för allt jag provat hittills.
 
Såg förresten att du hade lekt lite med tanken att lägga till en tredje skärm, och ser samtidigt att du har en i7:a och ett moderkort med Z68-chipset - då kan du, precis som jag gjort, aktivera den integrerade GPU:n i i7:an genom UEFI:t och på så sätt få tillgång till ännu en skärmutgång. Med lite meck ska du kunna köra även fullskärms 3D-applikationer på den, men t ex förhandsvisningsfönstret i Premiere ska funka direkt. I mitt fall är min tredje skärm en TV, och det fungerar utmärkt för allt jag provat hittills.

Okej, det låter ju bra. Är det svårt att fixa? hur går man tillväga?
 
Det jag hade tänkt vara att på mina två monitorer (HP LP2475w) ska redigeringen ske och på den tredje skärmen (HP ZR24w) ska den färdiga produkten visas (en till sequence monitor alltså). Hoppas ni fattar vad jag menar. Förresten stödjer program som premiere och photoshop att man använder sig av tre skärmar? Har inte tänkt på det fören nu :)
 
Det här var spännande! Jag kör nämligen själv ett GTX570 med två skärmar och blir lite fundersam om jag missuppfattat något. Jag har alltså inga som helst problem att ladda in en unik profil för varje skärm, såväl manuellt som med hjälp av Datacolors loader. Om kortet endast hade en singel-LUT, borde väl den primära skärmens profil tillämpas på båda skärmarna, eller har jag missuppfattat det hela?

Hur _vet_ du att olika profiler laddats? Programmen säger ju gladeligen "Profil a" och "profil B", men endast den som laddades sist är faktiskt aktiv.

Men visst, det FINNS nVIdia-kort av "icke Quadro"-sort som har mutlipla LUT.
 
Då alla Adobe-produkter körs i fönster, kan de sträckas över så många skärmar som operativsystemet stödjer (och det i sin tur stödjer sedan Win7 oftast fler än grafikhårdvaran). Nu var det ett tag sedan jag meckade med min integrerade GPU, men jag vill minnas att det i motsats till vissa rykten bara är att aktivera Intel-grafiken i UEFI och därefter installera drivrutiner från Intel för HD4000 efter följande boot. Kopplas därefter en skärm till antingen moderkortets HDMI- eller DVI-utgång ska det bara vara att aktivera denna i skärmupplösningshanteraren.

Ovanstående med viss reservation för något missat steg någonstans, men fungerar gör det. Observera dock att surround gaming-funktioner i stil med Eyefinity och sådant inte fungerar med denna lösningen, eftersom GPU:erna inte så att säga "pratar med varandra" i denna konfiguration.
 
Hur _vet_ du att olika profiler laddats? Programmen säger ju gladeligen "Profil a" och "profil B", men endast den som laddades sist är faktiskt aktiv.

Men visst, det FINNS nVIdia-kort av "icke Quadro"-sort som har mutlipla LUT.

Det verifierar jag ovetenskapligt nog genom att helt enkelt (via tilläggsprogram) ladda helknäppa profiler (t ex en uppmätt profil för 5500K på min kassa laptopskärm) på en skärm åt gången, alternativt olika helknäppa profiler på båda samtidigt, och se på resultatet. Detta påvisar ju självklart bara att kapaciteten till att hantera en profil per fysisk skärm finns, men utan att vara expert på profilhantering känns det som att detta skulle vara kräver dubbla LUT:s?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.