Annons

Problem med K5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aqvilla

Aktiv medlem
Köpte en K5 i våras och efter en tid märkte jag att damm kommit in under displayen....i en kamera som skall vara vädertätad!

Jag talade med leverantören, Scandinavian Photo (som inte kan lastas för detta), som i in tur talade med agenten som lät meddela att detta var ett känt problem på denna kameramodellen; det berodde på att en tätning fattas eller felmonterats (oklart vilket) runt displayen. Hur vädertätad är då kameran, egentligen?!

Nästa problem uppstod igår när jag skulle skifta objektiv på kameran - knappen som frigör objektivet trillade bort! Ännu ett ställe för fukt och damm mm att tränga in.

Nu är jag nyfiken på hur många Pentax-ägare som har liknande problem?

Jag lämnade in kameran idag för åtgärd. Hoppas få ett nytt kamerahus.

Väldigt tråkigt att du verkar fått ett måndagsexemplar. Själv har jag bara haft problem med fläckarna på sensorn men inte visste jag att det kunde gå så illa.

Det lät inge kul det, ska snart skicka tillbaks min K-5a med, Autofokusproblem. Köpte den sent, haft den i en månad kanske, kört alla uppdateringar och så, men problemet kvarstår.
Trodde AF-problemen skulle vara lösta vid det här laget :/

Det lät inge kul det, ska snart skicka tillbaks min K-5a med, Autofokusproblem. Köpte den sent, haft den i en månad kanske, kört alla uppdateringar och så, men problemet kvarstår.

Hur märkte du AF-problemen? Jag kan ibland tycka att AF "fladdrar" väldigt mycket, kör fram och tillbaka fast jag har spotmäting på ett tydligt objekt.

Hej Leif!

Jag har råkat ut för samma sak på min. Jag ska lämna in den så snart jag känner att jag kan vara utan den några dagar. Pentax har en suverän servicepartner och jag är övertygad om att detta fixas.

Köpte en K5 i våras och efter en tid märkte jag att damm kommit in under displayen.

Hur märkte du AF-problemen? Jag kan ibland tycka att AF "fladdrar" väldigt mycket, kör fram och tillbaka fast jag har spotmäting på ett tydligt objekt.

Precis så betedde den sig, ofta stannade den tillslut med objektet helt suddigt. Den la liksom av, "jag orkar inte mer" :)
Fick ta flera omtag utan att den lyckades låsa fokus.

..........Den la liksom av, "jag orkar inte mer" :)......

Nja, så illa var det väl inte för mig generellt sett, men irriterande nog när man har en fin fjäril eller liknande i sökaren. Nu tenderar jag kanske att förstora sådant som kan vara normalt "beteende" för att jag fått ett par tråkiga problem av annan art. Däremot rasslar spegel väldigt mycket...

mvh /Leif

Jag hade stora fokusproblem, frustration och irritation ett halvår med intensivt fotograferande... klandrade mig själv...skickade slutligen in kameran för garantireparation... den skickades till Belgien. Mjukvaran byttes ut och åter kom en formidabel skönhet i prestanda. I övrigt inga problem med någonting, den är gjuten som ur ett block.

.............åter kom en formidabel skönhet i prestanda. I övrigt inga problem med någonting, den är gjuten som ur ett block.

Dina erfarenheter ger ju viss tröst, hoppas de fixar min lika bra.

Annars kan man ju tycka att de skulle kalla in alla kameror för sådan uppdatering av prestandan, liksom biltillverkarna gör när fabriken klantat sig.

Mjukvaran

Innan jag köpte den i december 2010 undersökte jag nogrannt med säljaren att den inte skulle komma från den första produktionslinjen, utan tillhöra de senare som enligt Pentax var åtgärdade med den nya mjukvaran. Det visade sig vara fel... men nu, med den nya mjukvaran kan jag bara säga att det är en njutning varje gång. Jag hoppas det blir likadant för dig. Kom bra ihåg...att objektiven kan behöva justeras mot huset professionellt hos Kameraservice för absolut finaste skärpa, detta oberoende av ny mjukvara eller ej:)

.........Kom bra ihåg...att objektiven kan behöva justeras mot huset professionellt hos Kameraservice för absolut finaste skärpa, detta oberoende av ny mjukvara eller ej:)

Detta var något nytt för mig, utveckla gärna detta resonemang mer!

Jag köpte kameran med två kit-objektiv plus Pentax eget 100/2,8 makro. Har inte sett någon stans i bruksanvisningen att anpassning måste göras? Eller har jag missat det, manualen är rätt tjock... Originaloptik borde ju innan försäljning vara kalibrerad för den kamera de skall sitta på, kan jag tycka.

De digitala kamerasystemen ter sig allt mer olika de analoga. De följer väl samma optiska lagar (och andra naturlagar) men tillämpningen skiljer sig ganska mycket, tycks det.

Vill förresten tacka alla som svarat på min tråd med intressanta inlägg, och kanske det är fler som vill kommentera avvikelser hos K5-an.

Objektivjustering

Du kanske har perfekt fokus redan, det gläder mig om så är fallet... tyvärr har jag inte den erfarenheten.
Som du vet kan du korrigera objektiven i K5 vid eventuell bak eller framfokus. Funktionen fungerar eventuellt för små marginella avvikelser. Personligen har jag tyckt att skärpan varit... ok med ex. mitt 50mm f1,7... men med 35mm f2 rent ut sagt oanvändbart på K5 och K200D. Med erfarenhet från Pentax K200D och objektivjustering hos Kameraservice, visste jag skillnaden före och efter justering. Efter kalibrering uppvisade objektiven en brilliant skärpa, en skärpa jag inte trodde var möjlig. Det kostar en slant, men det är värt varje krona. MEN om du upplever att fokuseringen och skärpan sitter där den ska finns ingen anledning att kalibrera dem:)

Du kanske har perfekt fokus redan, det gläder mig om så är fallet... tyvärr har jag inte den erfarenheten.
Som du vet kan du korrigera objektiven i K5 vid eventuell bak eller framfokus. Funktionen fungerar eventuellt för små marginella avvikelser. Personligen har jag tyckt att skärpan varit... ok med ex. mitt 50mm f1,7... men med 35mm f2 rent ut sagt oanvändbart på K5 och K200D. Med erfarenhet från Pentax K200D och objektivjustering hos Kameraservice, visste jag skillnaden före och efter justering. Efter kalibrering uppvisade objektiven en brilliant skärpa, en skärpa jag inte trodde var möjlig. Det kostar en slant, men det är värt varje krona. MEN om du upplever att fokuseringen och skärpan sitter där den ska finns ingen anledning att kalibrera dem:)

Hej Gucko!
Nej, jag måste erkänna (igen) att detta är nytt för mig. Jag kan iofs tycka att det är svårt att få till den där knivskarpa skärpan, men det har jag trott att det beror på att jag envisas med att köra frihandstagning. Ett och annat foto har väl blivit sådär kanonskarpt, men inte så många som jag hade hoppats och väntat mig av den här ganska avancerade kamerutrustningen. Om det beror på utrustningen eller mig själv återstår att utreda. Jag skall ge mer noga akt på detta när jag får tillbaka kameran. Bra att du fokuserade på detta!

Just så:)

Hej Gucko!
Nej, jag måste erkänna (igen) att detta är nytt för mig. Jag kan iofs tycka att det är svårt att få till den där knivskarpa skärpan, men det har jag trott att det beror på att jag envisas med att köra frihandstagning. Ett och annat foto har väl blivit sådär kanonskarpt, men inte så många som jag hade hoppats och väntat mig av den här ganska avancerade kamerutrustningen. Om det beror på utrustningen eller mig själv återstår att utreda. Jag skall ge mer noga akt på detta när jag får tillbaka kameran. Bra att du fokuserade på detta!

Just så upplevde jag det också, klandrade mig själv för att jag bara fotograferar handhållet. När jag köpte mina två 35mm f2 till K5 och K200D visste jag att de var skarpa... efter de recensioner jag läst. Den riktiga skärpan uteblev dock, efter kalibrering har objektiven uppvisat just den enormt fina skärpa andra talat om... men jag inte hade upplevt. Nu ska sägas att FA 35mm f2 och FA 50mm f1,7 är riktigt skarpa fasta objektiv (jag gillar inte riktigt det mjuka i 50mm f1,4). Riktigt den skärpan kan man kanske inte begära av ett kitobjektiv (jag använde aldrig mitt kitobjektiv längre än tiden det tog att få hem de fasta objektiven, nu samlar det damm i garderoben). Om du är det minsta tveksam, kontakta Kameraservice och rådgör huruvida det är värt att kalibrera dina objektiv:)

Det finns ju alltid tillverkningstoleranser. Har man tur så tar de ut varann, har man otur så blir det inte alls bra. Den finjustering som går att göra är mer än marginell. Använd t ex focuschart för att göra kontroll och justering (http://focustestchart.com/chart.html).
Nu är det bara att prova sig fram. Jag har valt ett objektiv som referens, fokusavvikelsen för kombinationen (kamerahus-objektiv) har jag tilldelat kamerahuset (gäller alla). Därefter har jag lagt korrektionen för övriga objektiv på objektivet (gäller en). Det tar lite tid men blir bra. Kameran kan lagra justeringar för upptill 20 Pentax objektiv. Kameran kan inte skilja på vissa tredjeparts objektiv.

Min K-7 fick jag skicka in för den gick inte att justera tillräckligt, d v s jag hade max på bägge justeringarna.

Glöm inte bort att autofokuspunkterna är större än vad markeringen i sökaren är. Det är lätt att tro att fokus är där den röda punkten är.

/Mats

...........Glöm inte bort att autofokuspunkterna är större än vad markeringen i sökaren är. Det är lätt att tro att fokus är där den röda punkten är.

/Mats

Ännu en ny lärdom! :)
Kan du ange hur stora områden som fokuseras? K5 ger möjlighet att välja mellan 5 eller 11 fokuspunkter.

Focus test chart

Focustestchart som Mats refererar till är mycket bra för att själv ställa skärpan, jag överdrev lite när det gäller justering av fokus i själva kameran... det beror mer på min frustration (använde just det formuläret, mycket bra ) och inte ens med max justering kunde jag komma i närheten av god skärpa. Personligen använder jag bara mittpunkten, låser fokus med halvt nedtryckt avtryckare och komponerar om bilden. Det stämmer att fokuspunkten täcker en större yta än exakt den röda punkten, särskilt i extremt kontrastrika områden (bakgrund ex. soligt hav) har jag märkt att fokuspunkten låser något vid sidan om den röda punkten(i sökaren kanske någon mm). Jag löser det genom att sätta fokus mitt i motivet och komponera om under de förhållandena:)
Nu har säkert andra andra erfarenheter,detta är min reflektion.

Fokus blir ju där det är mest kontraster i närheten av punkten. Jag kör med SEL, d v s jag bestämmer vilken punkt som ska användas (oftast centrumpunkten) och med AF på AF-knappen. Då kan jag styra var fokus ska vara. Genom att använda AF-knappen istället för avtryckaren är det lätt att fokusera och komponera om bilden om det som man villa ha fokus på inte ligger mitt för en fokuspunkt.

Prova dig fram genom att fokusera mot smala föremål (med eller utan kontrastrik bakgrund) så får du en känsla för AF-punkternas utbredning.

Kom även ihåg skärpedjupet, om du tar en bild med din 100/2.8 med bländare 4 på 2 m så har du skärpa mellan 1,97 - 2,03 m.

/Mats

Nu har jag fått tillbaka min K5a, props till Kungsör Kameraservice, snabbt och smidigt!
Var tydligen smuts på AF-sensorn, dom tog och rengjorde och sen var det klart, fungerar fint nu.

Kameraservice

Underbart
Kameraservice är fantastiska.
Jag tvekar inte att skicka in huset om och om igen när problem uppstår, de är lika fina i sin omvårdnad av objektiv.
De plockade isär ett gammalt kärvande AF 50mm, det var som nytt när det kom åter.
Skönt att du fått kameran i skick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar