Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med K10 och SDM objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Puggen

Aktiv medlem
Upptäckte idag att min K10D trots senaste mjukvaran, version 1,30 inte riktigt vill fungera ihop med SDM objketiv som tex 200mm DA star telet som jag testade hos fotovideo i sthlm. Vad kan detta bero på?

Måste jag uppdatera med med de tidigare uppgraderingarna 1,1 samt 1,2 också? Verkar konstigt isåfall.

Kan ju försöka installera om mjukvaran igen men problemet är att jag glömt bort hur man gjorde.

Vad kan felet bero på? Optiken fungerade perfa till K20d som fanns där med.

Ok, kom på hur man installerar ny mjukvara men det gick inte eftersom att den senaste mjukvaran redan är installerad i min K10D, eftersom att jag har en DA 200mm tele på g så skulle det vara kul ifall den var kompatibel med min K10 också :/

Någon mer än jag med samma problem trots senaste mjukvaran?

Jag uppgraderade direkt till 1.30 från 1.00 och jag har inga som helst problem med min DA* 300/4, så 1,1 och 1,2 kommer du inte behöva.

Ja, nu har jag ju inte objektivet till godo men kontakterna var det inget fel på. Optiken var helt oanvänd, de packade upp den ur en kartong. Skumt är det iallafall.

Har du verifierat att kameran verkligen har uppgraderats med ver 1.30. (håll in meny-knappen när kameran slås på)

Ja naturligtvis. Har dubbelkollat flera gånger. Står tydligt 1,30.

Får väl ta och kontaka Pentax/Focus trading och se vad de har och säga.

Skumt, är allt jag kan säga.
När man laddar ner en uppdaterad firmware så är det hela firmware som man laddar ner. Det är alltså inte en liten uppdaterad fil, utan det är en ny version av hela kamerans mjukvara som man laddar ner och som ersätter den tidigare installerade mjukvaran. Därför behöver man inte ha de tidigare versionerna, eftersom de ändå raderas från kameran när man installerar en ny mjukvara.

Om objektivet fungerar på andra kameror, som K20D, så är det något fel i din K10D. Ja, att kontakta Focus Trading och lämna den till Zieger teknik för garantikoll är helt rätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar