Annons

Problem med inramning

Produkter
(logga in för att koppla)

Lednam

Aktiv medlem
Har problem när jag ska rama in 30 x 40 cm förstoringar, använder färdiga ramar + passepartout. Har anlitat Crimson som ger en hög kvalitet. Bilderna buktar sig i ramen, det är svårt att få dem släta och snygga trots att de kom i platt paket som jag bett om.

Är det någon som har samma problem och/eller har något tips att dela mig sig?

Hej Bo!
dom förstorningar jag använder passepartout till brukar jag glasa in och rama in ytterligre en gång med en tunn träram,då kan man lägga en hård pappskiva i bakom då håller sig bilden slät
Mvh/Roos

Ibland tejpar jag lite på bildens kant bak på passepartouten med maskeringstejp för att hålla bilden sträckt. Kanske inte det bästa eftersom tejp säkerligen förstör bilden på sikt men jag brukar ändå byta ut motiven då och då. :)

Jag har testat med en syrafri kartong bakom bilden men det hjälper inte heller. Funderar på om det finns något lämpligt lim som man kan använda och helt enkelt limma bilden på kartongen så att den blir plan. Det känns som om fotopappret inte är tillräckligt styvt.

Hej Bo!

Skall du limma bilden finns spraylimmet PhotoMount från 3M. Det är ett fint lim som är anpassat för just detta ändamål. Med en grov gissning kostar en burk 120-150 kr. Gäller det bara en bild känns det kanske onödigt mycket.
Ett annat alternativ är en självhäftande syrafri kartong. En sådan bör du kunna köpa tillkapad i valfritt mått. Kolla hos rammakare, fotobutik eller reklamfirmor.
Undvik i varje fall att tejpa kanterna på bilden mot passepartouten. Det kan sluta med att den bucklar sig än mer.

/P

Lednam skrev:
Har problem när jag ska rama in 30 x 40 cm förstoringar, använder färdiga ramar + passepartout. Har anlitat Crimson som ger en hög kvalitet. Bilderna buktar sig i ramen, det är svårt att få dem släta och snygga trots att de kom i platt paket som jag bett om.

Är det någon som har samma problem och/eller har något tips att dela mig sig?

Att dom buktar sig beror på att dom är någon mm större än ramen.

Beskär lite så får dom plats.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar