Annons

Problem med inbyggd blixt på 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

Newlund

Medlem
Hej!

Nu är det så att jag märkt att den inbyggda blixten på min 7d inte synkar med slutaren (tror jag). anledningen är den att när jag tar en bild med blixten igång så blir det nästan ingen skillnad, även om jag har ökat blixtstyrkan till max.

Jag misstänker att problemet uppstod efter att ha varit ute en dag och fotat på kvällen (utan blixt) och då även bytt objektiv fram och tillbaka. Det var ganska kallt den här kvällen. kan kylan alternativt kondensen när man kommer in ha orsakat problemet? i övrigt funkar kameran som den ska och jag använder inte blixt speciellt mycket men det är fortfarande störande då jag inte haft kameran länge.

Tyvärr kan jag inte lämna in den hos någon då jag spenderar denna vinter i Alperna och inte riktigt vet var jag ska vända mig.

Någon som har varit med om liknande?

//Christoffer
 
Han menar optisk styrning - radiostyrning finns ju inte i kameran. Kolla om den interna blixten är inställd på att trådlös styrning ska användas. Men om jag tolkar det första inlägget rätt, har du försökt ställa in internblixten på full styrka, 1/1, och kan du det står den inte på trådlös styrning. Då kan man nämligen inte ställa högre effekt än 1/4. Resten går åt för att blinka ut styrsignaler.
 
Canons blixtar är mer komplicerade än man först tror. Hur de reagerar beror på hur man ställt in kameran. Det kan alltså bli skillnad om man väljer bländarförval (Av) jämfört med om man använder P-läget. Tanken bakom detta är att man enkelt ska kunna använda blixten enbart för att lätta upp belysningen.

Jag har lärt mig detta och hunnit glömma. Min namne a850persson både har läst mer och har bättre minne, så han kan säkert reda ut detta om han har tid och lust. Men om man inte vill krångla till saker är det bra att använda P-läget när man använder blixt, och undvika Av-läget. Vad har du (trådskaparen) använt för läge?
ALj
 
Hej!

Jag hitta problemet. den var inställd på blixtstyrning för extern blixt. jag försökt felsöka med alla olika lägen och det va samma på alla. men nu är det fixat!

Tack för hjälpen :)

/Christoffer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.