Annons

Problem med himlen

Produkter
(logga in för att koppla)

Dromedar

Medlem
Är ju ganska nybörjare på kameror och har inte haft tid, eller orken att kolla igenom hela kameran ännu. Och tänkte därför fråga här.

Har en EoS350D, och när jag är ute och fotograferar WW2 bunkrar så får jag alltid problem med himlen, som gör att hela bilden blir dunderljus.

Hur skall jag ställa in kameran för att bunker och himmel ska få "normalt ljus"? Om det ens är möjligt?

Tack på förhand!

Dettta är ett ständigt problem för systemkameror imo. Har du stor bländare?
En kompaktkamera får ju oftast oändligt fokus på de flesta bilder och är mkt lättare att ta "turistbilder" med för det är bara att klicka. På din 350D underlättar det om du har ett polariseringsfilter eller ett ND-Grad.-filter för att få lite mer himmel. Vart mäter du exponeringen?

Men en "måstepryl" för att få vackra klara färger och tryck i himlarna, är ett "polarisationsfilter".

Stativ och polarisationsfilter som används med måtta, ger dn där extra "klippet" i utomhusbilderna.

Inne gör filtret ingen större nytta, då ljuset är av annan karaktär.

Ett vanligt problem vid landskapsfoto.

Marken är ju ofta mörk, kanske t.o.m med lite mörka skuggor inblandat. Kräver "lång" exponeringstid. Himlen däremot är ofta väldigt ljusstark och kräver därför kortare tid. Mäter du mot himlen blir den braoch marken för mörk, mäter du mot marken blir den bra och himlen för ljus.

Ett bra sätt att lösa detta är då att fotografera med ett s.k. graduerat (avtonat) gråfilter. Då kan man reglera var i bilden man vill ha mer/mindre exponering.

Ett annat sätt är att ta två bilder, en exponerad efter marken och en efter himlen. Sedan klipper man ihop dessa i photoshop. Fast det är ju lite fusk...:) Kräver stativ.

Jag tycker inte att polfilter hjälper särskilt mycket i dessa lägen. Detta pga att det förändrar exponeringen lika mycket över hela bildytan. Däremot kan det ge mustiga och fina färger, speciellt på en fin sommarhimmel. Det kan också hjälpa till att minska reflektioner i fönster, vatten mm.

Arne S skrev:

Jag tycker inte att polfilter hjälper särskilt mycket i dessa lägen. Detta pga att det förändrar exponeringen lika mycket över hela bildytan.

Nja, det stämmer väl inte. Ett polfilter påverkar ju ljuset olika beroende på hur det är polariserat, och det kan mycket väl variera över bildytan. Jag tycker t.ex. att en himmel i medljus brukar påverkas mycket mer än många andra saker i sådana bilder.

Tippar på att kontrasten mellan himmel och bunger är större än vad kameran grejar. Det finns några sett att komma till rätta med detta.

- Stativ och två exponeringar, en med bunkern prioriterad och en med himlen prioriterad. Slå samman bilder i lämpligt bildbehandlingsprogram

- Avtonat gråfilter. Dessa dämpar ljuset i tilltagande grad fr¨ån mitten av filtret och uppåt. Finns bl a av fabrikat Cokin.

Exempelbild

- RAW som ger vissa möjligheter att glid arunt i exponeringen och ta fram två olika bilder.
Exempelbild

- Polirsationsfilter, kan i viss mån användas, den förstärker det blå och gröna i bildenn och tar bort reflexer ur ickemetalliska ytor, men är inte ett universalmedel.

Arne S skrev:
Ett vanligt problem vid landskapsfoto.

Marken är ju ofta mörk, kanske t.o.m med lite mörka skuggor inblandat. Kräver "lång" exponeringstid. Himlen däremot är ofta väldigt ljusstark och kräver därför kortare tid. Mäter du mot himlen blir den braoch marken för mörk, mäter du mot marken blir den bra och himlen för ljus.

Ett bra sätt att lösa detta är då att fotografera med ett s.k. graduerat (avtonat) gråfilter. Då kan man reglera var i bilden man vill ha mer/mindre exponering.

Ett annat sätt är att ta två bilder, en exponerad efter marken och en efter himlen. Sedan klipper man ihop dessa i photoshop. Fast det är ju lite fusk...:) Kräver stativ.

Jag tycker inte att polfilter hjälper särskilt mycket i dessa lägen. Detta pga att det förändrar exponeringen lika mycket över hela bildytan. Däremot kan det ge mustiga och fina färger, speciellt på en fin sommarhimmel. Det kan också hjälpa till att minska reflektioner i fönster, vatten mm.

Inte bara fönster...
Polfiltret plockar fram färgerna från det mesta som: Löv, Bilar,Glas & Vatten, Kläder men som sagt... utomhus.

Men visst är det riktigt att de borde ha olika exponering, men att det skulle vara fusk att klippa och klistra... nä! Och visst funkar det med gråfilter över den ljusa bilddelen.

Då måste man ju kalla en oredigerad bild för "bedrägeri", speciellt när det är motiv med mycket eller lite ljus.

- Mycket ljus ger ju de mörka områdena om inte blixtmöjligheter finns, medans lite ljus förändrar färgupplevelsen.

Nackdelen med tonade gråfilter åskådliggörs ju bra med Magnus exempelbild, där toppen på masten på ett onaturligt vis är betydligt mörkare än botten.

/Per

Tycker det är så kul att läsa fem inlägg med exakt samma innehåll, härligt :D

Man behöver faktiskt inte ta två exponeringar för att fuska. Fota en "medelbild" i RAW och gör sedan två st bilder när du kommer hem. En som är tweekad för himmel, en för mark, sedan leker du lite i PS och simsalabim så har du en perfekt bild :D

Chet skrev:
Inte bara fönster...
Polfiltret plockar fram färgerna från det mesta som: Löv, Bilar,Glas & Vatten, Kläder men som sagt... utomhus.

Men visst är det riktigt att de borde ha olika exponering, men att det skulle vara fusk att klippa och klistra... nä! Och visst funkar det med gråfilter över den ljusa bilddelen.

Då måste man ju kalla en oredigerad bild för "bedrägeri", speciellt när det är motiv med mycket eller lite ljus.

- Mycket ljus ger ju de mörka områdena om inte blixtmöjligheter finns, medans lite ljus förändrar färgupplevelsen.

1. Jag citerar mig själv: "Däremot kan det ge mustiga och fina färger, speciellt på en fin sommarhimmel. Det kan också hjälpa till att minska reflektioner i fönster, vatten mm."

Alltså är vi helt överens vad det gäller färgerna, kan inte se något annat. Min andra mening syftar på minskning av reflexer (reflektioner) från vissa material och det är en funktion som funkar lika bra inne som ute.

2. Nytt egencitat: "Sedan klipper man ihop dessa i photoshop. Fast det är ju lite fusk...:)"

Ser du smiley´n? Det är självklart en metod man kan använda sig av. Helt överens där också.

/Arne

arvro395 skrev:
Nja, det stämmer väl inte. Ett polfilter påverkar ju ljuset olika beroende på hur det är polariserat, och det kan mycket väl variera över bildytan. Jag tycker t.ex. att en himmel i medljus brukar påverkas mycket mer än många andra saker i sådana bilder.

Jag håller med dig, jag var kanske lite generell i den meningen. Precis som du påpekar ger ju polfiltret olika mycket effekt beroende på hur ljuset faller in mot det.
Det jag syftade på var att man ofta får en längre exponeringstid generellt när man monterar på ett polfilter. Hur mycket kan väl variera, men upp till 2 steg är inte ovanligt. Och då menar jag att polfiltret på detta sätt påverkar exponeringen i hela bilden, inte bara i delar av den.

Som jag tolkade Jonathans fråga hade han problem med överexponerad himmel. Om man då kör med polfilter monterat vid mätningen kommer kameran att kompensera för det ljusbortfall som filtret orsakar, lika mycket över hela bilden.
Använder man avtonat gråfilter mäter man först ljuset efter t.ex. markytan. Därefter monterar man filtret och justerar in avtoningen till exempelvis horisontlinjen vilket då kommer att ge en mindre exponerad himmel och denna kommer (kanske...)inte att bli utbränd.

Men visst, ett polfilter gör nytta men inte i alla lägen och jag tycker inte heller att det ger samma flexibilitet om det ska användas för att kompensera en utfrätt himmel. Men det är som sagt vad jag tycker.

Billigast är dock fortfarande lite PS-jobb.

Dromedar skrev:
Är ju ganska nybörjare på kameror och har inte haft tid, eller orken att kolla igenom hela kameran ännu. Och tänkte därför fråga här.

Har en EoS350D, och när jag är ute och fotograferar WW2 bunkrar så får jag alltid problem med himlen, som gör att hela bilden blir dunderljus.

Hur skall jag ställa in kameran för att bunker och himmel ska få "normalt ljus"? Om det ens är möjligt?

Tack på förhand!

Börja med att koll vad kameran vill ha för exponering (slutartid/bländare). Ratta sedan över till M-läge (ratten på toppen) och knappa in samma exponering. Ta en bild och kolla på displayen och histogrammet. Ändra exponeringen och ta fler bilder tills det ser bra ut. Tricket är att bestämma exponeringen själv, kameran är inte tankeläsare -- tråkigt nog ;-)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto