Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med höjdformat

Produkter
(logga in för att koppla)

norris

Aktiv medlem
Hej!

Har precis fått hem min D20 från Tecknikdirekt och provat den som hastigast.

Om jag öppnar bilderna i programmet som följer med är de rättvända, men om jag sparar bilderna på ett bibliotek och sedan använder XP's bildvisare visas alla bilder i liggande format. Jag har haft kameran inställd på "autorotate"

Ska bilderna sparas på något speciellt sätt för att orienteringsinformationen ska följa med?

Jag hittade inget i manualen (som är på tyska), men har inte lusläst den än.

// Fredrik
 
De flesta "vanliga" bildvisare tar inte hänsyn till orienteringsflaggan i bildfilen. Det du kan göra är att rotera dem själv.

Installera jhead och jpegtran (gratis och hittas lätt med Google) och skriv:

jhead -autorot *.jpg

i ett kommandofönster så roterar den (mha lossless rotation) bilderna rätt samt nollställer flaggan. Alternativt använder du ett program som Downloader Pro för att ladda bilderna från minneskort till dator och låter den rotera bilderna.
 
Den skickar bara med en "flagga" till Photoshop så att säga, att den ska öppnas rättvänd. De flesta bildvisare visar alla bilder i landskapsläge, även om de är tagna i porträttläge.

Om du roterar en bild i bildvisaren och sedan öppnar bilden i Photoshop så är den inte roterad "fel väg" om du inte bestämmer att göra det den hårda vägen så att säga. Så rotera i bildvisaren och du kommer ändå kunna öppna bilden rätt väg i Photoshop för redigering.
 
Jag har strul med 300D och rotation av bilder.
I en serie kan några bilder vara "ovända" medans flertalet är vända. När jag öppnar de "ovända" bilderna vänds de ibland rätt och ibland inte... Jag ser fenomenet både i Zoom browser och Paint Shop Pro 9.
 
Är resultatet inte konsekventa? Kan det vara så att 300D funkar på samma sätt som Nikons D70? Där läser kameran av orienteringssensorn vid "halvtryck" på avtryckaren och låser det värdet. Så om du trycker ned avtryckaren till hälften och sedan vrider på kameran kommer det inte noteras i bilden att kameran har vridits. Är man inte medveten om detta kanske man kan få sådana förbryllande resultat beroende på eget arbetssätt.
 
maxzomborszki skrev:
Är resultatet inte konsekventa? Kan det vara så att 300D funkar på samma sätt som Nikons D70? Där läser kameran av orienteringssensorn vid "halvtryck" på avtryckaren och låser det värdet. Så om du trycker ned avtryckaren till hälften och sedan vrider på kameran kommer det inte noteras i bilden att kameran har vridits. Är man inte medveten om detta kanske man kan få dessa resultat beroende på hur man arbetar.
Nej, jag har inte vridit kameran efter halvtryck. Dessa bilder har jag enbart knäppt i stående så jag har inte haft kameran i liggande läge när det blivit fel.
 
Intressant. Tyvärr så är jag inte så insatt i hur 300D är konstruerad, men någon annan kanske kan sprida ljus över frågan. Ledsen att jag inte kan ge mer hjälp.

Har du provat att kolla vad orienteringsflaggan är i de olika bilderna? Har det inte registrerats i bilderna vilken riktning det är så kan det vara riktningssensorn som spökar annars kanske det är programvaran som trilskas, fast det senare verkar mer osannolikt.

Med programmet exiv2 (trevligt men med kommandoradsgränssnitt) och flaggan "-p t" kan man se denna orienteringsflagga, den heter troligen "Orientation" och ligger ganska högt upp i den lista med data jag får ur mina JPEG-bilder. Har du hållit kameran på samma sätt bör den rimligtvis vara densamma i alla bilder. I en tidigare tråd diskuterade vi rotation av bilder. Hoppas du får klarhet i vad det kan bero på.
 
maxzomborszki skrev:
Installera jhead och jpegtran (gratis och hittas lätt med Google) och skriv:

jhead -autorot *.jpg

i ett kommandofönster så roterar den (mha lossless rotation) bilderna rätt samt nollställer flaggan.

Tack för tipset! Jag har lagt upp jhead i Windows XP:s "Send To" folder, så nu är det bara att markera en eller flera bilder i Explorer, och välja "Send to JHead" så blir de roterade. Mycket smidigt.
Tyvärr så fungerar det inte på bilder från svärfars Ixus 430, men för bilder från 300D fungerar det bra.
 
maxzomborszki skrev:Installera jhead och jpegtran (gratis och hittas lätt med Google).

Tack för tipset Max, det fungerade bra.

martin3 skrev:
Jag har lagt upp jhead i Windows XP:s "Send To" folder, så nu är det bara att markera en eller flera bilder i Explorer, och välja "Send to JHead" så blir de roterade. Mycket smidigt.

Låter intressant, men jag hänger inte riktigt med på hur det fungerar. Hur lägger man upp jhead så att den syns i "send to folder" och hamnar de roterade bilderna i en annan katalog?

// Fredrik
 
Såhär gör man för at lägga Jhead i Send-To foldern:

- Öppna foldern c:\document and settings\<ditt användarnamn>\send to.
- Skapa en shortcut;
Target = "C:\Program Files\Canon\jhead.exe" -autorot
Start in = "C:\Program Files\Canon\"
Run as = "Minimized".
- Byt ikon till något tjusigt :)

Byt ut ovanstående filnamn/sökvägar så att det pekar ut vart du har lagt jhead.exe OCH jpegtran.exe.

När ovanstående är gjort kan du markera en eller flera bilder, och sedan högerklicka och välja "Send to->Jhead". Bilderna ersätts då med den "rättvänd" version.
 
Nu har jag en ny laptop med Vista. Jag har installerat jhead på denna, men om jag markerar och valger send to, så funkar det bara om jag markerat max 2 bilder. Någon som har en aning om vad det kan bero på?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.