Annons

Problem med Hähnel fjärrutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

ullis1977

Medlem
Hej!

Nu vänder jag snart ut och in på mig själv här... finns det någon som kan hjälpa? Jag har en Nikon D300s och har införskaffat en trådlös fjärrutlösare, en Hähnel (HW 433 N80). Men jag får det inte att fungera.... Behöver jag sätta kameran i något särskilt läge? Jag får det varken att fungera med avtryckaren på den med sladd anslutna mottagaren eller den trådlösa sändaren.

Tack på förhand!

Nej, för 300s behöver kameran inte ställas i något särskilt läge.

Sålänge kanalväljarna på sändare/mottagare är ställda likadant så är det bar att trycka av.

Annars är din fjärrkontroll eller (mycket mindre troligt) ditt kamerahus defekt.

Tänk dock på att som standard är kameran inställd på att inte låta dig ta en bild om den inte kan fokusera på ett motvi.

Hej!

Nu vänder jag snart ut och in på mig själv här... finns det någon som kan hjälpa? Jag har en Nikon D300s och har införskaffat en trådlös fjärrutlösare, en Hähnel (HW 433 N80). Men jag får det inte att fungera.... Behöver jag sätta kameran i något särskilt läge? Jag får det varken att fungera med avtryckaren på den med sladd anslutna mottagaren eller den trådlösa sändaren.

Tack på förhand!

Kolla att en röd lysdiod blinkar på mottagaren (det krävs att man håller "påknappen" nere några sekunder)

Kolla att du tryckt ihop sladden i kopplingen (går rätt trögt och klickar till när det är OK)

Ibland kan man behöva "reboota" genom att ta ut batteriet och sätta tillbaka efter 10 sekunder.

Min funkar perfekt till min D300, lycka till
/nic

Jag har en annan trådlös fjärrutlösare http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=17269 där det sitter vanligt batteri i den ena delen och laddbart i den andra.

I bland kan det självklara och enkla vara lösningen. Nu vet jag inte om någon av dina enheter har uppladdningsbart batteri, i så fall, har du kollat att det är uppladdat? Mitt laddas ur ganska snabbt så jag måste komma ihåg att ladda den före bruk med det resultatet att den oftast ligger hemma :eek:(

/FW

Stort tack för svar! Hittade just svaret på nätet - sändare och mottagare måste vara mer än 0,5m ifrån varandra, annars "låser sig" systemet. Problem solved!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar