Annons

Problem med grå standardfärgrutor i PS med bildskärm Dell 1905FP

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder Elements 3 och min bildskärm är en Dell 1905FP. Mina grå färgrutor i standardfärgrutorna är inte grå utan brunaktiga. De har heller inte de siffervärden de borde ha, utan olika orange nyanser kring 30 och olika mättnadsvärden, istället för vad jag tror att de ska ha, nyans noll, mättnad noll, och olika värden för luminans.

Det är alltså inte så att min skärm inte kan återge neutralt grått, utan att dessa grå färgrutor har märkliga värden vilket gör dem brunaktiga.
Problemet gör också att bilder som konverteras till gråskaleläge får en sepiaton över sig vilket de inte får om man istället låter de vara RGB-bilder och istället drar ned mättnaden till noll.

En kort tid provade jag två olika 1907FP eftersom min gamla 1905FP gick sönder. Då försvann detta problem. Jag upplevde emellertid 1907FP så dålig i övrigt att Dell ordnade en annan 1905FP åt mig istället. Då kom problemet med de grå färgrutorna tillbaka.

Jag hade inte hört talas om någon annan som hade det här problemet tidigare, men nyligen läste jag på internet om en kille som provat en 1905FP och som skrev att den gjorde hans grå standardfärgrutor i PS brunaktiga, troligen exakt samma problem som jag har.

Det verkar alltså som att just kombinationen Dell 1905FP och Photoshop orsakar detta problem.
Därför skulle jag gärna vilja veta om det är fler som har en Dell 1905FP och använder Photoshop i någon form, och som också har detta problem?

Problemet är inte större än att jag kan kringgå det, men det skulle kännas bra att få klarhet i vad det beror på.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.