ANNONS
Annons

problem med fokus..

Produkter
(logga in för att koppla)

Noraaa

Aktiv medlem
Jag tycks ha fastnat i allt som har med skärpa att göra,
blir det inte som "jag vill" får kameran ligga ett tag, onödigt..

Har fotat länge och inte haft problem förut med fokus, men när jag tex tar med kameran ut och ska fota springande hundar eller katter tex (gående också för den delen...), så kör jag på slutartid typ 160 och uppåt, och även om jag låser fokus och trycker av på en gång så blir det ofokus.

Har testat både i C och S-läge,
kör på 51-punkters af-område och af-prio utlösning + fokusering.

även om jag bara testfotar något hemma så tycker jag inte fokus lägger sig där jag lägger den..

objektivet som sitter på min d300s nu ä nikkorr 50mm 1,8

tacksam för svar...

När jag vill att fokus ska hamna där jag vill så brukar jag välja en fokuspunkt manuellt. I min kamera (inte samma som din) är mittenpunkten säkrare än övriga punkter, så alltsomoftast använder jag den. Prova det och se om du får bättre resultat i hemmet.

testade fota min fot som rör sig fram och tbx, allt annat blir skarpt men inte den..
nu pratar jag utan blixt och så..
det är som att den väljer att fokusera om eller att den inte hinner fokusera om nåt rör sig ? :S

JHar fotat länge och inte haft problem förut med fokus, men när jag tex tar med kameran ut och ska fota springande hundar eller katter tex (gående också för den delen...), så kör jag på slutartid typ 160 och uppåt, och även om jag låser fokus och trycker av på en gång så blir det ofokus.

Är motiven ur fokus eller bara oskarpa på grund av rörelsen? 1/160 räcker inte för att frysa en hund som springer, jag skulle föreslå 1/800 eller kortare för det testet. Testa att fota något som bara rör sig i sidled vid de aktuella slutartiderna så märker du ju vilket.

Använder du följande autofokus, och motivet rör sig från eller mot dig, så bör du nog ge det en liten stund att låsa på rätt mål också - den första sekunden är de inte så säkert att kameran hunnit lista ut vad det är den ska följa.

tack för svar,
ja jo, men när jag fotade ute igår (hundar..) så började det småskymma, och ville inte höja iso massor så det blir brus,
samma inomhus, svårt att ha snabb slutartid då det också är mörkt, om man inte vill använda l´blixt,
ok!
ska testa igen.

:)

tack för svar,
ja jo, men när jag fotade ute igår (hundar..) så började det småskymma, och ville inte höja iso massor så det blir brus,
samma inomhus, svårt att ha snabb slutartid då det också är mörkt, om man inte vill använda l´blixt,
ok!
ska testa igen.

:)

Däri ligger liksom problemet när det gäller just sportfoto, man har sällan för mycket ljus att tillgå. ;)

En brusig men skarp bild är oftast bättre (eller åtminstone mindre dålig) än en klar suddig, annars kan man ju försöka att panorera från sidan också om man inte kommer ned i de tider som behövs. Svårare med pälsdjur än bilar, men det kan gå ibland.

Samma sak med lite rörelse i bilden för att ge effekten av att det händer nåt, det är inte alltid det ser bra ut med flygande päls åt alla håll. Oftast vill man nog åt de där riktigt korta tiderna för att frysa motivet.

Hur som helst, jag tror snarare dina problem beror på för långa tider än dålig fokusering.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.