Annons

Problem med FlexscanSX2462W och Spyder Express3

Produkter
(logga in för att koppla)

The Champ

Aktiv medlem
hej ..
Jag har ovanstående prylar och mitt problem är att efter att ha sparat för webb så får bilderna ett kraftigt rödstick.Spara i s-rbg , när jag tittar på bilderna i explorer blir dom röda men i firefox ser dom mycket bättre ut .CS4,skärm, är satta till kalibreringen på Spyder 3. Om jag öppnar bilderna igen i CS¤ blir dom hemskt röda också. Har försökt det mesta men inte fått ordnng på det ...snälla någon hjälp..

Konvertera till sRGB och bädda in färgprofilen när du sparar bilden så att Firefox och andra webbläsare vet vilken färgrymd bilden befinner sig i. Använder du "Spara för webb" måste rätt rutor vara ikryssade. Internet Explorer upp till version 8 färghanterar inte, så där ser det ut som det gör.

Säkerställ också att du ställt in färginställningarna rätt i Photoshop och att ditt system verkligen laddar skärmprofilen från Spydern, så att Photoshop använder den. Titta under "Working spaces > RGB" i Color Settings så ska du se din skärmprofil där, inte vald, men i drop-down listan under Monitor.

Under RGB ska du välja en arbetsfärgrymd, lämpligen Adobe RGB eller ProPhoto RGB om du alltid arbetar i 16-bitar. Du ska inte välja din skärmprofil.

Dessutom bör du välja preserve embedded profiles under Color management policies och kryssa i alla Ask when... rutorna.

Exakt. Nu talar PS om för dig att bilden saknar inbäddad färgprofil och PS har ingen aning om vad den ska göra med bilden, så du blir ombedd att tilldela (Obs här tilldelar man en profil - jmf konvertera när man går från en färgrymd till en annan) Välj din arbetsfärgrymd eller tex sRGB under tredje valet. Nu ska bilden se bra ut.

Fel av mig; om bilden är konverterad till en färgrymd, tex Adobe RGB, men sparad utan profil och du tilldelar sRGB, så ser det fel ut. Därför ska du alltid spara dina bilder med inbäddad profil så program som är färghanterade vet hur bilden ska visas.

:) :)

nu börjar det se ut som det ska men får denna ruta, var ställer jag in för att slippa den

Bilagor

• cs4-6.jpg
    cs4-6.jpg
    17.5 KB · Visningar: 115
Det blir så när du kopierar en bild med en färgrymd till en bild med en annan färgrymd. Egentligen tror jag du kan ta bort krysset i rutan "Ask when pasting", man vill nog ha samma färgrymd på bilderna. Välj convert.

Nu är färghanteringslektionerna i Photoshop slut för min del i kväll, du klarar dig själv nu! ;-)

Oja ..tack jätte mycket , vart ska jah skicka tårtan .
Mvh
Owe
Det blir så när du kopierar en bild med en färgrymd till en bild med en annan färgrymd. Egentligen tror jag du kan ta bort krysset i rutan "Ask when pasting", man vill nog ha samma färgrymd på bilderna. Välj convert.

Nu är färghanteringslektionerna i Photoshop slut för min del i kväll, du klarar dig själv nu! ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar