Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med flera Tamronobjektiv tilllsammans med Canons kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Problem med några Tamronobjektiv tilllsammans med Canons kameror

Enligt Canon Rumors har flera Tamron objektiv problem tillsammans med Canons kameror, de använder inte korssensorn på rätt sätt.

To get a bit more into the detail of the problem – on the 40/50/60D cameras the outer cross-type sensors only work as line-type sensors. To be a bit more correct, they actually work in the same direction as they would work on cams like the 30D or like the 400/450/500/550D. When it comes to the 7D the outer sensors are also only working as line-type sensors (but it seems, that the EF 50 1.2L also has problems to use them correct).

Se mer här.

-- Nicke

Senast ändrad:
Uppdatering.

7D Affected

A few days ago we reported some Tamron lenses weren’t using the outer crosstype sensors on the Canon 50D.

Tamron Europe has confirmed the Canon 7D and Tamron 17-50 f/2.8 VC also exhibit the same issue.

We’re still waiting for an official response from Tamron in Japan.

Ytterligare uppdatering från Canon Rumors:

The first set of Tamron owners have received lenses back from Tamron correcting the cross-type sensor issue with certain Canon DSLR bodies.

The 17-50 f/2.8 VC was sent in and Tamron’s official statement for the fix was “autofocus adjustment”. This is a bit deceptive, what actually was done was a lens ID change from 37 to 137 (85 f/1.2L II lens ID).

Tamron Japan has not officially admitted that there is an issue. Perhaps this is being done to avoid a mass recall of lenses.

-
Tamron Europe has confirmed the Canon 7D and Tamron 17-50 f/2.8 VC also exhibit the same issue.
-.

Jag sitter på precis den kombon. Vad innebär detta i praktiken? Jag kan inte följa den tyska tråden det länkas till, men om jag förstår rätt finns risken att objektivet inte kan utnyttja kamerans korslagda fokuspunkter alls, inte ens på mittpunkten?

Jag har också 7D med det objektivet. Jag har nog upplevt att fokuseringen inte fungerar så bra när jag väljer annat än mittpunkten. Frågan är hur symptomen är och hur man ska bete sig för att verifiera om man har problemet eller ej..

Jag har också 7D med det objektivet. Jag har nog upplevt att fokuseringen inte fungerar så bra när jag väljer annat än mittpunkten. Frågan är hur symptomen är och hur man ska bete sig för att verifiera om man har problemet eller ej..

Med tanke på hur en linjeformad fokuspunkt fungerar, dvs att den bara kan fokusera på en en linje/kontrast som går åt ena hållet så borde du kunna välja en fokuspunkt där du tror problemet uppstår och fokusera på en linje. Du kan ju ta ett vitt papper och dra ett rakt streck på t ex. Då borde kameran bara kunna fokusera på linjen när du håller kameran antingen i porträtt eller landskapsläge om problemet är aktuellt.

Med tanke på hur en linjeformad fokuspunkt fungerar, dvs att den bara kan fokusera på en en linje/kontrast som går åt ena hållet så borde du kunna välja en fokuspunkt där du tror problemet uppstår och fokusera på en linje. Du kan ju ta ett vitt papper och dra ett rakt streck på t ex. Då borde kameran bara kunna fokusera på linjen när du håller kameran antingen i porträtt eller landskapsläge om problemet är aktuellt.

Tack. Har testat nu och det verkar vara så att fokusering (med enpunkts-fokus vald) på en vårrätt linje fungerar bra oavsett vilken fokuspunkt jag väljer. Om linjen är vertikal hittar den inte fokus på annat än mittpunkten och den precis bredvid.
Stämmer med riktningen tro?

Tack. Har testat nu och det verkar vara så att fokusering (med enpunkts-fokus vald) på en vårrätt linje fungerar bra oavsett vilken fokuspunkt jag väljer. Om linjen är vertikal hittar den inte fokus på annat än mittpunkten och den precis bredvid.
Stämmer med riktningen tro?

Jag svarar mig själv. Har kollat lite noggrannare och mönstet verkar stämma ganska bra med tex 30D/400D, dvs vågräta sensorer uppe och nere, lodräta åt höger/vänster om mittpunkten.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page3.asp

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar