ANNONS
Annons

Problem med filmklipp i ProShow

Produkter
(logga in för att koppla)

Seldén/N

Aktiv medlem
Jag har precis "konverterat" från PC till Mac, med mycket strul på vägen...

Eftersom jag har jobbat i ProShow Producer med mina bildspel, ville jag fortsätta med det då jag är något sånär hyfsad på det.. Jag har därför installerat Parallells desktop med Win7 på Macen, funkar jättebra. Jag har alltså ProShow installerat på Macen inne i Windows.

Under sista året har jag börjat filma en hel del med Nikon D3s. Dessa filmer redigerade jag tidigare i Adobe Premier Elements i PC:n, men jag har inte alls varit nöjd med programmet, för "smått och plotttrigt" att redigera ljud med, t.ex., fanns inte heller några bra exportalternativ.

Filmklippen ska sedan in i ProShow och integreras i bildspel med stillbilder. Detta har dock fungerat utan problem från PE till ProShow. Jag har exporterat som .avi filer.

I och med övergången till Mac så har jag börjat använda Final Cut Pro X. Trevligt att jobba i, jag börjar hitta så smått. Framförallt går det att komma åt ljudfilerna bättre, och det går att separera dom.

MEN, så till problemet. Jag började med att exportera klippet till .mov fil. Det finns tydligen bara det alternativet i programmet. Denna fil gick inte att ta in i ProShow, då programmet inte kände igen filen.

Jag köpte då Quick Time Pro, och där kan man exportera filmer till en hel drös med format. Jag valde då .avi. Men ProShow accepterar inte den heller...

Det står att vissa filtyper (videoformat) kräver att man har speciella "drivers" eller "codex" installerat. Codex är grekiska för mig... jag vet inte alls vad jag ska göra för att få det att fungera, är det någon av er här som har ett enkelt tips på vilket format jag ska exportera filmen i, och om det är något jag ska ställa in i FCP innan jag exporterar ut .mov filen? Eller om det är någon inställning i QTP som ska göras?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.