** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Problem med färger och mättnad

Produkter
(logga in för att koppla)

falke

Aktiv medlem
Jag har nyligen bytt från PC till MAC och även skiftat till delvis nya programvaror men tycker nu att jag inte riktigt får till det färgmässigt och undrar om någon har en ledtråd? Tidigare använde jag en kalibrerad LDC-skärm kopplad till pc:n och programmet Faststone för inläsning och grovsortering och sedan Photoshop CS2 hör all redigering.

Nu har jag som sagt bytt enligt nedan:

Jag kör RAW och Adobe RGB i kameran. Sedan har jag har en MacBook som jag har kalibrerat skärmen på. Inläsning gör jag i Lightroom och sedan använder jag Lightrooms inbygda koppling till Photoshop CS3 Beta. Jag tycker allt ser OK ut på skärmen i både Lightroom och Photoshop men när jag kollar på den sparade JPG-filen för webpublicering tycker jag ofta att de har tappat i stuns och mättnad.

Något grundläggande jag har missat på MAC-plattformen?

Det grundläggande du har missat är att om du kör RAW, så har det ingen som helst betydelse vilken färgrymd du ställer kameran på. Den inställningen avser kameraskapade jpg filer och har ingenting med Mac att göra.

Om du tittar på den sparade jpg-filen för webpublicering via en icke färghanterad browser, så skulle jag gissa på att du sparat filen i Adobe RGB via Photoshop istället för i sRGB, som är en mer lämplig färgrymd för webpublicering och som ger bättre stuns och mättnad i bilderna via denna kanal.

Prova ’Save for Web’ och se om det blir bättre, eller konvertera till sRGB innan du sparar.

Mvh/Lars-Erik

(Ps. Detta finns omnämnt ca 700 miljarder gånger på samtliga fotositer världen runt, men som de älskvärda kompisar vi är så svarar vi igen och igen och igen och igen och...) :)

Tack, kompis!
Jag ska prova.... tur det finns så tålmodiga kompisar... ;o)

Vad menar du med en "icke färghanterad browser"? Firefox, IE eller någon annan sorts browser?

P.S Har det någon betydelse hur Lightroom överför filen till Photosho? Det finns ett ganska stort antal alternativ där. D.S

Jag menar en vanlig webläsare som du räknar upp. Den hanterar ju inte färg på det sätt som Lightroom och Photoshop gör, därför blir bilden konstig om du har den i en färgrymd som webläsaren inte kan hantera, t ex aRGB eller Prophoto. Jag tolkade dig som att din bild såg rätt ut i LR och PS men inte via webläsaren.

Hur du för över bilden till Photoshop har ingen betydelse, det är när du sparar den för att visa på webben som du ska se till att den är i sRGB. Exporterar du direkt från Lightroom så välj format jpeg med kvalité t ex 70, sätt colorspace till sRGB och den storlek du vill ha på bilden. Upplösningen (resolution) har ingen betydelse för skärmvisning, men du kan ju sätta den till 72 bara för att så många tror det ska vara så.

Mvh/Lars-Erik

Helt rätt att man bör/ska konvertera bildfilen till sRGB om den är avsedd för webben/skärmvisning.

Har dock en fråga här...
Vad är det för skillnad mellan alternativen (i Photoshop) "Konvertera till..." resp. "Tilldela" när det gäller färgrymder? Jag har lärt(?) mig att man ska välja "Konvertera till..." i dessa fall som tråden handlar om. Rätt, fel?

/Oscar

japp
du måste kovertera, dvs det mottagande (visande) programmet vet ju inget om färghantering.

Att sända med en profil har då inget värde.

Se det som att konvertera är att du i absoluta tal talar om vad visa, sänder du däremot med en profil så sänder du själva bilden ojusterad och sänder med en tabell hur den bör justeras om du använder den o den färgprofilen.

Roine

Jag har en ny fråga inom ämnet.

Har inte märkt av det tidigare, men när jag tog porträttbilder idag blev färgmättnaden helt fel.
Öppnade en i PS2:s Camera Raw i Adobe RGB. Fortsatte till PS2 och fixade till bilden och sparade. I Windows blev bilden gråaktig nästan.

Efter att ha testat mig fram kom jag fram till att jag var tvungen att importera Raw-filen till sRGB och sedan kunde jag ha Adobe RGB i PS2. Först då fick jag rätt färg i Windows.
Varför kan jag inte köra med Adobe rätt igenom?
Kameran är Canons S3 IS.

alfin skrev:

Prova ’Save for Web’ och se om det blir bättre, eller konvertera till sRGB innan du sparar.

Tyvärr konverterar inte Spara för webben till sRGB, utan det måste du göra innan du öppnar den dialogrutan.

Stefan

stefohl skrev:

Tyvärr konverterar inte Spara för webben till sRGB, utan det måste du göra innan du öppnar den dialogrutan.

Stefan [/B]

Om man kryssar i rutan "ICC profil" under "Save for web" när man väljer JPG kvalitet, taggar Photoshop sRGB till filen och det ser korrekt ut i en webbläsare.

Jag testade just med en TIFF i ProPhoto RGB. Jag skulle vara ytterst förvånad om Photoshop lät filen ligga kvar i ProPhoto och bara taggade sRGB profilen utan att konvertera.

Men du kanske vet hur det förhåller sig?

Mvh/Lars-Erik

Jag såg just att det finns en setting i "Save for web" som heter "Convert to sRGB".

Bilagor

• sfw.gif
    sfw.gif
    5 KB · Visningar: 543
Sry om jag kapar tråden lite. Men har en fråga gällande att spara för webben i ps.. Kan man få så inte exif informationen försvinner när man sparar på detta viset?

problemet inte löst

Har liknande problem, och det löser inte sig med något som sagts hittills.

Efter import från kamera till lightroom, och sedan export till jpg, blir färgerna helt fel i tex programmet förhandsvisa (Osx:s inbyggda). Bilderna blir ljusare och mindre mättade än de ska vara.

Mina inställningar:

Kamera (Canon 20D): sRGB
Skärm: sRGB
Lightroom: Har ingen egen inställning, men har angett sRGB för redigera i Photoshop och för exportera till jpg.

Försökt med alla olika inställningar jag kunnat hitta i ett par dagar, inte fått till det. Folk har också påpekat att mina uppladdade bilder (Flickr mm) ser bleka ut. Enkelt hantera färger i mac - snicksnack.

Fredrik

Re: problemet inte löst

fredrikolsson skrev:
Har liknande problem, och det löser inte sig med något som sagts hittills.

Efter import från kamera till lightroom, och sedan export till jpg, blir färgerna helt fel i tex programmet förhandsvisa (Osx:s inbyggda). Bilderna blir ljusare och mindre mättade än de ska vara.

Varför har du sRGB för din skärm? Där ska du ju använda en skärmprofil.

Stefan

Det ÄR färgprofilen. Färgprofil för skärmen = sRGB profile.

Om det har någon betydelse kvarstår problemet oavsett vilken profil man väljer för skärmen.

Hade du någon lösning på problemet?

fredrikolsson skrev:
Det ÄR färgprofilen. Färgprofil för skärmen = sRGB profile.
Vad jag menar är att du inte ska använda sRGB som din skärmprofil. Det är meningen att du ska göra en profil som beskriver din skärms egenskaper. Du kan använda den skärmprofil som tillverkaren skickat med (oftast dålig), göra en själv med hjälp av program som Adobe Gamma (halvbra alternativ) eller ta hjälp av ett mätverktyg, en skärmkalibrator (bästa men också det dyraste alternativet).

Läs de artiklar om färghantering som jag skrivit här på Fotosidan.

Stefan

Och då blir färgerna fel som jag beskrev. Med sRGB blir det rätt mellan lightroom och photoshop vad jag kan se, och i övrigt spelar det inte mig någon större roll vilken profil som används, de flesta är ganska snarlika och powerbookens skärm är hur som helst ingen exakt skärm, oavsett profil.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar