falke
Aktiv medlem
Jag har nyligen bytt från PC till MAC och även skiftat till delvis nya programvaror men tycker nu att jag inte riktigt får till det färgmässigt och undrar om någon har en ledtråd? Tidigare använde jag en kalibrerad LDC-skärm kopplad till pc:n och programmet Faststone för inläsning och grovsortering och sedan Photoshop CS2 hör all redigering.
Nu har jag som sagt bytt enligt nedan:
Jag kör RAW och Adobe RGB i kameran. Sedan har jag har en MacBook som jag har kalibrerat skärmen på. Inläsning gör jag i Lightroom och sedan använder jag Lightrooms inbygda koppling till Photoshop CS3 Beta. Jag tycker allt ser OK ut på skärmen i både Lightroom och Photoshop men när jag kollar på den sparade JPG-filen för webpublicering tycker jag ofta att de har tappat i stuns och mättnad.
Något grundläggande jag har missat på MAC-plattformen?
Nu har jag som sagt bytt enligt nedan:
Jag kör RAW och Adobe RGB i kameran. Sedan har jag har en MacBook som jag har kalibrerat skärmen på. Inläsning gör jag i Lightroom och sedan använder jag Lightrooms inbygda koppling till Photoshop CS3 Beta. Jag tycker allt ser OK ut på skärmen i både Lightroom och Photoshop men när jag kollar på den sparade JPG-filen för webpublicering tycker jag ofta att de har tappat i stuns och mättnad.
Något grundläggande jag har missat på MAC-plattformen?