nilag
Aktiv medlem
Mitt problem är att äfrgerna på printarna från labbetser ut som om de är alldeles för mycket brusreducerade, ser nästan handkolorerat ut. Jag använder Crimsons lab. Jag ska försöka förklara mitt arbetsflöde och vilken utrustning jag använder:
* Nikon D80 Tamron 28-75 2.8 glugg
* Macbook pro med extern Apple Cinema display 23" korrekt kalibrerad med en eye-one display 2
* Lightroom
*Photoshop CS3
Arbetsflöde:
Jag tar bilderna och använder Adobe RGB färgrymden i kameran. Ser bra ut. Bilderna är tagna i dagljus Bländare 8 Slutare:: 1/125 sekund
Importerar dem i Adobe Lightroom där jag använder färgrymden ProPhotoRGB. Justerar dem bara endast lite i exponering och färgtemperatur.
Exporterar TIFFar och behåller färgrymden ProPhotoRGB
Använder här crimsons färgprofil för att softproofa färgerna.
Använder pluginen Focalblade för att ge skärpa till bilden för tryck.
Konverterar färgprofilen till sRGB sparar ner som jpeg i högsta kvalitet 20x30 300dpi
Skicka till crimsons frontweb (den vanliga tjänsten där man kan få vita ramar kring bilderna)
Är det något jag glömt säga?
Allt ser kanon ut på skärmen men när jag får tillbaka bilderna från labbet ser de lite överfärgmättade ut, nästan lite handkolorerade.
Kan ni se nåt fl jag gör? Nåt med färgrymderna kanske?
* Nikon D80 Tamron 28-75 2.8 glugg
* Macbook pro med extern Apple Cinema display 23" korrekt kalibrerad med en eye-one display 2
* Lightroom
*Photoshop CS3
Arbetsflöde:
Jag tar bilderna och använder Adobe RGB färgrymden i kameran. Ser bra ut. Bilderna är tagna i dagljus Bländare 8 Slutare:: 1/125 sekund
Importerar dem i Adobe Lightroom där jag använder färgrymden ProPhotoRGB. Justerar dem bara endast lite i exponering och färgtemperatur.
Exporterar TIFFar och behåller färgrymden ProPhotoRGB
Använder här crimsons färgprofil för att softproofa färgerna.
Använder pluginen Focalblade för att ge skärpa till bilden för tryck.
Konverterar färgprofilen till sRGB sparar ner som jpeg i högsta kvalitet 20x30 300dpi
Skicka till crimsons frontweb (den vanliga tjänsten där man kan få vita ramar kring bilderna)
Är det något jag glömt säga?
Allt ser kanon ut på skärmen men när jag får tillbaka bilderna från labbet ser de lite överfärgmättade ut, nästan lite handkolorerade.
Kan ni se nåt fl jag gör? Nåt med färgrymderna kanske?
Senast ändrad: