Annons

problem med färger från labbet (Crimson)

Produkter
(logga in för att koppla)

nilag

Aktiv medlem
Mitt problem är att äfrgerna på printarna från labbetser ut som om de är alldeles för mycket brusreducerade, ser nästan handkolorerat ut. Jag använder Crimsons lab. Jag ska försöka förklara mitt arbetsflöde och vilken utrustning jag använder:
* Nikon D80 Tamron 28-75 2.8 glugg
* Macbook pro med extern Apple Cinema display 23" korrekt kalibrerad med en eye-one display 2
* Lightroom
*Photoshop CS3

Arbetsflöde:
Jag tar bilderna och använder Adobe RGB färgrymden i kameran. Ser bra ut. Bilderna är tagna i dagljus Bländare 8 Slutare:: 1/125 sekund

Importerar dem i Adobe Lightroom där jag använder färgrymden ProPhotoRGB. Justerar dem bara endast lite i exponering och färgtemperatur.
Exporterar TIFFar och behåller färgrymden ProPhotoRGB

Använder här crimsons färgprofil för att softproofa färgerna.

Använder pluginen Focalblade för att ge skärpa till bilden för tryck.

Konverterar färgprofilen till sRGB sparar ner som jpeg i högsta kvalitet 20x30 300dpi

Skicka till crimsons frontweb (den vanliga tjänsten där man kan få vita ramar kring bilderna)

Är det något jag glömt säga?

Allt ser kanon ut på skärmen men när jag får tillbaka bilderna från labbet ser de lite överfärgmättade ut, nästan lite handkolorerade.

Kan ni se nåt fl jag gör? Nåt med färgrymderna kanske?
 
Senast ändrad:
Är det Frontweb Express du avser med "den vanliga" (det går att få vita ramar i Frontweb Prefix också)?

I steg två i express "välj kopior" finns en knapp "fler inställningar". Välj den och sedan "ingen" i rullgardinsmenyn för "special". Då tror jag du stänger av den automatiska färgjusteringen i Crimsons process.

När du gjort dig så mycket besvär för att få en genomarbetad färghantering vill du inte att en dum maskin ska stöka runt i ditt jobb. Pröva om det blir någon skillnad. (Är lite osäker har inte använt Express själv.)
 
Det lustiga är att även vi manuell kontroll av bilder blev vissa av de beställda kopiorna utfrätta i färgerna.
Jag valde alltså manuell kontroll som alternativ i special son du sade. Det verkar också som om bilder i formatet 10x15 ser värre ut än blider i 20x30 formatet. Då samma bild från samma uppladdade fil.
Jag förstår inte riktigt hur det kan komma sig.
 
Det här var en intressant tråd. Har märkt liknande fenomen, trodde det vara mina gamla ögon och mitt trötta huvud som ibland gjorde en vurpa men min erfarenhet från Crimson har varit att mindre kopior, vanliga 10 x 15, 13 x 18 har känts lite blaskiga, inte färgstick utan snarare lite mjuka i färgtonen. 20 x 30 och däröver i regel ungefär som de ser ut på skärmen. Jobbar på samma sätt med alla bilderna, samma dator osv. Autokorrigeringen slår jag av, ibland beställt manuell granskning ibland inte, märker ingen som helst skillnad om bilderna är granskade eller inte.

Intressant om man kan dels få en bekräftelse på att det inte bara är jag som gör en tankevurpa utan att det är något skumt.
 
Om jag minns rätt så rekommenderar Crimsom ha använda Adobe RGB i hela arbets flödet.

Tycker själv att det är rätt lurigt med färger & färgprofiler och slutresultatet blir aldrig riktigt som man vill ha det.
 
En undran bara, varför skulle sRGB som ser bra ut i 100% på en bra skärm se dåligt ut i mindre format efter utskrift? Jag undrar för jag funderar själv på Crimson.
 
Jag har jobbat fram en 2 bra soft proofar emot crimson som jag är nöjd med. En för svart vit och en för färg, har en kalibrarad skärm, är äntligen nöjd med resultatet i brevlådan. Om det är någon som är sugen och prova så skicka jag gärna en action.

MVH Ralf
 
Man lägger på en soft proof för att simulera hur bilden kommer att se ut efter att den kommit på papprer.

MVH Ralf
 
Jag förstår inte heller alla konvereringar mellan färgrymder som du har i ditt flöde.
Jag jobbar med Adobe RGB hela vägen och skickar det så till Crimson. Använder deras Pro eller Prefix tjänster beroende på vad jag ska göra.
Någon gång fick jag ett kraftigt gulstick i alla småbilder, det var i den veva dom bytte papper.
 
Errko skrev:
Man lägger på en soft proof för att simulera hur bilden kommer att se ut efter att den kommit på papprer.

MVH Ralf

Konkret, hur lägger man på proofen? Jag har svensk version. Är jag rätt ute med

Redigera > Tilldela profil > Crimson.......
Visa > Tryckbarhetsvarning

Skall jag konvertera tillbaka bilden till den färgrymden som jag hade innan? På JPEG till sRGB och TIFF till Adobe?
 
Minita skrev:
Konkret, hur lägger man på proofen? Jag har svensk version. Är jag rätt ute med

Redigera > Tilldela profil > Crimson.......
Visa > Tryckbarhetsvarning

Skall jag konvertera tillbaka bilden till den färgrymden som jag hade innan? På JPEG till sRGB och TIFF till Adobe?

Du skall inte konvertera till någon färgprofil alls utan låta den vara i den du vill ha.
Jag har engelsk PS och sitter inte vid den nu, men i menyn väljer man en profil för proofing. Sedan kan man växla mellan proofing läge och normalt hur man vill utan att för den skull konvertera bilden.
 
Det bästa är att du anväder samma färgprofil rakt igenom till Labb, typ adobe. Men man måste ställa in det i alla program som man använder, Från kameran till labb, Om du använder RAW så är det ingen färgrymd från början, det till delar du i RAW programmet.

MVH Ralf
 
BugEyes skrev:
Du skall inte konvertera till någon färgprofil alls utan låta den vara i den du vill ha.
Jag har engelsk PS och sitter inte vid den nu, men i menyn väljer man en profil för proofing. Sedan kan man växla mellan proofing läge och normalt hur man vill utan att för den skull konvertera bilden.

OK. Jag är helt med dig i tankesättet men jag jag hittar inte var i menyn du menar. Jag ringde Crimson och fick (antagligen fel) besked från deras kundtjänst. Där uppgav de, att jag skall "Tilldela" en profil.
 
Errko skrev:
Det bästa är att du anväder samma färgprofil rakt igenom till Labb, typ adobe. Men man måste ställa in det i alla program som man använder, Från kameran till labb, Om du använder RAW så är det ingen färgrymd från början, det till delar du i RAW programmet.

MVH Ralf

Jodå. jag tilldelar bilderna Adobe vid framkallningen och byter till sRGB för skärmbilder. Nu när Crimson har en profil, så vill jag vara säker på hur kommande utskrifter kommer att bli, därav intresset för "Softproofing".

Tidigare har jag lämnat in till ett lokalt labb utan profil.....
 
Minita skrev:
OK. Jag är helt med dig i tankesättet men jag jag hittar inte var i menyn du menar. Jag ringde Crimson och fick (antagligen fel) besked från deras kundtjänst. Där uppgav de, att jag skall "Tilldela" en profil.

Nu är jag hemma vid PS och ser att på engelska ska du...

Gå in under menyerna view->proof setup och välja den profil du vill se bilden med.

Sedan togglar du mellan normal och proof visning med ctrl-y.

Du kan säkert översätta till Svensk photoshopvokabulär.

Du ska ALDRIG tilldela en profil, du kan konvertera till en profil om du vill byta men inte tilldela. När du tilldelar en profil så påstår du att bilden är i den profilen utan att ändra bilddata. Då lurar du sedan labbet att tro att den ligger i en profil den inte gör och det blir fel. Funktionen tilldela profil är bara för filer som av någon anledning inte innehåller information om vilken färgprofil bilden har, det gäller inte dina bilder.

Om till exempel din bild är tagen och ligger i sRGB och du tilldelar den Adobe RGB så blir färgerna fadda och trista. Om du däremot konverterar den till Adobe RGB så ändras data i bilden till att bli lik ursprungsbilden.

Jag tar mina bilder i Adobe RGB och så ligger dom hela vägen genom efterbehandlingen och till Crimson. Ibland proofar jag med en annan profil men det påverkar inte min bild.
 
Jag har hittat i de svenska menyerna och är nu med på tåget. För min del så borde det sammanfattningsvis vara enklast att bibehålla färgrymden Adobe hela resan eftersom jag ändå framkallar mina RAW bilder till den färgrymden.

Det tipset jag definitvit skall använda oftare är definitivt att slå på "Tryckbarhetsvarning" (Shift+Ctrl+Y)

En liten parantes i sammanhannget;

Efter mycket om och men, så fick jag tala med en tjej på kundservice på Crimson som mycket bestämt talade om för mig att jag skulle tilldela bilden deras profil som jag har tankat ner. Hon blev näst intill förb... när jag tvekade och frågade om hon verkligen var 100 på detta. Det lustiga var, att jag har en utskriven bild (från ett annat labb) på samma papper som Crimson använder och när jag tilldelade bilden Crimson profilen, så såg skärmbilden likadan ut som den papperskopian jag har - så i det läget tyckte jag att det styrkte hennes bestämda uppfattning.

Å denna djungel.......
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.