Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med exportering från Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Behöver hjälp med ett problem.

När jag har redigerat en bild i lightroom, exporterar den till datorn, och sedan öppnar exporten med datorns vanliga bildvisningsprogram så ser den inte alls likadan ut som den gör i lightroom. Jag trodde att detta kanske berodde på att datorns bildvisningsprogram inte stödjer förgprofilen, men jag exporterar som sRGB (vilket borde fungera) och har även testat att "print screena" skrivbordet med lightroom öppet, klistrat in i paint och sparat som JPG och öppnat likadant igen. Då ser bilden ut som i lightroom.

Vad är felet? Väldigt irriterande att all lyster försvinner, blänk mattas av, och färger blir gråaktiga.
 
Vad händer om du importerar den exporterade bilden till Lightroom? Hur ser den ut då?

Vilket operativsystem har du på datorn?
Har du kalibrerat/profilerat din skärm?
Vilket är det "vanliga" bildvisningsprogrammet på din dator?
Vilken version av Lightroom är det?
 
Många bra frågor!

Har inte prövat att importera en redan exporterad bild till lightroom, värt att testa.
Windows XP har jag.
Skärmen är kalibrerad rätt nyligen.
Det som jag tycker är det "vanliga" bildvisningsprogrammet är det som är windows "visningsprogram för bilder och fax".
Jag har lightroom 3.3

Jag kan verkligen inte alls komma på vad det kan bero på när jag har den färgrymd inställd som jag borde, och det inte krånglar på något annat sätt än när jag exporterat från lightroom.
 
När du kalibrerat/profilerat din bildskärm så visar den t ex sRGB rätt då profilen används. Jag tror inte bildvisningsprogrammet använder profiler och det blir då fel i jämförelse med LR som använder profilen. Kanske ställde du om skärmen lite hit o dit när du profilerade och det blir ju lite hipp som happ om man/programmet sen inte använder profilen, t ex brukar ju skärmen bli lätt rosa ibland.
 
Titta på bilden via ett annat program. T ex Firefox eller Chrome. Kan ju vara så att Windows egna program inte använder sig av färgprofiler alls.

Hitta den här gamla tråden om typ samma sak.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=41152

Kanske bara är så att Windows bildvisningsprogram suger.

Själv använder jag mig av FastStone för å visa bilder men troligen så funkar det med vilket annat gratis bildvisningprogram som helst.
http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm
 
Senast ändrad:
Windows bildvisare i Windows 7 och Vista stödjer skärmprofiler.

Hur det var i XP minns jag inte, men det kan mycket väl vara så att den inte är färghanterande.

Anledningen till att jag frågade om vilken version av LR du använder är att det i en tidigare version blev problem om du använde "Print to file" och valde AdobeRGB som profil. Detta är dock fixat i senare versioner och eftersom du använder "Export" bör det vara irrelevant.

Som sagt, testa att importera tillbaka den i i Lightroom igen. Om den då visas OK så är Windows-visaren som är boven i dramat.
 
Enligt duktig fotolärare började datorn använda inställningarna vid kalibreringen direkt. Vet inte hur/var jag kan kolla att det är så?
 
Jag har EXAKT samma problem som dig!

FAST med en liten skillnad och det är att min bild blir bra när jag importerar den exporterade bilden.

http://laddauppbilder.se/?pt=4131917800515
(klicka för större)

Men då är inte ditt probem EXAKT det samma! :)

Om bilden ser korrekt ut när du återimporterar den exporterade bilden så är den sannolika förklaringen att det "externa" programmet inte stöder skärmprofiler vilket är ganska normalt.

Trådskaparens problem var ju att även vid återimport så var bilden fel - det är verkligen inte normalt.
 
Windows bildvisare i Windows 7 och Vista stödjer skärmprofiler.

Hur det var i XP minns jag inte, men det kan mycket väl vara så att den inte är färghanterande.

Vad det gäller XP, så stödjer den medföljande bildvisaren inte inbäddade profiler.
Samma sak gällde tidigare även för Vista.
Även om det senare kan tänkas ha ändrats på vägen.
 
Vad det gäller XP, så stödjer den medföljande bildvisaren inte inbäddade profiler.
Samma sak gällde tidigare även för Vista.
Även om det senare kan tänkas ha ändrats på vägen.

Du har säkert rätt beträffande XP.

Vad gäller Vista så körde jag det förut och är helt säker på att bildvisaren var färghanterande. Kan ju som du säger beror på någon servicepack.
 
Du har säkert rätt beträffande XP.

Vad gäller Vista så körde jag det förut och är helt säker på att bildvisaren var färghanterande. Kan ju som du säger beror på någon servicepack.

Jag tror dig när du säger att det funkade när du körde det.
Med stor sannolikhet så har Microsoft fixat till det i efterhand.

Dock är jag säker på att det inte fanns från första början.


Vad det gäller trådskaparens problem, så misstänker jag att det är en RAW-fil från början.
Eller att orginalet importeras med en annan färgrymd än vad den exporteras i.

Vad det gäller RAW-filer i LR, så används alltid ProfotoRGB, vilket ger en större färgrymd än både sRGB och AdobeRGB.
Så när du återimporterar en fil, (som från början var RAW), och använt sRGB eller AdobeRGB vid exporten, försvinner delar av bildens ursprungliga omfång.

Samma sak gäller om orginalet är Jpeg med AdobeRGB, som sedan exporteras som sRGB.
Detta eftersom AdobeRGB har större omfång än sRGB.
 
Visst har de olika färgrymderna betydelse. För många typer av bilder så blir skillnaden i praktiken inte så stor eftersom många färger ligger inom det "gemensamma" området.

Trådskaparen - Sofia - beskriver problemet som "alls likadan". Jag tolkar det som att skillnaderna är påtagliga och oavsett motiv och inte kan hänföras till de olika färgrymderna. Detta tycker jag låter mycket märkligt.

Om jag förstår rätt har hon en bild i Lightroom som ser OK ut. Hon exporterar den och sedan importerar hon den exporterade bilden och har då två bilder som är "inte alls likadana". Det tycker jag är konstigt.

Fredriks problem är dock det "vanliga" så vitt jag förstår. Där ser bilderna olika ut i LR och ett externt program vilket är "normalt" om det externa problemet inte hanterar profilerna rätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.