Annons

Problem med EOS40d

Produkter
(logga in för att koppla)

tretjak2

Aktiv medlem
Hej.
Nån som råkat ut för "kvaddade" bilder på en EOS 40D.
Bilden talar för sig själv: http://www.ffagency.com/bild/mff.jpg

Det händer på var 20-30:e bild numera. Har testat olika objektiv och minneskort utan förbättring.

Tacksam för tips.

Köpte kameran i Thailand så jag lär knappast ha nån garanti i Sverige...
 
Jag hade samma problem förut, både med en 400D och en 40D. Sen formaterade jag om datorn och installerade om Lightroom / CS3 och har inte sett röken av det sen dess.

Om du laddar in bilderna i någon annan burk, får du fortfarande samma problem ?
Jag fick det bara i min stationära men när jag testade i den bärbara blev det ingenting. Så jag tvivlar på att det är kamerans fel.
 
Testat

Tack för svar. Verkar dock vara något annat fel. I kamerans display står det "bilden kan inte visas". Har öppnat bilden i firefox, explorer, cs3 mm. men den visas lika "illa" i alla.
 
Om man tar ut minneskortet ur kameran, sätter i det i datorn och sedan sätter tillbaka det i kameran så kan det bli så att bilderna inte går att visa i kameran igen.
Det beror på att datorn ändrar om information i bildfilen som kameran sedan inte kan läsa.
Då främst bilder i stående format.

Men jag antar att du får det meddelandet direkt efter att du tagit bilden?
 
Uppföljning

Tack för era svar. Jättebussigt att ni tar er tid.

Det är redan när bilden är tagen som felet uppstår. Det står "bilden kan inte visas" i kamerans display. När man försäker förstora den står det "bilden kan inte förstoras".
Jag har fotat alla bilder i storlek L högsta kvalitet.
För över bilder gör jag genom att ta ur minneskortet. Har alltid funkat sen jag köpte min första digitala systemkamera för 5 år sedan.

Provade olika minneskort ikväll men "lyckades" inte upprepa felet. I helgen kommer jag att plåta massor med bilder. Återkommer med en uppföljning efter det.

Until then: Ha det! :)
 
Som nån skrev så är jpeg-filen "trasig", eller rättare sagt inte helt nersparad till kortet. De bleka raderna längst ner är bildinformation som inte har hunnit komma med innan kameran ansåg att bilden var klar. För ohyggligt länge sen (säkert -97) fick man ofta problem som dina på de då rätt nya digitalkamerorna. Minnesenheterna var långsamma, och kamerornas buffertminne var lätt nojiga. Nu ska det ju inte vara så.

Får du problemet när du har fyllt kamerans buffertminne, eller är det totalt slumpmässigt?
 
Ang Canons garanti

Först av allt, nyfiken på vilka minneskort du använder?

Canon har faktiskt internatinell garanti.
Såvida ditt hus inte är grå-import (dvs importerat via tredje land till Thailand).
Då jag inte är helt 100% säker på hur det här fungerar så tycker jag att du ska ta kontakt med Svenska Canon och fråga dom om mer exakt vad som gäller. Kan ju vara värt att försöka i alla fall.

Ett annat tips, som är lite mer generellt.
Töm aldrig ett kort genom att "radera samtliga bildet", för då ökar risken för fel i filsystemet på kortet.
Utan, när ett kort ska tömmas helt, formatera det i kameran.

Ditt problem kan med säkerhet härledas till någon av följande tre orsaker:

1. Kameran skriver inte till kortet som den ska pga fel i själva huset.

2. Trasigt kort (trasigt rent fysiskt).

3. Fel på filssytemet på kortet (åtgärdas genom formatering i kameran).

Tycker att du ska börja med att testa med att formatera alla dina minneskort i kameran, och se om du kan återskapa felet i alla fall.

Om felet inte återkommer så är det med största sannolikhet "bara" filssytemet som är problemet.

Fortsätter problemet, så testa alla kort nogrant.
Återkommer det enbart på ett eller vissa av korten (inte alla) så är det stor sannolikhet att det är korten ifråga som är problemet.

Återkommer problemet på samtliga kort, ja då är det dags att kolla upp huset.
 
Re: Ang Canons garanti

danielsfrilansfoto skrev:
Töm aldrig ett kort genom att "radera samtliga bilder", för då ökar risken för fel i filsystemet på kortet.
Så gör jag alltid. Har inte orsakat något problem hittills.

Det jag ändå har sett var att vid något tillfälle var ett tömt kort lite "mindre" än vad det varit tidigare. Då testade jag att formatera, något som återvann några försvunna kilobyte.

Men några problem med bilderna har jag aldrig fått, varken på 400D eller 40D.
 
Re: Re: Ang Canons garanti

apersson850 skrev:
Så gör jag alltid. Har inte orsakat något problem hittills.

Samma här, och inga problem.

Rent tekniskt kan det sättet att tömma ställa till problem om minneskortet har nåt fel i registret, men jag har haft tur med det hittills. fast jag formaterar iofs då och då också.
 
Re: Re: Ang Canons garanti

apersson850 skrev:
Så gör jag alltid. Har inte orsakat något problem hittills.

Det jag ändå har sett var att vid något tillfälle var ett tömt kort lite "mindre" än vad det varit tidigare. Då testade jag att formatera, något som återvann några försvunna kilobyte.

Men några problem med bilderna har jag aldrig fått, varken på 400D eller 40D.
Risken är inte överdrivet stor, men bara för att det inte hänt dig, betyder det inte att det garanterat aldrig kommer att hända ;)

Självklart är det frivilligt hur ni gör :)
Tycker dock att bortsett från den något mindre risken för problem, så går det i allmänhet snabbare att formatera. (I alla fall om du har många bilder på kortet).

Själv har jag inte (ännu) råkat ut för problem med filsystemet på minneskort, men väl på hårddiskar. Inget vidare roligt att återställa viktiga filer såna gånger.
 
Kort

Fotade fotboll igår. Av 150 bilder blev två st. trasiga. Den första var en enbildstagning. Den andra var i en serie när jag körde med raw+L. JPG-filen var bra men rawfilen ser ut så här: http://www.ffagency.com/bild/gbg.jpg

Igår använde jag Sandisk ultra II 8 gig.

Formaterade kortet i kameran innan. Felsökning fortsätter :)
 
Hej Jag har haft samma bildfel som den senaste du visar här!! Jag har två teorier kring vad det kan vara:

1. Trasig/dålig/defekt minneskortsläsare i kameran

ELLER

2. Överhettning.

Anledningen till mina ovetenskapliga analys är att jag bytte minneskortsläsare i kameran pga ett akut fel, avbrutna piggar, samtidigt som den externa hårddisk som jag använde byttes.
Felet är nu borta.

MVH

Garbis
 
Uppföljning

Bytte minneskort till ett Sandisk Extreme III men problemen kvarstår. Ca 10 av 200 bilder kvaddade som jpg. Kär man raw samtidigt så blir raw-bilden riktig. Men förut har jag fått kvaddade raw-bilder också. Se tidigare inlägg. Har inte gått igenom alla rawbilder från senaste fotograferingen men konstaterar att felet oftast verkar uppträda för jpg.
 
Det är ju garanterat inte minneskortet/korten.
Därmed så måste det vara kameran.

Nu är det ju så bra att Canon har världsgaranti.
Såvida du inte köpt något som är s.k. "gråinport" så gäller garantin.

/D.
 
Daniel, gäller inte Canons världsgaranti enbart objektiven? Garanti på husen gäller väl per världsdel? Rätta mig om jag har fel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.