Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med EOS 50D...Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

l_stridsman

Medlem
Hej hej

Vet inte om jag postar på rätt ställe, moderatorn får gärna flytta i såna fall, men till saken.

Har precis "köpt" en Canon EOS 50D av en kille i sthlm (bor i gbg) via blocket och payson. När jag väl fick den så verkade den fungera som den ska, men efter ett tag så slutade bara avtryckaren att fungera. Alltså när man ställt in allt och väl ska trycka ner avtryckaren så långt att det blir en exponering så händer det inte nånting. Undrar om det finns något sätt att kanske låsa den funktionen av någon konstig anledning?

Lite dåligt förklarat men hoppas att nån förstår. Vill ju så gärna att denna ska fungera!

Tacksam för all hjälp!

MVH

Linus

Har du skärpa på motivet?
Om autofokusen inte hittar skärpa av någon anledning så går det inte att trycka av, har jag för mig.

50d

Hej,
Har du gjort någon egen programmering med CF funktionerna?
Radera /nollställ dessa.

Prova att ställ optiken i manuell fokus.
Prova att tryck av.

Vilken optik sitter på.
Du är inte utanför gränsen på optiken.
Innanför närgräns?
Alternativt om du har l optik och är i fel linsfokusområde?

Jag kan inte komma på något mera just nu.

Ge gärna mer info om vad du gör vilken lins som sitter på kameran .
Mer info lättare att hjälpa till.

Precis, ställ objektivet på manuell fokus och tryck av. Om det fungerar så är det i alla fall inte fel på själva avtryckarknappen. Dessa knappar kan annars paja eller fastna.

50 d

Hej,
Roligt att det fungerade och jag hoppas att kameran fungerar även idag.
Du kan väl meddela mig vilken av förslagen som gjorde att det fungerade igen.
Det är bra att veta för framtiden.

Skicka gärna svar direkt till mig
[email protected]

Hälsningar
Stefan

ANNONS