Annons

Problem med EOS 350D och Sigma 28-105 f/3,8-5,6 aspherical IF

Produkter
(logga in för att koppla)

hampusjanko

Ny medlem
Hej!
Har precis köpt en EOS 350D och stötte genast på problem med ett objektiv jag har sedan innan. Objektivet är lite bråkigt och autofokusen fungerar inte som den skall (den slirar) på min EOS 300 (analog).
När jag använder gluggen på digitalvarianten så låser sig kameran helt och vägrar göra någonting annat än att visa Err 99 i displayen. Läste i manualen att detta kan uppstå med andra objektiv än canons egna och att det är lätt avhjälpt genom att ta ut och stoppa i batteriet. Detta fungerar men det går inte att få objektivet att fungera. Vad göra? måste objetivet servas eller går det att på något sätt köra det med manuell fokus (förbikoppla kamerans felmeddelande)?

Tacksam för svar
Mvh Hampus

ps. var servar man bäst optiken om det kommer till det och vad brukar det kosta?
 
Hej
Jag hade samma problem med ett äldre sigmaobjektiv när jag köpt min 350D. Jag gick till en fotobutik (expert) där säljaren talade om att äldre sigmaobjektiv inte alltid är "kompatibla" med digitalkameror. Vissa av objektiven kan man uppgradera så de funkar med digitalkameror, men är det för gammalt går det ej. Så mitt tips är att lämna in objektivet och kolla om det går att göra ngt åt det. Mitt objektiv var för gammalt och gick inte att uppgradera.... Känner mig rätt nöjd ändå för säljaren på expert ordnade till ett riktigt bra pris på ett nytt sigmaobjektiv som fungerar jättebra!


MVH Romana
 
samma sak hände mig....

kom i kontakt med Roy på Zieger (tror jag) som uppdaterade objektivet och sen dess har det funka perfekt.
 
Hade samma problem med ett Sigma 28-105 och ett 70-300. Dock inga problem på en 20D konstigt nog (UTAN uppdatering)

/Micke
 
Har 2 Sigma objektiv 28- 80mm och 100-300.
Båda vägrade fungera till min 350D men har fungerat perfekt sedan min fotohandlare på Expert sånde dem till Linköping gratis för konvertering. Det är värt att göra ett försök.
 
Problemet är löst!

Tack för tipsen! Jag ringde Zieger teknik AB i Linköping och de uppdaterade båda mina sigmaobjektiv helt gratis (jag pröjsade bara frakten dit). Suverän service!

Tack ännu en gång för lösningen på mitt problem

MVH
Hampus Janko
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.