ANNONS
Annons

Problem med en fokuspunkt? 20D + tamron 28-75

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en fråga om fokuspunkter och fokusering: Jag har testat att använda de 9 olika fokupunkterna på min 20D med Tamron 28-75 på olika motiv och har märkt att punkten som ligger längst till vänster i sökaren tenderar att ha mycket svårare att hitta fokus på samma motiv som de andra punkterna nästan alltid fixar direkt. Den vänstra punkten "rusar" då mycket oftare medan de andra nästan alltid får fokus omedelbart.

Vad kan detta bero på? Är det ett problem hos kameran eller hos objektivet tamron 28-75? Eller något helt annat? För tillfället har jag inget annat objektiv jag kan prova med.

Tacksam för svar!

/Gustav

Du är säker på att det inte är likadant med den punkten längt till höger också? Jag har märkt det att de yttersta punkterna kan vara lite svårare ibland, då det rör sig så mycket mer i dessa punkter när den fokuserar än i de mer centralt.

Detta jag nämner borde ju vara ganska genomgående, oavsett objektiv och kamera isf antar jag dock.

Jag tror att jag är säker...jag sitter precis nu och provfokuserar på en skål frukt i lampsken...med punkten längst till vänster rusar den nästan hela tiden när jag fokuserar på olika frukter...men den till höger fick jag den bara att rusa en gång...

skumt..

Jag har en gammal D30 med samma problem fast för den mittersta fokuspunkten. Skulle vara väldigt intresserad av att veta vad som kan vara fel och vad det kan kosta att laga. (Det gäller alla objektiv och ljussituationer.)

Jag tror att jag vet vad det är, rättare sagt hur man fixar det. En av mina kameror (20D) hade oerhört svårt att fokusera på ett antal fokuspunkter, jag lämnade in kameran till Canon och de bytte en del som går under beteckningen "mirrorbox". För mig gick det på garantin, vet inte hur mycket det skulle kostat annars.

Hör med närmaste serviceställe, det är mitt råd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar