Annons

Problem med en Canon AE-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Neree

Avslutat medlemskap
Hej!

För några månader sedan köpte jag en äldre Canon AE-1 på tradera för en relativt billig penning. Köpet fungerade bra och kameran är i rätt bra skick.

Nu är det så att jag för ett tag sedan knäppte upp en rulle med kameran och skickade iväg denna för framkallning hos extrafilm, till min förvåning fick jag istället för foton ett brev om att inga foton kunde framkallas och att filmen antingen var skadad eller att denna inte hade hakat i frammatningsmekanismen på kameran.

Konstiga saker händer ibland så jag knäppte upp en rulle till och försäkrade mig om att denna verkligen satt fast i frammatningsmekanismen och rullade på ok. Skickade iväg denna film och...Samma resultat!

Vid de två fototillfällena använde jag olika objektiv så det verkar inte vara bländaren som det är fel på. Bländarna på bägge objektiv verkar även fungera ok när jag visuellt inspekterar dessa genom att trycka av kameran i B läge.

Även slutaren verkar av vad jag visuellt kan uppskatta fungera ok. Om något så borde jag i alla fall ha fått felexponerade bilder istället för ingenting alls.

Jag har även försökt kontrollera om kameran släpper in ljus genom att ta av objektivet, trycka av kameran i B läge och i ett mörkt rum hålla upp kameran mot ljuset av en vit datorskärm och inte en strimla ljus verkat slippra igenom.

Är det någon som har någon som helst aning om vad som kan vara fel med kameran. Jag vill ju inte gärna skicka iväg en relativt billig kamera till reparation innan jag har uttömt andra alternativ.

Är det någon som vet vilket ställe som är bäst på äldre canon kameror i Umeå? Jag kanske kan få någon klarhet i saken med varför kameran inte fungerar om låter någon mer erfaren fotograf titta på den.

Jag tänkte också på att batteriet i min kamera inte var helt nyladdat när jag fick den, kan detta ha ställt till med problem? Mitt resonemang hittils har varit att batteriet måste ha varit tillräckligt starkt för att driva kameran korrekt då AE-1 inte fungerar alls utan tillräcklig batterikraft, eller?

Ta en rulle och ladda den i kameran och kolla med öppet bakstycke att filmen dras med runt upptagningsspolen. Den kostnaden är låg i förhållande till en rep. Att slutaren funkar så där kan du ju prova genom att titta på slutaren när du inte har film i kameran.
När du drar tillbaka filmen borde du ju känna när när den släpper från upptagningsspolen, har du kollat att du känt det?

Jag har haft ett par stycken AE-1:eek:r och körde dessa under många år utan nåt krångel alls, dom är mycket tillförlitliga. Är det en AE-1 eller AE-1 program?

janne ö skrev:
Ta en rulle och ladda den i kameran och kolla med öppet bakstycke att filmen dras med runt upptagningsspolen. Den kostnaden är låg i förhållande till en rep. Att slutaren funkar så där kan du ju prova genom att titta på slutaren när du inte har film i kameran.
När du drar tillbaka filmen borde du ju känna när när den släpper från upptagningsspolen, har du kollat att du känt det?

Jag har haft ett par stycken AE-1:eek:r och körde dessa under många år utan nåt krångel alls, dom är mycket tillförlitliga. Är det en AE-1 eller AE-1 program?

Tack för dina åsikter Jan. Att filmen verkligen rullades upp på upptagningsspolen kontrollerade jag när jag satte in den andra filmen, dessutom kände jag, precis som du påpekar, hur filmen släppte när jag spolade tillbaka denna.

Det är en AE-1, en kamera som jag har läst mycket bra om, det var därför jag köpte den i första hand (Och att jag har ett fl-objektiv från en annan kamera). Den andra rullen film fotades med detta objektiv, den första med ett FD.

Har du fått klart för dig ännu om vad som är fel?

Om inte, har du kollat upp att slutaren verkligen fungerar? Öppna bakstycket och kolla hur det ser ut när du trycker av kameran. Ta av objektivet så du ser ordentligt. Kör testen på samtliga tider. Kolla samtidigt upp med bakstycket fortfarande öppet att objektivet bländar ner. Kolla så att det bländar ner fullt när du har 22 inställt.
Det finns en nedbländningsknapp prova den med.

Sätt i en film och prova att den fastnar på upptagningsspolen och att den fortsätter att spolas upp i hela sin längd. Filmen är ca 160 cm lång och tänderna får inte va slitna på upptagningsspolen, är dom det dras inte filmen med mot slutet.

Tryckplattan på bakstycket fungerar det?
Ditt FL objektiv måste du blända ner manuellt annars så händer inget på det. Det finns även ett stift som sitter i objektivfattningen på kameran, ungefär kl 8 framifrån sett, det stiftet talar om för kameran vilken största bländare det påsatta objektivet har. Men FL objektiv måste du ha nedbländningsknappen intryckt.

Oavsett om objektivet bländar ner eller inte så måste du få någon svärtning på filmen. Öppnar slutaren så blir det så. Har du kollat upp hur filmen ser ut , den som du fått framkallad? Finns där inget spår av svärta?

janne ö skrev:
Har du fått klart för dig ännu om vad som är fel?

Om inte, har du kollat upp att slutaren verkligen fungerar? Öppna bakstycket och kolla hur det ser ut när du trycker av kameran. Ta av objektivet så du ser ordentligt. Kör testen på samtliga tider. Kolla samtidigt upp med bakstycket fortfarande öppet att objektivet bländar ner. Kolla så att det bländar ner fullt när du har 22 inställt.
Det finns en nedbländningsknapp prova den med.

Sätt i en film och prova att den fastnar på upptagningsspolen och att den fortsätter att spolas upp i hela sin längd. Filmen är ca 160 cm lång och tänderna får inte va slitna på upptagningsspolen, är dom det dras inte filmen med mot slutet.

Tryckplattan på bakstycket fungerar det?
Ditt FL objektiv måste du blända ner manuellt annars så händer inget på det. Det finns även ett stift som sitter i objektivfattningen på kameran, ungefär kl 8 framifrån sett, det stiftet talar om för kameran vilken största bländare det påsatta objektivet har. Men FL objektiv måste du ha nedbländningsknappen intryckt.

Oavsett om objektivet bländar ner eller inte så måste du få någon svärtning på filmen. Öppnar slutaren så blir det så. Har du kollat upp hur filmen ser ut , den som du fått framkallad? Finns där inget spår av svärta?

Tack igen för dina åsikter Jan!

Jag har provat att köra slutaren på alla tider och det verkar inte vara några problem där. Även bländaren verkar blända ner korrekt.

Angånde tryckplattan på bakstycket så vet jag inte riktigt vad du menar, är det den svarta plattan som sitter på insidan av bakstycket?

Jag provade även att rulla upp en hel film med bakstycket öppet och denna rullades upp och tillbaka utan problem.

Jag kan dock inte kontrollera bilderna eller negativen från de tidigare framkallningarna då "extrafilm" endast sände mig ett brev med information om att filmen ej gick att framkalla, förmodligen på grund av att jag hade sänt in en tom film eller att denna var skadad.

Jag ska knäppa upp en ny rulle så fort jag hinner och lämna denna till framkallning till något mindre ställe här i Umeå så att jag kan inspektera negativen och kanske få någon mer klarhet i saken.

Byt till en lokal fotofirma

Gå till en fotofirma där du bor som kan hjälpa dig med framkallningen där får du i allafall negativen om du frågar efter dem. det är det första. Det kan ju vara så att du har svärtning på filmen men det är inte tillräkligt för att få fram en bild men det kan säga om du behöver sända din kamera till service.

Det råkar inte vara så att du har råkat trycka in knappen som man skall hålla in när man vevar tillbaka filmen ( undersidan på höger sida) o tagit bild på bild på samma ruta? när jag använde AE-1 så hade jag problem med detta ibland tills jag började med att täcka över knappen med tejp.

Kanske långsökt - labbet borde skickat tebaks dubbelexponerade bilder och det e nog inte så troligt att alla bilder är sådana.

Förresten, batteriet måste funka för att slutaren skall utlösas.

Jag tror inte det är värt att reparera kameran borde kosta typ tusenlappen oavsett vad de gör, och det borde inte vara något större problem att hitta en riktigt fräsch AE-1 för det priset.

Inspektera neg. e nog en bra idé.

/Tomas

Tryckplattan är den svarta plåtbit som sitter på bakstycket. Den skall fjädra lätt och håller filmen mot slutaren.

Har du möjlighet att framkalla svartvit film själv? Om inte kanske nån kompis kan framkalla en sv film och köp då en svartvit film. Ställ in ASA talet på rätt värde och kör igenom en film.

Ställ upp kameran och mät ljuset mot ett föremål. Gör det här på dagen för du ska inte använda någon blixt. Mät ljuset och skriv upp dessa värden. Ex 1/125 del och bl 5,6. ta sen bilder med större bländare till mindre med 1/125 del. Ändra sen slutartiden till ex 1/60 del och bl 8. sen 1/ 30 och bl 11. Dessa ändringar ger samma ljusmängd och svartningen på filmen ska vara nästan lika som det värde du mätte upp. Kör igen filmen på olika tider och olika bländare så kan du efter framkallning kanske se vad som händer vid varje förändring. Men skriv upp vad du gör för ändringar så du vet sen.

Att studera negativ ger nästan allt efter som du säger att kameran fungerar mekansikt rätt. Köp ett nytt batteri och sätt i med. Det finns att köpa på Biltema till en låg kostnad till din kamera. 15 kr högst.

janne ö skrev:
Tryckplattan är den svarta plåtbit som sitter på bakstycket. Den skall fjädra lätt och håller filmen mot slutaren.

Har du möjlighet att framkalla svartvit film själv? Om inte kanske nån kompis kan framkalla en sv film och köp då en svartvit film. Ställ in ASA talet på rätt värde och kör igenom en film.

Ställ upp kameran och mät ljuset mot ett föremål. Gör det här på dagen för du ska inte använda någon blixt. Mät ljuset och skriv upp dessa värden. Ex 1/125 del och bl 5,6. ta sen bilder med större bländare till mindre med 1/125 del. Ändra sen slutartiden till ex 1/60 del och bl 8. sen 1/ 30 och bl 11. Dessa ändringar ger samma ljusmängd och svartningen på filmen ska vara nästan lika som det värde du mätte upp. Kör igen filmen på olika tider och olika bländare så kan du efter framkallning kanske se vad som händer vid varje förändring. Men skriv upp vad du gör för ändringar så du vet sen.

Att studera negativ ger nästan allt efter som du säger att kameran fungerar mekansikt rätt. Köp ett nytt batteri och sätt i med. Det finns att köpa på Biltema till en låg kostnad till din kamera. 15 kr högst.

Ok, varit lite upptagen på sista tiden men nu har jag köpt ett nytt batteri (för 120 kr på expert... ska det kosta sp mycket?!?) och köpt en 24 bilders rulle som jag ska knäppa upp imorgon. Mannen på expert sa att jag kunde komma in och framkalla fotona imorgon så kan han ta sig en titt på kameran samtidigt. Hoppas jag får lite klarhet i det hela... annars ställer jag undan huset och köper ett nytt AE-1 eller A-1 hus och har denna som prydnad eller nåt.

Trist. Förvissa dig om att återspolningsveven snurrar när du fram filmen mellan rutorna och testa olika bländare och tider. Om inte slutaren är slut SKA det bli åtminstone något på bilderna.
Blir filmen helt svart har du ljusläckage...

Exakt felet du beskriver drabbade en mina elever på en fotokurs, då han använde kombinationen AE-1 och FL 50mm f/1,8. Problemet upphörde då han bytte till en annan glugg, jag minns dock inte vilken.

I bruksanvisningen till AE-1 Program finns en lista över "Lenses which cannot be used with the AE-1 PROGRAM's meter for mechanical reasons", där räknas bl a FL 50mm/1,8 upp (dock inte alla FL-objektiv). Utan att tänkt alltför mycket på varför det är så tycker jag att Jan Östergrens förklaring om bländarmekanikens överföring till huset låter mycket rimlig.

Nu verkar det ju som att du har problemet med mer än FL 50/1,8-gluggen, och är det så har jag verkligen ingen förklaring...

ohnner skrev:
Exakt felet du beskriver drabbade en mina elever på en fotokurs, då han använde kombinationen AE-1 och FL 50mm f/1,8. Problemet upphörde då han bytte till en annan glugg, jag minns dock inte vilken.

I bruksanvisningen till AE-1 Program finns en lista över "Lenses which cannot be used with the AE-1 PROGRAM's meter for mechanical reasons", där räknas bl a FL 50mm/1,8 upp (dock inte alla FL-objektiv). Utan att tänkt alltför mycket på varför det är så tycker jag att Jan Östergrens förklaring om bländarmekanikens överföring till huset låter mycket rimlig.

Nu verkar det ju som att du har problemet med mer än FL 50/1,8-gluggen, och är det så har jag verkligen ingen förklaring...

Gäller detta även AE-1 (ej program) för det är ju en sådan jag använder. Sen har jag ju provat med både en FD och FL (båda 50mm) glugg med samma resultat.

Det ska bli intressant att se vad man får se på negativen imorgon. Ska in till expert och göra en 1h framkallning.

Fallet jag stött på var med en AE-1 (ej Program), det jag hittat i bruksanvisning är för AE-1 Program. Om jag inte minns helt tokigt så är modellerna helt lika i det här avseendet. Hade du bara haft problem med FL-gluggen hade jag varit övertygad om att detta var förklaringen, men blir det likadant med FD-gluggen så är det mer än lovligt mystiskt...

Så var det dags för den (smått)spännande upplösningen på denna tråd på fotosidans forum.

Jag skrev tidigare att slutaren verkade fungera bra, detta baserade jag på observationer av slutarmekanismen med öppet bakstycke på kameran.

Idag framkallade jag en film på expert som precis som de förra var helt blank... ingen felexponering eller svärtning. Expertkillen kom då på den smarta ideen att hålla upp kameran med öppet bakstycke mot en starkare ljuskälla och det visade sig att ridån, även om den ser rör sig, inte öppnas ordentligt på någon hastighet över 1/30s. För dyrt att laga på en kamera som går på tusenlappen på begagnatmarknaden.

Tack för all hjälp i alla fall.

Batterier till Canons A serie kan du köpa på Biltema. Kostar kring 15 kr. Sen jag upptäckte att dom har det så köper jag alltid där. Till det priset så har man råd att ha batterier i reserv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar