Annons

Problem med EF 70-200 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

tevensso

Medlem
Jag har precis fått hem mitt EF 70-200 IS USM och är inte imponerad. Nåt verkar vara fel... Jag har en 40D kopplad till objektivet och när jag testskjuter på 200 mm så får jag suddiga bilder med "glorior" runt objekten. Nån som vet vad detta beror på? Går det att fixa?? Är det verkstad som gäller? Jag har inte testat att slå av ISen, men å andra sidan ska det ju definitivt inte behövas?
 
Vad har du haft för tider och bländare?

Vad händer om du slår av IS och använder stöd/stativ?

mvh
Anders
 
Bild 1 f4.0 1/400
Bild 2 f8.0 1/100
Bild 3 f4.0 1/200

Jag testade utan IS, men såg ingen större skillnad. Ska testa det igen. Jag har inte hunnit kolla med stativ.
 
Tycker det ser ut som skakningsoskärpa. På väjningspliktsskylten ser man att det är utsmetat åt höger i bild, men inte åt något annat håll.

Även med snabba tider går det ju att få oskärpa.

Sen tycker jag personligen att man ska undvika IS då det inte krävs, för det är en sak som kan göra mer skada än nytta vid snabba tider (personlig åsikt och teori).
 
Nu har jag inte manualen här men om jag minns rätt så används väl inte IS:en vid kortare slutartider.

Jag tycker att de valda tiderna borde ge skarpa resultat och dina exempel ser ju lite luddiga ut. Om det beror på handhavande fel eller felaktig hårdvara är svårt att säga.
 
Jag ska lusläsa manualen igen. Linsen surrar i alla fall, plus att man får den där lite lätta magsjukekänslan när man tittar i sökaren. Irriterande som fan är det.
 
tevensso skrev:
Jag ska lusläsa manualen igen. Linsen surrar i alla fall, plus att man får den där lite lätta magsjukekänslan när man tittar i sökaren. Irriterande som fan är det.

Magsjukekänsla? Jag tycker det är tvärtom, när man aktiverar IS så lugnar allt ner sig och världen slutar snurra - ungefär som fredagsdrinken! :)

Kanske är något galet med din glugg.

Mvh
Anders
 
IS fungerar oavsett vilken tid du fotograferar med. Såvitt jag vet skickar inte kameran ut någon slutartid till objektivet, utan bara önskat bländarvärde.

Det finns dessutom inte alls någon anledning att slå av IS bara för att man har en kort slutartid. Däremot tvärtom. Om man har en lång tid (i sekundklassen) och kameran på stativ kan IS "krypa omkring" under exponeringen. Då är det bättre att stänga av. Men EF 70-200 mm f/4L IS USM ska själv känna av om den sitter still, och då sluta fungera självmant. Fast den slutar förstås inte surra för det, då det är just gyrona den använder för att kunna konstatera att den sitter på stativet.
 
apersson850 skrev:
IS fungerar oavsett vilken tid du fotograferar med. Såvitt jag vet skickar inte kameran ut någon slutartid till objektivet, utan bara önskat bländarvärde.

Det finns dessutom inte alls någon anledning att slå av IS bara för att man har en kort slutartid. Däremot tvärtom. Om man har en lång tid (i sekundklassen) och kameran på stativ kan IS "krypa omkring" under exponeringen. Då är det bättre att stänga av. Men EF 70-200 mm f/4L IS USM ska själv känna av om den sitter still, och då sluta fungera självmant. Fast den slutar förstås inte surra för det, då det är just gyrona den använder för att kunna konstatera att den sitter på stativet.

Stämmer det du säger. Jag menar dock att om man har IS påslaget har man ytterligare en rörlig del som, under vissa omständigheter, kan trassla. Endast en teori som sagt.
 
apersson850 skrev:
IS fungerar oavsett vilken tid du fotograferar med. Såvitt jag vet skickar inte kameran ut någon slutartid till objektivet, utan bara önskat bländarvärde.

Du har rätt, jag mindes fel, läste igenom manualen nu.

Det som står är att man skall slå av IS om man använder Bulb. Det står också att man bör slå av IS om man använder stativ - för att spara batteri.

Man bör alltså lugnt kunna ha det på i princip jämnt.

Anders
 
bullen_ skrev:
Stämmer det du säger. Jag menar dock att om man har IS påslaget har man ytterligare en rörlig del som, under vissa omständigheter, kan trassla. Endast en teori som sagt.
Intressant teori. Fast om man extrapolerar den lite så får du sluta fotografera, så har du ännu mindre som kan trassla.

Tror jag låter IS vara på, jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.