Annons

problem med dubbla skärmar

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!

Har investerat i att köra med dubbla skärmar för ett tag sedan!

men jag har problem vid uppstarten av datorn, den ena skärmen visar bara en massa färgade ränder, vanligen försvinner problemet efter lite knapptryckningar på musen, men det börjar bli värre (och väldigt irriterande)

är det någon som vet varför det sker?
Den ena skärmen är en 19", den andra är 22"
båda är insatta med DVI kablar i ett grafik kort som stöder två skärmar.
 
Kolla så att allt kablage sitter riktigt, annars verkar det vara grafikkortet som håller på att ge sig, för att utesluta skärmarna kan du kanske testa dem i en annan dator.
 
kollat och bytt ut kablarna, och testat i andra datorer (dock inte samtidigt)

skulle va surt om kortet börjar ge sig, det är bara två år gammalt och var ett av nvidias värstingar på sin tid
 
Är det win vista vi pratar här?

Har du kollat alla drivisar och sånt så att det är "up-to-date", testat med nån linux live-cd eller nått om du får samma problem?

Testa kortet i en annan burk.

Testat skärmen på en annan burk? Kan det vara skärmen? När skärmarna ger sig kan det lätt vara så att dom visar lite konstigheter innan dom "blir varma".
 
win vista 32 (ska inom kort byta upp mig till 64)

det är alltid skärmen på den ena kopplingen till datorn som strular, så misstänker väl tyvärr att det har med kortet/windows att göra.

däremot så innan windows startar så ser jag allt perfekt på båda skärmarna, först vid inloggningen som det bråkar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.