Annons

problem med dator-minne

Produkter
(logga in för att koppla)

Rocky

Aktiv medlem
hej

jag köpte lite minne till datorn idag.

Hade tidigare 64mb+128mb = 192mb och köpte
ett 256mb som då ska bli 448mb totalt.

Men av någon anledning får jag bara 320mb. datorn
läser alltså inte 128:an. jag har testat med att
byta platser men det fungerar inte ändå.

Datorn är en 750Mhz PIII.
Minnena är PC100.

Finns det någon som är bra på detta?

mvh
thomas

Är ingen hejare på datorer men min egen Dell kan bara ha 384 mb (128+256) tex..har du testat de ??
mvh/Gunte..

Nej jag är absolut inte bra på detta men vet att inte alla datorer kan ta åt sig minne trots att man lägger in det. Vad det hänger på har jag dock inte den blekaste aning om.

jag har testat alla kombinationer och i alla är det 128:an som inte läses.En PIII bör väl klara mer än 320mb.

thomas

Har du pc100 på alla 3 minnena? du skall inte blanda tex pc100 och pc133 minnen.
Sen brukar det vara så att man inte kan blanda för många olika minnes storlekar (du har 3 nu men bara 2 fungerar) utan man får byta ut en av dom och bara ha 2 tex.
Kolla på ditt moderkort vad det heter och gå in på tillverkarens hemsida, ladda där ner manualen. I den står allt du behöver veta =)

moose skrev:
Har du pc100 på alla 3 minnena? du skall inte blanda tex pc100 och pc133 minnen.
Sen brukar det vara så att man inte kan blanda för många olika minnes storlekar (du har 3 nu men bara 2 fungerar) utan man får byta ut en av dom och bara ha 2 tex.
Kolla på ditt moderkort vad det heter och gå in på tillverkarens hemsida, ladda där ner manualen. I den står allt du behöver veta =)

det är pc100 på 128 och 256.

thomas

Enkelt ju.. Moderkortet stöder inte mer minne än så..
Ett sätt är att uppdatera BIOS och se om det hjälper annars är det bara att stå ut.
Att det är en PIII kvittar.. det hänger såfall på moderkortet.

P3 slot 1? fcpga? har ju 133 buss.
Varför har du pc 100 minnen?
Kolla i bios så att du kör i halvfart 100 buss.
Celleron fcpga har 100buss men inte P3.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar