Annons

Problem med D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Sgt.Pantsless

Ny medlem
Hej på er

Har fått ett problem med min D300 (inköpt i Februari 2008). Har en 18-135 kit-glugg och en 70-300. Med kit-gluggen händer följande ganska ofta:
- tar en bild där allt verkar funka och kollar sedan på LCDn och då är det bara svart. (ja, jag har tagit av linsskyddet hahah)
- Autofokusen vägrar funka ibland. Den varker söker eller ändrar något.
- om jag byter från spotfokus till 51 punkter och tillbaka, lyder inte kameran utan behåller/byter av sig självt.

Jag brukar lösa det genom att ta bort gluggen och sätta dit den igen, så funkar allt som det ska igen. Ett tag. Av en händelse så skruvade jag bara på gluggen när den satt kvar, den gick att rubba någon mm och det löste oxå problemet.

Nu är ju frågan om det är något fel på huset eller gluggen? Att hålla på att att ta av/på gluggen hela tiden känns som en nödlösning.
Någon som haft liknande problem? Eller är det bara att lämna in den för en overhaul?

MVH

Daniel
 
Prova att göra ren kontaktytorna på objektivet med typ, Isopropanol eller något annan stark fettlösande sprit, funkar inte det så tycker jag du skall lämna in objektivet.

/kent
 
Firmware

När du kollat upp kontaktytorna och rengjort dem, kan du kolla firmwaret i kameran också. Nikon har gjort lite uppdatering på AF-sidan i den i den sista uppdateringen 1.10. Kolla nikons hemsida under supportcenter>support och downloads. De finns där att ladda ner och installera via minneskortet till kameran.
(Bra i vilket fall att ha det senaste FW i kameran).
 
Jag hade exakt samma problem några få gånger med D200. Jag tog ur batteriet och satte i det igen sen efter det har den fungerat felfritt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.