Annons

Problem med CF-kort D70

Produkter
(logga in för att koppla)

StiffenStorm

Aktiv medlem
Hej!

Har sedan några år tillbaka haft min D70 och den har fungerat bra, tills i början av sommaren då den plötsligt börjat strula.

Ibland när jag slår på kameran så vägrar den starta upp och det står bara CHA i displayen. Om jag försöker komma åt någon bild på flashkortet så vill jag minnas att kameran meddelar att kortet inte är formaterat.

Finns två vägar ut ur detta. Det enklaste är att stänga av kameran och ta ur och sätta tillbaka flashkortet. Brukar hjälpa.

Men ibland så får man ta till stora släggan och ta ut batteriet och sätta tillbaka det igen.

Har testat med flera olika flashkort, och det är likadant med dem. Har provat att formatera om kortet både externt (PC och kortläsare) och internt (kameran). Ingen skillnad. Har kört diagnostik på korsten och det går inte att hitta några fel på dem.

Kameran har inte blivit utsatt vår något ovanligt, har inte meckat med mjukvara. Problemet uppstod bara.

Någon som haft något liknande problem och kan ha en idé om vad det kan bero på?
 
Haraldus skrev:
Kanske har du proppat i och ur korten så att kamerans stift skadats.

Kolla även här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1025136#post1025136
/Harald

Om ett stift böjt sig eller gått av borde det ju aldrig fungera. Använder en del CF-kort på jobbet och har haft sådana problem. Men de gångerna man haft sönder ett stift så har kortet aldrig fungerat.

Men det är ju inte otänkbart att det är fråga om något kontaktfel. Är detta fallet får man ju överväga att skrota kameran. Fast jag hade inte tänkt köpa en ny riktigt än.

Eländes elände!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.