Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Canon EOS 1000D!

Produkter
(logga in för att koppla)

christine91

Medlem
Hej! Jag har ett väldigt jobbigt problem (eller flera?) med min kamera. Jag fick den i april och den började trassla lite redan i somras. För det första är det ibland svårt att ta spontanfoton, då det ibland kommer upp ordet "busy" i orange på skärmen. Detta är inte det värsta felet, jag kan stå ut med det. Men varför blir det så?

Det värsta felet är när jag ska lägga in bilder i datorn. När jag ska överföra bilder från kortet till en mapp på datorn, så stannar allting upp. Det laddar inte. Jag tar ut kortet, sätter i kameran och kollar igenom bilderna. Då stannar kameran upp och lampan vid minneskortet lyser rött innan bilden visas som liten och med texten "kan inte visa bilden" över.
EN enda bild som sabbar allting, ibland är det flera bilder. Och naturligtvis är det ofta bilder jag blivit riktigt nöjd med, som jag måste ta bort för att de gör så allt stannar!
En gång när jag var på semester i somras så fotade jag en hel dag på slott och allt möjligt. I slutet av dagen skulle jag kolla bilderna, alla spårlöst borta! Kortet var tomt. Några timmar senare kollade jag igen, då fanns de där!

Snälla hjälp mig att få bort detta spökande i kameran/kortet!
Mvh Christine
 

Bilagor

  • DSC01619.jpg
    DSC01619.jpg
    12.2 KB · Visningar: 1,936
1. Busy kan det bli om kamerans buffertminne är fullt. Då dröjer det tills dess kameran skrivit ner bilderna till kortet. Ex vis om du tar ett antal större bilder i snabb följd så blir det fullt i minnet.

2. Har du provat att läsa ner bilderna via en kortläsare? Det kan vara fel på kortet.

Hej! Jag har ett väldigt jobbigt problem (eller flera?) med min kamera. Jag fick den i april och den började trassla lite redan i somras. För det första är det ibland svårt att ta spontanfoton, då det ibland kommer upp ordet "busy" i orange på skärmen. Detta är inte det värsta felet, jag kan stå ut med det. Men varför blir det så?

Det värsta felet är när jag ska lägga in bilder i datorn. När jag ska överföra bilder från kortet till en mapp på datorn, så stannar allting upp. Det laddar inte. Jag tar ut kortet, sätter i kameran och kollar igenom bilderna. Då stannar kameran upp och lampan vid minneskortet lyser rött innan bilden visas som liten och med texten "kan inte visa bilden" över.
EN enda bild som sabbar allting, ibland är det flera bilder. Och naturligtvis är det ofta bilder jag blivit riktigt nöjd med, som jag måste ta bort för att de gör så allt stannar!
En gång när jag var på semester i somras så fotade jag en hel dag på slott och allt möjligt. I slutet av dagen skulle jag kolla bilderna, alla spårlöst borta! Kortet var tomt. Några timmar senare kollade jag igen, då fanns de där!

Snälla hjälp mig att få bort detta spökande i kameran/kortet!
Mvh Christine
 
Har du kanske tummat lite på kontakterna på minneskortet ?
Prova att göra ren kontakterna på minneskortet.

/MRHAL
 
Okej, jag ska försöka mig på att uppdatera detdär och se vad som händer :)

Men vad är det som gör de värre problemen med att bild orsakar att allt stannar och att de inte kan visas osv? Är ju det som är mest sorgligt, när man tagit bra bilder och tvingas ta bort dem.

Jag har inte testat kortläsare, eller jag har ju iofs en sorts kortläsare inbyggd i min bärbara dator som jag använder när jag överför bilderna. Vet inte om det är samma grej riktigt? hehe

Men jag tror nästan det är något fel på minneskortet, för det visas felmeddelanden rätt ofta (kan inte visa bilden). Sedan glömde jag säga att på kortet ligger en fil (föredetta bild jag försökte rädda), den går inte att öppna eller ta bort. Den bara är där. Ska man formatera om kortet tro?
Vad tror ni att det är för fel?
 
Men jag tror nästan det är något fel på minneskortet, för det visas felmeddelanden rätt ofta (kan inte visa bilden). Sedan glömde jag säga att på kortet ligger en fil (föredetta bild jag försökte rädda), den går inte att öppna eller ta bort. Den bara är där. Ska man formatera om kortet tro?
Vad tror ni att det är för fel?

Ja, du skall formatera om kortet, men du skall använda din kamera när du formaterar inte datorn. Jag formaterar alltid om mina minneskort i kameran efter att jag laddat över bilderna till min dator (plus till en extern hårdisk) innan jag lagrar nya bilder på kortet.

Mvh Roine W
 
Okej, jag trodde man bara skulle formatera om kortet om det var något fel, men då vet jag att det är något som man kanske bör göra oftare! Får hoppas att det är där felet ligger.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.