Annons

Problem med Canon 20D och Sigmaobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Springbank

Medlem
Hej,

Har precis införskaffat en Canon 20D och trodde i min enfald att jag kunde använda mina Sigmagluggar med EF-fattning.
Kameran visar Error 99 och jag har kontaktat Canon för att få någon typ av förklaring.

Svaret jag fick var:
Felmeddelandet Err 99 uppstår vid kompatibilitetsproblem mellan objektiv och kamerahus. Detta uppstår oftast när man kombinerar Canon kamerahus med icke-Canon objektiv. Vi kan inte garantera full kompatibilitet med icke-Canon objektiv. Vi vet att vissa Sigma-objektiv haft problem med kompatibiliteten.

Är det någon som kan ge förslag på om det går att göra någonting?

Tack på förhand,
 
Jag hade samma problem... Det går tydligen att åtgära om man skickar in objektiven. Jag gjorde aldrig det pga att min objektiv var gamla och det var inte värt att fixa dem...
 
Låter som om det där problemet varierar... Jag hade samma problem med båda mina äldre Sigma-objektiv med en 300D men med min 20D är problemen som bortblåsta. När jag ringde till Sigma i samband med 300D'n så sa dom att bara det ena skulle kunna gå att fixa så det gick med kameran men nu fungerar båda med 20D utan något "fix" alls.

Tipset är nog att ringa Sigma
 
Sigmaproblem

Förstår inte varför man använder PIRATobjektiv (och speciellt inte Sigma) till kända märkeskameror.
Hittade för ett par år sedan en hemsida som, sida upp och sida ner, handlade om Sigmaobjektiv och problem. Nästan lite hata Sigma.
Hittar den inte nu men kolla:http://www.sportsshooter.com/message_display.html?tid=13708

Undvik problem, undvik pirat. Enda piraten i min fotoväska är en Kenko teleconverter som sällan används och då bara med bl 8 eller 11, där den duger.
 
Pirat el icke pirat

Jag anser inte att svaret från Dykhjelm har med min frågeställning att göra. Har använt både original Canon objektiv under många år och Sigma utan att vara speciellt missnöjd.

Övriga svar jag fått är jag nöjd med och skall testa tipset om justering av objektivet.
 
Hittade för ett par år sedan en hemsida som, sida upp och sida ner, handlade om Sigmaobjektiv och problem. Nästan lite hata Sigma.

Att det finns en "hata Sigma sida" på nätet skulle aldrig få mig att sluta använda mina Sigma objektiv till min Canon. Det finns MÅNGA "hatasidor" på nätet...

Jag tycker inte problemet verkar vara så utbrett men självklart mycket frustrerande om man drabbas. Men det verkar ju gå att fixa. Hoppas att det ordnar sig.
 
Jag tycker att det är fånigt att tala om "pirat"-grejer (objektiv, blixtar, mm)

Inte fasen är är det en piratjacka bara för att den är av ett annat märke än skidorna man har på fötterna. Bara för att man har Nokian- eller Michelindäck, som är bra däck, på bilen och inte volvo-däck (är de bra..?), så kör man ju inte runt med piratdäck på sin volvo för det.

"Pirat" är ju uppfunnet av Canon och Nikon för att lura folk att tro att dras "original" objektiv per definition är bättre än det som de kallar "pirat", dvs sigma, Tamron m. fl. Faktum är att idag håller Sigma, Tamron, Tokina m.fl. god kvalitet. Det är verkligen inget fel på Sigmas EX-objektiv. De fungerar utmärkt med "original"kameror.

Tillverkar man kameror som säljs fritt på en öppen marknad får man räkna med att andra tillverkar tillbehör som passar till kameran. Futtigt att kalla det för "pirat", som ger en klang av olaglighet.

/Jens
 
Ta inte ordet pirat så allvarligt. Det är lättare att kalla icke originaltillbehör för pirat än att räkna upp alla icke originaltillbehör.

Använder själv piratundervattensblixtar (original alternativ saknas eller är för dåliga).

Vad jag vill varna för är följande: Jag har i mer än 30 år arbetat på ett av Sveriges största industriföretag. Där betraktades det som näst intill tjänstefel, att köpa från 2 leverantörer och sedan själv para ihop utrustningen.
Allt skulle köpas från en leverantör för att få EN ANSVARIG, om något går snett.
Detta innebär att om ett "piratobjektiv" inte passar/fungerar på ex v en Nikon-kamera och tillverkaren hävdar att objektivet är ok och att felet måste ligga hos kameran. Vad tror ni Nikon kommer att svara om ni hävdar att kameran inte fungerar med ett piratobjektiv. Dom kommer nog snarare att gapskratta än att le.

Det är enligt min mening en uppenbar risk att köpa pirattillbehör.

Det är då bättre att köpa kamera och piratobjektiv av en leverantör ex v Nikon med Sigmaobjektiv av Expert. Då har man EN ansvarig leverantör att reklamera till.
 
Sigma etc

Jag håller helt med dig Jens. Det är för övrigt bara att gå in på recensioner här på fotosidan för
att få en god bild av hur dessa "piratobjektiv" uppfattas. Själv sätter jag mycket stort värde på mitt knivskarpa Tamron 28-75 /2,8. Eisa award 2004, samt toppbetyg i Foto.

/Roger
 
Förstår inte varför man använder PIRATobjektiv (och speciellt inte Sigma) till kända märkeskameror.
Priset. Canon tar en del extra pengar för sitt namn och det är inte alla som har råd med den extra kostnadet.



Allt skulle köpas från en leverantör för att få EN ANSVARIG, om något går snett.
Detta innebär att om ett "piratobjektiv" inte passar/fungerar på ex v en Nikon-kamera och tillverkaren hävdar att objektivet är ok och att felet måste ligga hos kameran. Vad tror ni Nikon kommer att svara om ni hävdar att kameran inte fungerar med ett piratobjektiv. Dom kommer nog snarare att gapskratta än att le.

Det är enligt min mening en uppenbar risk att köpa pirattillbehör.
Det må vara bra, men priset återigen. Dessutom är ju 3e-partsalternativen ofta bra om man bara läser på en aning.

Fördelenen är att du kan matcha med saker som orginaltillverkare inte ens har någon motsvarighet till i sittt sortiment.

Jag kommer från datasidan, där är mixning och matchning dagligvara, även om "orginal" tillverkare har märkt sina saker med sitt namn så kommer dessá från exakt samma fabriker som allting annat. Enda fördelen är att du får helhetsgaranti, nackdelen är att du i regel inte får ut full potential ur sakerna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.